Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: i-Miev eller 4-seters THINK?

Startet av Trond Arve, lørdag 08. januar 2011, klokken 20:11

« forrige - neste »

Trond Arve

Noen som har erfaring med Think/Lithiumbatterier nå som temperaturen har vært -10 til -20 grader?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

#1
Jeg tillater meg å legge inn en kopi av et innlegg i en annen tråd
Sitat fra: trygvetv på tirsdag 14. desember 2010, klokken 09:22
Litium-ion sliter i kulda? Det er mange som sier det.
Men jeg har Think med litiumione-batteri, og har i alle fall ikke merket noe problemer så langt, med lange perioder med ned mot -20 grader. Det går opp mot 40% mer strøm enn på sommerstid, spesielt på korte turer, men det tenker jeg har med føreforhold og bruk av varmeapparatet å gjøre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mentol87

Fekk låne en Think City 2010 modell i noen dager med lithium, og min erfaring er at rekkevidden halveres, altså 7-8 mil kunne eg sånn ca kjøre basert på følgende:

- Varmeanlegget stod på full varme med 2/3 i viftehastighet.
- Kjøringen var ikke påvirket av sparsommelighet. Aksellerer greit opp til angitte fartsgrense, og setter da giret i "E" og følger trafikken.



Har også i ein anna sammenheng forsøkt å kjøre med varmen av, noko som bedra rekkevidda. Nå er det derimot såpass ubehagelig å kjøre i kulden når man egentlig ikke trenger det, så eg har ikkje kjørt batteriet tomt. Jeg estimerer derfor rekkevidden til å være 11-12 mil. Webasto varmeanlegg hadde altså vært ideelt for denne bilen.

Go-carter

Jeg fikk prøve en Zebra nå på mandag og tirsdag, og denne gikk litt over 10 mil, på 80% av batteripakka. Dog uten varmeapparat på.

Fikk høre fra selger at Lititum stort sett ikke klarte mer enn 8-10 mil nå i kulda.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Dette var ikke så verst det da! Vi venter på bilen vår selv, og jeg må si at denne kulda er helt forferdelig, så det er godt å høre at Think klarer seg relativt bra tross allt!

Go-carter

Har selv en 2+2 zebra i bestilling :) Så gleder meg!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

arv

Gratulerer N-H

Men bare 10 mil på 80 %. Du burde klare mye mere uten varme.
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Go-carter

Tjaaa... Kjørte jo de ti milene uten varme... Men det var i konstant 100km/h og mye oppoverbakker fra vestfold og hit :) Så det var vel derfor det gikk med en del. Gleder meg utrolig til levering :) Hvis jeg er kjempeheldig fikk jeg den i januar-leveransen, men høyst sannsynelig februar/mars leveransen.

Regner med at jeg kommer innom deg en tur snart, uansett ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

trygvetv

Kjørte tur-retur Majorstua(Oslo)-Gardermoen i -20 grader rett før jul med litium-Thinken min. Jeg hadde med meg en nyankommet latinamerikaner på veien tilbake, så å skru ned på varmeapparatet var ikke noe alternativ. Altså ca 110 kilometer på motorvei med bra guff på varmeapparatet. Jeg kjørte i 80 km/t på motorveien. Da jeg kom hjem fra turen hadde jeg ca 2% igjen på batteriet, og hjertet i halsen. Men det gikk bra!

Jeg har jo ikke prøvd samme øvelsen med Zebra, men antydninger tidligere i denne tråden tyder jo på at Zebra ikke presterer noe åpenbart bedre enn dette.

Som jeg har sagt tidligere syntes jeg også det er veldig behagelig å ha et batteri som holder på energien og ikke må lades så ofte hvis man bruker bilen lite i perioder.
Ny Think City med Li-ion batteri fra juli 2010.

Go-carter

Jøss, ja det er bra! Må være de 80km/h som gjorde susen, spørs om jeg skal prøve det jeg og når jeg får min. Lå stort sett i 100, når jeg prøvde zebra'n.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lunde

Naboen har kjøpt en litium TH!NK. MEGET fornøyd. Fikk den i November var det vel i fjor og har enn så lenge ikke erfaring med varmt vær. Tviler på at han er noen ekspert på økonomikjøring, men han setter pris på komfort å fyrer vel som han vil. Hevder at rekkevidden er ca 100Km. Hvordan han opplever sommeren vil tidn vise. Jeg har kjørt en litium TH!NK med 50kW+ motoreffekt og en svært god accelerasjon til 120. Kjørte friskt til Mysen. ca 70Km og hadde ca 60% igjen. Følte at jeg i hvertfall sommerstid lett kunne kjørt 160++ nesten uansett hvordan jeg kjørte. Stakkarn som forsøkte å holde følge på RV22 til Mysen den gangen ligger vel fremdeles våken om natta å lurer på hva som skjedde den dagen  ;D Han ble liksom bare igjen der bak i en sky av eksos etter helt nytteløse nedgiringer.

Kan kanskje prøve å få lånt den igjen så de mest aktive forumtrollene kunne få den erfaringen selv? Kan vel ikke skade noen om lappen holder  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

#11
@Trygvetv høres ut til å være omtrentlig det samme ja. Dog er det i praksis umulig å sammenligne slikt basert på enkelt turer. Ulike sjåfører med eller uten et urolig hørebein eller kjører med "flyt" eller jojo kjøring kan utgjøre mye .

Skal man klare å gi en nogenlunde rettferdig sammenligning må samme sjåfør med omtrentlig lik daglig kjøring prøve det ene og det andre alternativet.

Om nå THINKen faktisk har ca 50% mer energi (enn imiev) i utgangspunktet rimer dette bra. En annen viktig faktor er at konsekvensen av lav temperatur øker eksponentsielt med belastningen. En liten batteribakke vil med samme belastning og kulde tape mer enn et større batteri med samme last. TH!NK vil derfor med sitt større batteri og lavere vekt/effektuttak takle kulde bedre. ZEBRA vil miste mer internt ved økende belastning som varmeapparat etc gir i kulda. Derfor vil ikke ZEBRA gi 100% i praksis vintertid heller, men mer enn litium. Kjører du mye å har lademuligheter der bilen står parkert er nok ZEBRA å foretrekke da antatt levetid og formkurve gjennom levetiden er bedre enn litium.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Thinken kjørte oss på jobb i -20 heromdagen som om det var sommer. Den rimet
på innsiden av rutene, og hadde stått tre dager for seg selv, men jeg merket ikke
noe forskjell på den fra varmere dager. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA