Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Wall Connector med tilførselskabel?

Startet av krister461, torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

dabis

Sitat fra: krister461 på søndag 08. januar 2017, klokken 17:47
Sitat fra: dabis på søndag 08. januar 2017, klokken 15:47
Som nevnt er det en stor prisforskjell du får 2-3 E-Golfer til prisen av 1 Tesla ;)
Jada, men flere av disse punktene har vel lite med prisen å gjøre, heller med designvalg.

Joda men man kan vell forvente 3 ganger så mye av en Tesla vs E-Golf

BTW jeg har autolåsing av min bil er bare å tweke litt med VCDS software ;)
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

krister461

Sitat fra: gr på søndag 08. januar 2017, klokken 22:00
At det kun er føler på håndtakene foran er kun et prisspørsmål, og noen steder må man spare penger på en budsjettbil. Jeg har også keyless på alle dørene på andre bilen, men syns faktisk det er mindre irriterende enn jeg trodde det skulle bli. Man trenger jo ikke åpne døra foran - det er bare å legge hånda på et lite sekund. Vanesak.
Ah, så man låser også opp ved å legge hånda på håndtaket? Da lærte jeg noe i dag også! :)
Sitat
Ellers får Golfen veldig mye skryt for nettopp regensetup/coastingen sin. Jeg bruker så godt som aldri B. Hvorfor skal man bruke den til annet enn bratte nedoverbakker? Bilen regenerer jo på bremsepedalen også.
Personlig synes jeg det er mest behagelig med enpedalskjøring. Da løfter jeg foten når jeg vil bremse og trykker den ned for å akselerere. Dette gjøres mest effektivt med B. Bremsepedalen bruker jeg kun når jeg skal stoppe helt opp eller om jeg må bråbremse. Skal jeg holde jevn fart bruker jeg CC.
Sitat
Enig i at start/stop kunne vært smartere lagt opp på alle andre biler enn Tesla, men det trekker nok også en del mer strøm at inverter og drive alltid skal være standby.
Hmm. Det er vel ingen grunn til at det skulle krevd nevneverdig mer strøm? Poenget er jo bare å flytte start-stoppknappen til å følge girvelgeren eller låsen på bil. Det første jeg gjør når jeg kommer inn i bilen er jo uansett å trykke på knappen og det siste jeg gjør når jeg går ut er å slå den av.

geear

#17
Sitat fra: krister461 på mandag 09. januar 2017, klokken 10:07
Ah, så man låser også opp ved å legge hånda på håndtaket? Da lærte jeg noe i dag også! :)
Håndtaket har kapasitiv føler, så det er berøring som gjør utslaget, ikke bevegelsen på håndtaket. Men VW har skilt det med å legge åpnefunksjonen på selve håndtaket og låse-funksjonen på den lille streken på utsiden av håndtaket. Åpning syns jeg er helt uproblematisk, faktisk litt mer irriterende å måtte ta på håndtaket foran for å låse. Pluss at jeg syns den lille streken er litt tåpelig, vanskeligere å treffe enn på X5en.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Sitat fra: krister461 på søndag 08. januar 2017, klokken 12:47
- Antispinn slår ut ofte, både på godt og dårlig føre. Virker ikke som om de har benyttet potensiale i å få denne mye mer effektiv ved bruk av elmotor. Tesla-en er enormt mye bedre.
Kan ikke se at noen har svart på denne. Nå vet jeg ikke hva slags Tesla du har, men her er det ren fysikk det handler om. Tesla har som et minimum fremdrift på bakhjulene (og eventuelt også foran), mens Golfen trekker kun foran. Det betyr alt. Elmotorens karakteristikk, med så sinnsykt brått bunndrag, gjør den egentlig lite egnet til forhjulstrekkere. Du kan sammenligne det litt med en eller annen 200hk+ turbomotor på fremhjulene. Vanskelig å kontrollere.

Er egentlig litt overrasket over at de har valgt forhjulstrekk på så mange elbiler, for på biler med forbrenningsmotorer velger man forhjulstrekk for å spare penger, vekt og plass. Motoren er uansett foran og da er det mye ekstra kost i å føre driften til bakhjulene, i tillegg til at tunnelen til mellomakslingen stjeler mye plass, spesielt fotplass i baksetet og noen ganger også bagasjeromsplass. Det påfører også mer vekt. Biler med forhjulstrekk er normalt også betydelig mer understyrte enn med bakhjulsdrift, og oppleves av mange som tryggere fordi de nesten aldri får sladd. En elbil derimot burde det være liten forskjell i kost og ulemper å legge driften bak kontra foran. Utfordringen er kanskje plassering av batteripakke i en liten bil. Stabilitet er et lite tema lenger så gode systemene er til å kontrollere skrens og hjulspinn, og elmotorer er helt perfekte å kontrollere med rask respons og gode enkodere og hjulsensorer.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Crown

Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:40
Er egentlig litt overrasket over at de har valgt forhjulstrekk på så mange elbiler, for på biler med forbrenningsmotorer velger man forhjulstrekk for å spare penger, vekt og plass.

Det er vel egentlig bare Leaf av de rene elbilene som har FWD, Tesla, trillingene og I3 har RWD. Golf, e-UP, Ioniq, B-e, Focus electric etc finnes jo med flere drivlinjer, er nok derfor de har gjort det slik.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Sitat fra: Crown på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:06
Det er vel egentlig bare Leaf av de rene elbilene som har FWD, Tesla, trillingene og I3 har RWD. Golf, e-UP, Ioniq, B-e, Focus electric etc finnes jo med flere drivlinjer, er nok derfor de har gjort det slik.
Godt poeng, ikke usannsynlig at det er felles deler og enkelthet opp mot eksisterende design som gjør at det er billigere å velge FWD på alle som også finnes med forbrenningsmotor og/eller hybrid, men en får jo også med noen ulemper.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

krister461

Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:40
Kan ikke se at noen har svart på denne. Nå vet jeg ikke hva slags Tesla du har, men her er det ren fysikk det handler om. Tesla har som et minimum fremdrift på bakhjulene (og eventuelt også foran), mens Golfen trekker kun foran. Det betyr alt. Elmotorens karakteristikk, med så sinnsykt brått bunndrag, gjør den egentlig lite egnet til forhjulstrekkere. Du kan sammenligne det litt med en eller annen 200hk+ turbomotor på fremhjulene. Vanskelig å kontrollere.
Ahh. Dette forklarer mye. Kan ikke huske at jeg spant noe særlig når jeg prøvekjørte i3 med RWD f.eks. Men det er fortsatt et irritasjonsmoment selv om det har logisk forklaring. Spesielt når bilen går på CC og plutselig slår CC seg av fordi den spinner litt i en 80-sone.

Kjørte forøvrig golfen igjen i dag (kåno trengte bil med rekkevidde). Trives godt i bilen, men jeg kom på noen punkter til i første post. :)

gamer73

SitatNår jeg kjører med adaptiv CC så må jeg trykke på gassen hver gang bilen stopper helt opp. Ganske plagsomt i kø.

Man kan OGSÅ bruke den "hånkontrollen" til dette...trykk på plussen. Det hjelper litt men det er selvsagt litt plagsomt å i det hele tatt måtte gjøre dette ja.

Men i mazda 6 2014 modellen jeg hadde engang så stoppet adaptiv CC opp når man kom under 30km/t...så golfen er ihvertfall bedre enn dette.

Men er det så at andre moderne biler gjør dette helautomtisk? Dvs man trenger egentlig bare å holde i rattet?

Elelrs fungerer jo golfens adaptic CC utmerket og jeg kjører med det påslått 99% av tiden

krister461

Sitat fra: gamer73 på onsdag 11. januar 2017, klokken 07:53
Men er det så at andre moderne biler gjør dette helautomtisk? Dvs man trenger egentlig bare å holde i rattet?
Tesla sin gjør dette automatisk ja. En sjelden gang må man trykke på gassen uten at jeg har skjønt logikken i når.

Der kan man jo også slå på autopilot og slippe å holde i rattet, selv om det er anbefalt å holde i det...

gamer73

Sitat fra: krister461 på onsdag 11. januar 2017, klokken 08:07
Sitat fra: gamer73 på onsdag 11. januar 2017, klokken 07:53
Men er det så at andre moderne biler gjør dette helautomtisk? Dvs man trenger egentlig bare å holde i rattet?
Tesla sin gjør dette automatisk ja. En sjelden gang må man trykke på gassen uten at jeg har skjønt logikken i når.

Der kan man jo også slå på autopilot og slippe å holde i rattet, selv om det er anbefalt å holde i det...

jeg gleder meg til dagen jeg kan kjøre rundt å se på ting i stedet for å måtte følge med på veien:) Jeg er utrolig nyskjerrig på hus, bygninger og alt annet rundt meg enn veien, og jeg får aldri sjanse til å kun bare se ut av en bil, da min angst hindrer meg i å godta å sitte i passasjersete å la min samboer kjøre bilen.

DagfinnN

Tesla gjør det. Holder kun i rattet og bilen ordner resten. Den leser også fartsgrensen men jeg må gi hendelen ett 2 sek. trykk for at den skal justere etter fartsgrensen hver gang denne endres.
Dette er nok gjort av lovmessige årsaker, ikke tekniske. Føreren har ansvaret for farten.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

gamer73

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:18
Tesla gjør det. Holder kun i rattet og bilen ordner resten. Den leser også fartsgrensen men jeg må gi hendelen ett 2 sek. trykk for at den skal justere etter fartsgrensen hver gang denne endres.
Dette er nok gjort av lovmessige årsaker, ikke tekniske. Føreren har ansvaret for farten.

Dette høres ut som fremtiden for alle biler:) Blir bra! den 2 sec kvitteringen er sikkert også forsvunnet når jeg har skaffet meg en bil som gjør dette mulig:)

Lible

Det kommer sikkert små oppgraderinger på ACC og laneassist m.m. på nye modeller, sikkert også 2017 e-Golf. Personlig synes jeg 2016 modellen allerede har mye fint, men kunne ønske meg større knapper og bedre plassering av + og - for fart. Litt knotete med den lille kippbryteren på rattet. Med disse plassert som på Ionic, skulle mye vært på plass. Golf sin lane assist er vel også bare et bittelite steg mot selvkjøring, den virker litt for dårlig foreløpig.

Kan forøvrig ikke tro det blir mulig med overveiende selvkjørende biler på mange år i Norge, da veinettet er for dårlig. Jeg tror også at slike hjelpemidler vil svekke ferdighetene til mange, slik at de blir dårlige sjåfører den dagen man må kjøre på veier hvor slikt ikke kan brukes. Vi ser vel allerede idag eksempler på bilførere som er avhengig av hjelpemidler som f.eks automatgir og som ikke vil kunne kjøre en bil med manuelt gir.

Selv om mange hjelpemidler i en bil er med på å øke trafikksikkerheten, vil det også være med på å svekke årvåkenheten til sjåføren på sikt, man venner seg fort til å bli avhengig av hjelpemidler. Tror ikke for mye av dette er av det gode. En erfaren sjåfør ser intuitivt adferden til medtraffikanter og vil kunne tilpasse kjøringen etter dette, slike egenskaper vil aldri elektroniske hjelpemidler kunne erstatte. For mange hjelpemidler vil svekke denne evnen og sette oss tilbake som dyktige sjåfører.

Chivas

Sitat fra: gamer73 på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:23
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:18
Tesla gjør det. Holder kun i rattet og bilen ordner resten. Den leser også fartsgrensen men jeg må gi hendelen ett 2 sek. trykk for at den skal justere etter fartsgrensen hver gang denne endres.
Dette er nok gjort av lovmessige årsaker, ikke tekniske. Føreren har ansvaret for farten.

Dette høres ut som fremtiden for alle biler:) Blir bra! den 2 sec kvitteringen er sikkert også forsvunnet når jeg har skaffet meg en bil som gjør dette mulig:)
Og på ID får du jo ikke muligheten til å hvile hendene på rattet engang, siden det forsvinner inn i dashbordet :D

gamer73

Sitat fra: Lible på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:50
Det kommer sikkert små oppgraderinger på ACC og laneassist m.m. på nye modeller, sikkert også 2017 e-Golf. Personlig synes jeg 2016 modellen allerede har mye fint, men kunne ønske meg større knapper og bedre plassering av + og - for fart. Litt knotete med den lille kippbryteren på rattet. Med disse plassert som på Ionic, skulle mye vært på plass. Golf sin lane assist er vel også bare et bittelite steg mot selvkjøring, den virker litt for dårlig foreløpig.

Kan forøvrig ikke tro det blir mulig med overveiende selvkjørende biler på mange år i Norge, da veinettet er for dårlig. Jeg tror også at slike hjelpemidler vil svekke ferdighetene til mange, slik at de blir dårlige sjåfører den dagen man må kjøre på veier hvor slikt ikke kan brukes. Vi ser vel allerede idag eksempler på bilførere som er avhengig av hjelpemidler som f.eks automatgir og som ikke vil kunne kjøre en bil med manuelt gir.

Selv om mange hjelpemidler i en bil er med på å øke trafikksikkerheten, vil det også være med på å svekke årvåkenheten til sjåføren på sikt, man venner seg fort til å bli avhengig av hjelpemidler. Tror ikke for mye av dette er av det gode. En erfaren sjåfør ser intuitivt adferden til medtraffikanter og vil kunne tilpasse kjøringen etter dette, slike egenskaper vil aldri elektroniske hjelpemidler kunne erstatte. For mange hjelpemidler vil svekke denne evnen og sette oss tilbake som dyktige sjåfører.

jeg vil tro at kun ja hmm 5-10 % av alle sjåfører i Norge er å regne som dyktig. Og jeg vil videre tro at 90-95% av alle som kjører bil i norge ALDRI og aldri vil bli vurdert som "dyktig".

Det å kjøre bil uten å være dyktig og 100% oppmersom går stort sett ganske greit....før det smeller..

Folks natur gjør at det alltid kommer til å være ulykker som skyldes menneskelig feil. Om bilene tar over sikkerheten så er dette er ENORMT skritt i riktig retning med å gjøre trafikken særdeles mer sikker. Det viktigste er jo at det er vi mennesker som lager disse systemene.

Vil det gjøre oss til dårligere sjåfører? ja helt klart! men i og med at dem aller fleste aldri blir "god nok" så er dette bare til det bedre. MEN...til nå har vi ikke hatt noen alternativer...DET får vi når bilene tar over for oss!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA