Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Wall Connector med tilførselskabel?

Startet av krister461, torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

krister461

I sommer byttet vi ut bil nr 2 med en e-Golf fra 2014. Er ganske fornøyd, men det er en del småting som irriterer oss (trolig fordi vi er godt vandt med bil nr 1 som er en Tesla-en (og som selvsagt er en mye dyrere bil)):

- Ved forhåndsvarming er det stort sett bare litt lunk i bilen etter 15-30 minutter. Tesla-en er som en badstu etter 5 minutter.
- Det er ingen lagringsplass under panseret.
- Skal vi f.eks. sette barn i bilen så åpnes ikke bakdørene ved keyless, vi må først åpne en førerdør eller trykke på nøkkel.
- Når vi skal starte bilen eller bare endre noen innstillinger i skjermen så må vi trykke på startknappen.
- Man må bruke giren to ganger for å kjøre med maks regenerering (først i D så i B).
- Antispinn slår ut ofte, både på godt og dårlig føre. Virker ikke som om de har benyttet potensiale i å få denne mye mer effektiv ved bruk av elmotor. Tesla-en er enormt mye bedre.
- Når vi er ferdig å kjøre må vi trykke på en knapp for å slå av bil/tenning. Hvorfor kan ikke den bare gå av når vi låser bilen?
- Keyless låser ikke automatisk - må holde foran håndtak eller trykke på knapp.
- Når jeg kjører med adaptiv CC så må jeg trykke på gassen hver gang bilen stopper helt opp. Ganske plagsomt i kø.
- Skal jeg bruke automatisk park så må jeg først velge via en knapp hvilken luke bilen skal se etter før den starter. Deretter må jeg stå for all giring og gassing.
- Generelt komplisert å stille inn ladevalg. Kommer jeg til et nytt sted og skal lade må jeg inn i menyene og legge til nytt ladested med egne innstillinger for strømvalg og ladegrense.
- Kan bare velge strømtrekk 5A, 10A, 13A og 16A. F.eks. på hytten så er 8A det som er beste valget for at ikke sikringene skal gå om vinteren med mye oppvarming.
- Det er veldig lite informasjon under lading. F.eks. hva slags ampere, volt, kW bilen lader ved finner jeg ingen steder. Gjenstående tid tror jeg at jeg endte opp med å åpne døren for å finne.

En del av dette skyltes vel at e-Golf bare er en ombygget Golf, men er noe av disse tingene forbedret i nyere års eGolf-er?

Edit: La til noen punkter til etter ny kjøretur med bilen. :)

eivhelle

Sitat fra: krister461 på søndag 08. januar 2017, klokken 12:47
I sommer byttet vi ut bil nr 2 med en e-Golf fra 2014. Er ganske fornøyd, men det er en del småting som irriterer oss (trolig fordi vi er godt vandt med bil nr 1 som er en Tesla-en (og som selvsagt er en mye dyrere bil)):

- Ved forhåndsvarming er det stort sett bare litt lunk i bilen etter 15-30 minutter. Tesla-en er som en badstu etter 5 minutter.
- Det er ingen lagringsplass under panseret.
- Skal vi f.eks. sette barn i bilen så åpnes ikke bakdørene ved keyless, vi må først åpne en førerdør eller trykke på nøkkel.
- Når vi skal starte bilen eller bare endre noen innstillinger i skjermen så må vi trykke på startknappen.
- Man må bruke giren to ganger for å kjøre med maks regenerering (først i D så i B).
- Antispinn slår ut ofte, både på godt og dårlig føre. Virker ikke som om de har benyttet potensiale i å få denne mye mer effektiv ved bruk av elmotor. Tesla-en er enormt mye bedre.
- Når vi er ferdig å kjøre må vi trykke på en knapp for å slå av bil/tenning. Hvorfor kan ikke den bare gå av når vi låser bilen?
- Keyless låser ikke automatisk - må holde foran håndtak eller trykke på knapp.

En del av dette skyltes vel at e-Golf bare er en ombygget Golf, men er noe av disse tingene forbedret i nyere års eGolf-er?
Jeg håper ikke de har endret mye av dette, siden jeg som inngrodd e-golf bruker synes at de samme forskjellene er irriterende hver gang jeg prøver en Tesla.

For eksempel sentrallås. Jeg synes det er ubehagelig å gå fra en bil som tilsynelatende er ulåst fordi bilen skal ordne dette selv. I så måte er det greit å høre bilen låse dørene før jeg forlater den. Jeg ser heller ikke det helt store problemet med å trykke inn en knapp for å starte eller stopp bilen. Kan også legge til at jeg synes at dørhåndtak som hopper ut og vingedører bak er unødvendig fjas som har liten nytteverdi sammenlignet med økt risiko for ting som kan gå feil.

Jeg foretrekker stort sett å kjøre med autoseiling, men setter også pris på å enkelt kunne skifte mellom full regen og autoseiling ved hjelp av et enkelt trykk på girspaken. At Tesla ikke har mulighet for å slå av og på regen er etter mitt syn en mangel og ikke en feature.

Jeg har forstått at noen har opplevd problemer med forhåndsvarming, men det er ikke fordi det skal være slik. Min har grei temperatur etter 5-6 minutter.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ove

Det som har irritert meg med e-Golfen, er at det ikke er mulig å forvarme bilen uten Car-Net. Tok det opp når den var på verksted, og fikk beskjed om at det ikke lar seg gjøre uten å progremmere en starttid. Når selger gikk gjennom bilen når jeg hentet den for to år siden, sa han at den kunne forvarmes med å trykke maks-knappen på klimaanlegget. Det betyr at man må abonnere på Car-Net for å få forvarming.
Ellers så er jeg godt fornøyd.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

dabis

Som nevnt er det en stor prisforskjell du får 2-3 E-Golfer til prisen av 1 Tesla ;)
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Hyperstress

Sitat fra: Ove på søndag 08. januar 2017, klokken 14:15
Det som har irritert meg med e-Golfen, er at det ikke er mulig å forvarme bilen uten Car-Net. Tok det opp når den var på verksted, og fikk beskjed om at det ikke lar seg gjøre uten å progremmere en starttid. Når selger gikk gjennom bilen når jeg hentet den for to år siden, sa han at den kunne forvarmes med å trykke maks-knappen på klimaanlegget. Det betyr at man må abonnere på Car-Net for å få forvarming.
Ellers så er jeg godt fornøyd.
På e-up så kan du stille det inn i bilen, går ikke det på golfen?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 08. januar 2017, klokken 13:32
For eksempel sentrallås. Jeg synes det er ubehagelig å gå fra en bil som tilsynelatende er ulåst fordi bilen skal ordne dette selv. I så måte er det greit å høre bilen låse dørene før jeg forlater den.

Du står jo helt fritt til å låse en Tesla ved å trykke på nøkkelen da. At den låser seg selv om du glemmer det er vel neppe negativt?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Sitat fra: krister461 på søndag 08. januar 2017, klokken 12:47
I sommer byttet vi ut bil nr 2 med en e-Golf fra 2014. Er ganske fornøyd, men det er en del småting som irriterer oss (trolig fordi vi er godt vandt med bil nr 1 som er en Tesla-en (og som selvsagt er en mye dyrere bil)):

- Ved forhåndsvarming er det stort sett bare litt lunk i bilen etter 15-30 minutter. Tesla-en er som en badstu etter 5 minutter.
Hvis du kobler til ladekabel med 16A så bør du få mer varme.

krister461

Sitat fra: eivhelle på søndag 08. januar 2017, klokken 13:32
Jeg synes det er ubehagelig å gå fra en bil som tilsynelatende er ulåst fordi bilen skal ordne dette selv. I så måte er det greit å høre bilen låse dørene før jeg forlater den.
På Tesla kan du jo velge selv.
Sitat
Jeg ser heller ikke det helt store problemet med å trykke inn en knapp for å starte eller stopp bilen.
Stort problem er det ikke. Bare et lite irritasjonsmoment for, spesielt de gangene jeg går ut av bilen og glemmer å trykke på stopp-knappen. Hvorfor kan den ikke bare stoppe bilen når jeg prøver å låse den?
Sitat
Jeg foretrekker stort sett å kjøre med autoseiling, men setter også pris på å enkelt kunne skifte mellom full regen og autoseiling ved hjelp av et enkelt trykk på girspaken. At Tesla ikke har mulighet for å slå av og på regen er etter mitt syn en mangel og ikke en feature.
Hmm. Ja folk har forskjellige kjørestiler/preferanser. Jeg synes mest mulig regen er best på svingete veier og så bruker jeg CC på veier der jeg ønsker stabil fart. Har aldri hatt behov for å endre regen på noen av bilene. Da er det litt plagsomt at jeg må aktivt slå på maks regen hver gang på e-Golf.
Sitat
Jeg har forstått at noen har opplevd problemer med forhåndsvarming, men det er ikke fordi det skal være slik. Min har grei temperatur etter 5-6 minutter.
Hmm. Problemer har jeg gjerne ikke, den er bare langt fra like effektiv som Tesla-en, men selvsagt mye bedre enn en bil uten forvarming.

krister461

Sitat fra: dabis på søndag 08. januar 2017, klokken 15:47
Som nevnt er det en stor prisforskjell du får 2-3 E-Golfer til prisen av 1 Tesla ;)
Jada, men flere av disse punktene har vel lite med prisen å gjøre, heller med designvalg.

krister461

Sitat fra: tutti på søndag 08. januar 2017, klokken 17:33
Hvis du kobler til ladekabel med 16A så bør du få mer varme.
Hmm. Den står med 16A ladekabel hver natt, men ingenting tilkoblet på jobb. Har ikke merket forskjell, men skal ikke utelukke at der er en forskjell.

ReneM

Par kommentarer:

- ved appstyring setter jeg temp på HI og tillater bruk av bilens batteri. Har hver gang en varm bil. Det er forresten fint mulig å programmere forvarming på selve infotainment uten Car-Net.

- mangel på keyless på bakerste dørene synes jeg også helt latterlig. Jeg har kjøpt 2 ekstra dørhåndtak med sensor som jeg skal montere bak.

- jeg irriterer meg grønt over hylingen når du åpner døren med tenning på. Selv i P gjør den det. VW skjønner klart ikke at man av og til må ut av bilen.

Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

jensjacob

Sitat fra: ReneM på søndag 08. januar 2017, klokken 18:22
- jeg irriterer meg grønt over hylingen når du åpner døren med tenning på. Selv i P gjør den det. VW skjønner klart ikke at man av og til må ut av bilen.

Det kan slås fra med VCDS tweaks. Det irriterede også mig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

geear

En del av det du nevner kan kodes.

At det kun er føler på håndtakene foran er kun et prisspørsmål, og noen steder må man spare penger på en budsjettbil. Jeg har også keyless på alle dørene på andre bilen, men syns faktisk det er mindre irriterende enn jeg trodde det skulle bli. Man trenger jo ikke åpne døra foran - det er bare å legge hånda på et lite sekund. Vanesak.

Ellers får Golfen veldig mye skryt for nettopp regensetup/coastingen sin. Jeg bruker så godt som aldri B. Hvorfor skal man bruke den til annet enn bratte nedoverbakker? Bilen regenerer jo på bremsepedalen også.

Enig i at start/stop kunne vært smartere lagt opp på alle andre biler enn Tesla, men det trekker nok også en del mer strøm at inverter og drive alltid skal være standby.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

zyp

Hvilken regen-oppførsel folk vil ha har vært diskutert opp og ned og i mente. Når det ikke finnes en felles enighet så har VW valgt det beste kompromisset ved å gi full valgfrihet. Da blir det egentlig en ganske triviell sak at favorittvalget ditt ikke er standardvalget.

Personlig foretrekker jeg også gjerne å starte i B når jeg starter en tur, men jeg har vent meg til å bare trekke en ekstra gang i spaken når jeg setter den i D.

Crown

Sitat fra: zyp på søndag 08. januar 2017, klokken 23:13
Hvilken regen-oppførsel folk vil ha har vært diskutert opp og ned og i mente. Når det ikke finnes en felles enighet så har VW valgt det beste kompromisset ved å gi full valgfrihet. Da blir det egentlig en ganske triviell sak at favorittvalget ditt ikke er standardvalget.

Personlig foretrekker jeg også gjerne å starte i B når jeg starter en tur, men jeg har vent meg til å bare trekke en ekstra gang i spaken når jeg setter den i D.

Et alternativ er jo at man kan gjøre som i Ioniq, fritt valg men at man også kan sette defaultinnstillinger i de tre kjøremodusene ECO, Sport og normal. Hvis jeg vil at "Normal" alltid skal starte i regenereringsnivå 2 (av 0-3), kan jeg gjøre det i  menyene en gang for alle.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA