Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kommer?

Startet av Lpr, lørdag 18. mars 2017, klokken 12:10

« forrige - neste »

Lpr

Vanlig lading for daglig kjøring foregår via stikkontakt, men skal du av og til på lengre tur, uten hurtigladingsstasioner, går det da an å lade opp bilen med bensinaggregat?

Gurba

Ja, men det må være et som har veldig stabil strøm. Ikke noe Nille-greier.

jkirkebo

Sitat fra: Gurba på mandag 09. januar 2017, klokken 21:12
Ja, men det må være et som har veldig stabil strøm. Ikke noe Nille-greier.

Jepp. Honda EU-serie anbefales, men det meste med inverter på utgangen vil nok fungere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Enda lurere, raskere og rimeligere er å bruke en mode 2 ladekabel og koble deg til et av de mange millioner stikk som finnes i ethvert hus langs veien. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:09
Enda lurere, raskere og rimeligere er å bruke en mode 2 ladekabel og koble deg til et av de mange millioner stikk som finnes i ethvert hus langs veien. ;)

Ja, det er vel den beste måten å ha kontakt med folk på! :-)

cra

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:09
Enda lurere, raskere og rimeligere er å bruke en mode 2 ladekabel og koble deg til et av de mange millioner stikk som finnes i ethvert hus langs veien. ;)
Ja, det er vel den beste måten å ha kontakt med folk på! :-)

http://trommelyd.no
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Crown

Det er bare å sette inn en kontaktannonse i lokalavisen.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

ReneM

Denne tanken har slått meg en gang:

Hva hadde skjedd dersom man hadde laget en løsning der aggregat lader "on the go". Hvis man hadde nok teknisk kompetanse til det. Jeg hadde aldri giddet men motorrommet til en golf hadde sikkert klart å rømme et liten aggregat.

Da får man egentlig det samme som i en I3 REX. Uten å skatte for det. Spm er om aggregatet kunne levere "nok" strøm.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

sylwester

Det finnes en franskmann som har laga en tilhenger med aggregat som kan lade bilen mens man kjører på langtur
http://www.eptender.com/

Den fikk vel litt dårlig omtale siden det bryter jo litt med miljøvnnligheten, men oppfinneren mente at slike kunne leies ut de gangene i året du skal på langtur f.eks. sommerferie og at det er bedre å elie en slik enn å ha en bil til i garasjen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: ReneM på onsdag 11. januar 2017, klokken 10:43
Denne tanken har slått meg en gang:

Hva hadde skjedd dersom man hadde laget en løsning der aggregat lader "on the go". Hvis man hadde nok teknisk kompetanse til det. Jeg hadde aldri giddet men motorrommet til en golf hadde sikkert klart å rømme et liten aggregat.

Da får man egentlig det samme som i en I3 REX. Uten å skatte for det. Spm er om aggregatet kunne levere "nok" strøm.
Regnestykket for "nok" strøm kommer jo helt an på hva du vil oppnå. Vil du bare øke rekkevidden slik at du kan kjøre lenger eller vil du kunne kjøre kontinuerlig? Kontinuerlig vil jo si at du må lade like mye som du forbruker, og det kan du fort glemme å parkere i motorrommet på en Gofl. Hvis du bruker 10kWh på en time, så må du altså lade med 10kW for å holde unna. De minste aggregatene, som du kanskje kunne plassert i motorrommet, er typisk rundt 1kW. Normalt fritidsaggregat er 2-3kW.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

PionerThink

Har vært forslag på ulike løsninger under de respektive bilmerkenes tråder tidligere. Her fra Trillingene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30592.msg523254.html#msg523254
Tror det er mange kreative forslag flere steder på forumet ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

sylwester

For å opprettholde batterikapasiteten mens en kjører 80km/h med 150W/km så trengs det 12kW-lading.. En 16A som er 3,7kW vil dekke 50W slik at du allikevel reduserer batteriet med 100W/km og øker kun rekkevidden med 50%.

Det er usikkert om EP Tender vil klare å opprettholde batteriet mens bilen er i gang. Den vil legge til mye vekt, muligens 400kg så 150W/km er vel ikke realistisk forbruk så selv med 15kW er det ikke sikkert at SOC går opp.

Hva er det i3 REX har som output? Vil den og kun ta noe av forbuket eller er det slik at effekten klarer å gi nullsum og at man kan kjøre den  så langt man vil så lenge man fyller på bensin i ny og ne?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Fra Wiki:

BMW is offering a range extender ("REx") option powered by a 647 cc two-cylinder gasoline engine with a small fuel tank that engages when the battery level drops to a pre-specified point, acting purely as a generator to produce electricity to extend the range to 240 km (150 mi) for the model with the 60 Ah battery under the EPA test cycle.

Og en liten update på MY2017 med 90/94Ah: The Range Extender (REx) variant also features the same higher capacity battery as the all-electric model, with a corresponding all-electric range increase to 156 km (97 mi) under EPA testing cycle, for a total range of 290 km (180 mi).[11]
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Orbit

#13
Sitat fra: sylwester på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:17
Hva er det i3 REX har som output? Vil den og kun ta noe av forbuket eller er det slik at effekten klarer å gi nullsum og at man kan kjøre den  så langt man vil så lenge man fyller på bensin i ny og ne?

BMW i3 REX gir 28kW ut. Trekk fra litt ladetap osv, men du skal kjøre svært hardt for å klare å forbruke mer i snitt enn den lader. Så for alle praktiske formål kan du kjøre "uendelig" langt med REX så lenge du tar fyllestopp for bensin.

Edit:
Fant detaljspesifikasjonene. REX kan gi 23.3 kW DC kontinuerlig ved 330V
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbil fundamentalist

Kan en BMW i3 kjøre lenger på strøm generert på en liter diesel, enn en dieselbil kan kjøre på samme mengde?
Prøvde å sette opp ett regnestykke i .xls, og det er ikke mye som skilte på Tesla ihvertfall. Noen andre som har prøvd å regne på dette?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA