Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leafbox, erfaringer

Startet av Fanafjord, torsdag 16. mars 2017, klokken 17:30

« forrige - neste »

Fanafjord

Kona fikk plutselig motorstopp opp Fanafjellet i Bergen idag. Varsellampe med "Utropstegn i bil" lyste og min lille ion stoppet helt opp. Fikk trillet han nedoverbakke et kilometer til der jeg bor og venter nå på Viking.

Noen som har opplevd dette før? Noe rart: Bakovergir fungerte littegrann (med skildpadde) men framover ingenting. Bilen "recharger" heller ikke på nedoverbakke. Nå venter jeg på Viking.

Dani Jacobsen

Hej.
Tak for inlegg. Hvor meget strøm har bilen på kørebatteriet?

Godt at det var tæt på der du bor.

Fanafjord

#2
Den var nettopp fulladet. Kjørt ca 2 km etter det.

Når var Viking her og han sa at elbiler liker ikke å bli slept. Det har jeg hørt før men skjønner ikke helt resonnementet. Hva er forskjellen ved å triller nedoverbakke og bli dratt i en tau?

Lurer virkelig hva som er galt med bilen. Den bør jo ikke bare stoppe som dette.

Dani Jacobsen

Tja.. Der må udlæsning af fejlkode til for at afklare.

At "skildpade" er tændt tyder på at noget er galt/lavt med strøm fra kørebatteriet, tænker jeg.
Hvor mange kilometer har bilen kørt?

Jeg håber at det er en anden mindre fejl og at garantien dækker.
Held og lykke.

TB

Sitat fra: Fanafjord på søndag 08. januar 2017, klokken 20:08
Når var Viking her og han sa at elbiler liker ikke å bli slept. Det har jeg hørt før men skjønner ikke helt resonnementet. Hva er forskjellen ved å triller nedoverbakke og bli dratt i en tau?
Tenker Viking sjåføren har dette frå instruksjonsboka som advarer mot å slepe elbilar. Årsaken er nok mest for å sikre produsenten mot missbruk. I instruksjonsboka til trillingane står det fritt frå hukommelsen "sett girvelger i N, maks 30 km/t i 30 km".

Som du skriv, bilen takler fint nedoverbakker. Men, det er klart ved slep kan du lage ein svært lang og "bratt nedoverbakke"... så alt med måte.

Om du ringer Viking eller tilsvarande er det samme eigenandel uansett om bilen blir slepa eller blir frakta på plan. For sjåføren er det sikkert mest praktisk å ha den på plan.

Tenker at faren ved privat slep er størst i forbindelse med trafikkmessige ting, som at andre trafikanter ikkje ser slepetau. Å kjøyre inn i bilen som sleper er og mulig om bremsekraft forsterker ikkje fungerer... :)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#5
Med tanke på at bilen din er er ca 1,5 år gammal og kjøpt frå Norsk forhandler treng du ikkje være redd for feilen - den blir retta på garanti. Klart kjeldelig slikt skjer, men det skjer alltid.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Fanafjord

Ja jeg regner med at Bertel O Steen ordner opp. De har ikke tid til å se på det før onsdag. Men jeg har en mobilitetsgaranti og fikk leiebil. Så det er jo greit.

elekTrond

Med fare for å avspore tråden... (Finnes det noen egen slepetråd her forresten?)

Angående det å slepe en elbil:

The fastest way to charge your Nissan Leaf without power supply




myimiev.com / Has anyone car dolly towed i-MiEV?
En til om gjennomført og vel overstått tauing: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=3656&p=31105&hilit=towing#p31105
Og en til, hvor LEAF videoen også er med: http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=2148&p=16409&hilit=towing#p16395

Jeg har ikke prøvd noe av dette sjøl, men som Fanafjor sjøl påpeker er det jo som å regenerere til vanlig. :)

En måte er baklengs på dolly, med bakhjula i været og girvelger i N. Nøytral er for å unngå at parkeringsfunksjonen bryter i filler girhuset pga. endring av geometrien i understellet ved bevegelser i fart.

En annen å slepe forover. Enten "ready" og N, hvis du skal langt og/eller har fullt batteri. Eller du kan taue i "ready" og B/C/D for å lade batteriet. Tauer du med tenninga av vil ikke kjølevatnet til motoren sirkuleres av vasspumpa. Girkassa har sumpsmøring/plaskesmøring(?) av drevene og passer seg sjøl.
'13 Mjau

TB

Sitat fra: Fanafjord på mandag 09. januar 2017, klokken 14:27
Ja jeg regner med at Bertel O Steen ordner opp. De har ikke tid til å se på det før onsdag. Men jeg har en mobilitetsgaranti og fikk leiebil. Så det er jo greit.
Fant Bertel O Steen nokon feil?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Fanafjord

Det var also en vannpumpe som var ødelagt. Ny del måtte bestilles fra Frankrike og det tok nesten to uker. Men bilen er bra nå og jeg fikk leiebil fra Bertel O Steen. Kjemepeservice. Alt i alt er jeg virkelig fornøyd med oppfølgingnen.

alda

Sitat fra: Fanafjord på fredag 20. januar 2017, klokken 19:08
Det var also en vannpumpe som var ødelagt. Ny del måtte bestilles fra Frankrike og det tok nesten to uker. Men bilen er bra nå og jeg fikk leiebil fra Bertel O Steen. Kjemepeservice. Alt i alt er jeg virkelig fornøyd med oppfølgingnen.
Stoppar hela bilen pga. vannpumpen? Trodde den bara värmde upp kupéen... Men någon med större kunskap kan säkert förklara detta närmare...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

Sitat fra: alda på mandag 23. januar 2017, klokken 13:46
Sitat fra: Fanafjord på fredag 20. januar 2017, klokken 19:08
Det var also en vannpumpe som var ødelagt. Ny del måtte bestilles fra Frankrike og det tok nesten to uker. Men bilen er bra nå og jeg fikk leiebil fra Bertel O Steen. Kjemepeservice. Alt i alt er jeg virkelig fornøyd med oppfølgingnen.
Stoppar hela bilen pga. vannpumpen? Trodde den bara värmde upp kupéen... Men någon med större kunskap kan säkert förklara detta närmare...

Det er en vannpumpe bak også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA