Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Wall Connector med tilførselskabel?

Startet av krister461, torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Lible på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:50
Det kommer sikkert små oppgraderinger på ACC og laneassist m.m. på nye modeller, sikkert også 2017 e-Golf. Personlig synes jeg 2016 modellen allerede har mye fint, men kunne ønske meg større knapper og bedre plassering av + og - for fart. Litt knotete med den lille kippbryteren på rattet. Med disse plassert som på Ionic, skulle mye vært på plass. Golf sin lane assist er vel også bare et bittelite steg mot selvkjøring, den virker litt for dårlig foreløpig.

Kan forøvrig ikke tro det blir mulig med overveiende selvkjørende biler på mange år i Norge, da veinettet er for dårlig. Jeg tror også at slike hjelpemidler vil svekke ferdighetene til mange, slik at de blir dårlige sjåfører den dagen man må kjøre på veier hvor slikt ikke kan brukes. Vi ser vel allerede idag eksempler på bilførere som er avhengig av hjelpemidler som f.eks automatgir og som ikke vil kunne kjøre en bil med manuelt gir.

Selv om mange hjelpemidler i en bil er med på å øke trafikksikkerheten, vil det også være med på å svekke årvåkenheten til sjåføren på sikt, man venner seg fort til å bli avhengig av hjelpemidler. Tror ikke for mye av dette er av det gode. En erfaren sjåfør ser intuitivt adferden til medtraffikanter og vil kunne tilpasse kjøringen etter dette, slike egenskaper vil aldri elektroniske hjelpemidler kunne erstatte. For mange hjelpemidler vil svekke denne evnen og sette oss tilbake som dyktige sjåfører.
Er av motsatt oppfatning. Her har vi kun noe å vinne. Hvis det viser seg at selvkjørende biler fører til ulykker, så blir det stanset/forbudt på no-time til feilene er utbedret/teknologien er blitt bedre, og frem til det eventuelt skulle skje så vil det antageligvis redde liv. Allerede i dag skjer det masse ulykker på grunn av at folk sitter og trykker på telefoner eller av andre årsaker er uoppmerksomme. Den eneste fordelen vi har over automatikken er øynene våre. De er bedre på "uventede" situasjoner enn alle verdens kamaeraer enn så lenge. Det samme kan gjelde blikkontakt med andre trafikanter, f.eks. fotgjengere, syklister. Der er nok ikke kameraer gode nok enda. Bevegelser, reduksjon i fart og så videre, vil kameraer kunne fange opp like bra som oss, f.eks. anslå fart på en møtende bil er noe mennesket sliter med. Det er null problem for en datamaskin. Det meste vil automatikken klare å utføre raskere og mer nøyaktig enn oss. Det kan være å korrigere en sladd, bremse opp når bilen foran bråbremser og så videre. Fra vi observerer noe til vi tråkker på bremsa og retardasjonen begynner så går det med dyrebar tid. Automatikken kan potensielt også redusere høy fart, stressede sjåfører med mer. Noen kjører fort bare fordi de kjører, ikke fordi en faktisk har dårlig tid. Hvis de da heller blir passiv sjåfør eller passasjer, så kanskje det også redder liv.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Lible

Joda gr, vi er nok enige på mye, men jeg mener vi ikke må bli for avhengige av det, til det er ikke infrastrukturen i Norge god nok og vil heller ikke kunne bli det i vår levetid.

Det er helt suverent med dagens mange hjelpemidler og sikkert morgendagens, men før de kan ta helt over, må vi ha et veinett likt E6 fra Oslo til Svinesund i hele landet. Hva tror du skjer hvis det f.eks oppstår et hull i veien, tror du elektronikk kan styre bilen utenom slik hindring?

gamer73

Sitat fra: Lible på onsdag 11. januar 2017, klokken 12:07
Joda gr, vi er nok enige på mye, men jeg mener vi ikke må bli for avhengige av det, til det er ikke infrastrukturen i Norge god nok og vil heller ikke kunne bli det i vår levetid.

Det er helt suverent med dagens mange hjelpemidler og sikkert morgendagens, men før de kan ta helt over, må vi ha et veinett likt E6 fra Oslo til Svinesund i hele landet. Hva tror du skjer hvis det f.eks oppstår et hull i veien, tror du elektronikk kan styre bilen utenom slik hindring?

jeg tror nok et sånt system kommer i VÅR levetid;) Avhenger av jo hvor gamle folk er;) Og det spørs om vi mener om bilen kjører uten noen hjelp og overalt uten oss eller bare på visse strekninger etc. MEN det kommer fortere enn dem fleste tror vil jeg tro;)

I teorien så skal laser og rader etc kunne lese "enhvert" fysisk element i nærheten av bilen etc, så jeg vil tro at den vil fange opp et hull i veien..jeg vil også tro at den lettere enn oss mennesker kan bedømme om den skal svinge unna, eller "ta dumpen".

Dette med at vi mennesker forstår andre blikk og signaler fra andre mennesker bedre enn en computer er jo foreløpig en sannhet, men om vi tenker oss trafikken så er jo dem aller fleste slike signaler gitt under relativt "ufarlig" fart, hvor det ikke er stort potensiale for alvorlige ulykker etc...

Og vi blir ikke avhengig av at bilen kjører helt selv før infrastrukturen er 100% klar for det. DET sørger jo lover og regler for.

Sirup

#33
Jeg er stort sett veldig fornøyd med e-Golfen, men det er en ting som irriterer meg. Når jeg rygger inn på p-plass, så bruker ryggekameraet lang tid på å gå tilbake i posisjon. Jeg har ladekablene i bagasjerommet, og får ikke åpnet opp dette før kameraet har gått inn.

Irriterende å stå og vente, føles lenge når man står der bak.
VW e-Golf
Tesla Model X75

gamer73

Sitat fra: Askøy på torsdag 26. januar 2017, klokken 01:56
Jeg er stort sett veldig fornøyd med e-Golfen, men det er en ting som irriterer meg. Når jeg rygger inn på p-plass, så bruker ryggekameraet lang tid på å gå tilbake i posisjon. Jeg har ladekablene i bagasjerommet, og får ikke åpnet opp dette før kameraet har gått inn.

Irriterende å stå og vente, føles lenge når man står der bak.

Dette stememr forsåvidt...men lang og lang tid. Har man dårlig tid så tar det for lang tid ja, men det går stort sett greit for meg. Jeg er ikke sikker men jeg tror at berøring gjør at den lukker seg før tiden...jeg tar alltid på den og røsker litt i den når jeg åpner bak etter endt tur og da lukker den seg alltid.

sap_2000

Skru av p-sensorene manuelt med knappen ved siden av girspaken etter at man har satt bilen i P og før man skrur av tenningen så går kamera inn.
Funker hvertfall på min 2015 mod. 
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

ottcom

Ryggekamera og VW emblem.
VW emblem går ikke lenger tilbake i normal posisjon, men heldigvis er bagasjerommet låst. Kan ikke benytte bagasjerommet fra utsiden. Ryggekamera står i en halv posisjon hele tiden. Service neste uke. Ikke noe stort problem, siden bilen er jo kjørbar.

EL57XXX

geear

Nytt irritasjonsmoment:
Valgt funksjon i infodisplayet går alltid tilbake til telefon etter tenning har vært av og på igjen. Jeg vil helst ha kontinuerlig forbruk eller noe annet interessant der, ikke batteristand og signal på telefonen. Skjer dette hos andre også? Antar det er fordi telefonen kobler seg opp "etterpå" hver gang man har slått på tenninga igjen, men like fullt plagsomt som bare det...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

zyp

Sitat fra: gr på tirsdag 21. februar 2017, klokken 15:32
Nytt irritasjonsmoment:
Valgt funksjon i infodisplayet går alltid tilbake til telefon etter tenning har vært av og på igjen. Jeg vil helst ha kontinuerlig forbruk eller noe annet interessant der, ikke batteristand og signal på telefonen. Skjer dette hos andre også? Antar det er fordi telefonen kobler seg opp "etterpå" hver gang man har slått på tenninga igjen, men like fullt plagsomt som bare det...

Jeg har ikke det problemet, mitt viser alltid det som sist var valgt.

ReneM

Det gjør min og. Kun når jeg blir ringt opp blir den hengende på tlf. Noe jeg også mener er irriterende ;)
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

geear

Får prøve Møller-marerittet igjen og høre om det finnes en sw-oppdatering.

Prøvde å bestille en garantitime der via nettløsningen i romjula, fikk bekreftelse på mail også, med beskjed om at de ville kontakte meg, men har fortsatt ikke hørt noe tilbake fra de. Minner fælt om opplevelser med Møller i forbindelse med den eneste andre VAGen jeg har hatt, en Audi. Håpet at VW-delen var bedre.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Capt

Skyggefelt på ryggekamera om man kommer nærme med hånda. Går vekk etter en stund, men skikkelig irriterende.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA