Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?

Startet av bjodnes, torsdag 16. mars 2017, klokken 09:23

« forrige - neste »

bjodnes

Vurderer en så billig Leaf som mulig, men at den samtidig er god og pålitelig. Noen årsmodeller en bør unngå, kjente feil en bør se opp for, forhandlere en bør unngå evt oppsøke, USA modell osv... ? Hva synes dere er "mest Leaf for pengene" pr i dag?
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Burger

Du bør si litt om tenkt bruksmønster, lengde på ev. pendling og kveldskjøring, mulighet til å lade hjemme og/eller på jobb og mulighet for hurtiglading.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

trykkertor

Nei, det bør han ikke si.
Det han spør om er:
1. Er det noen forhandlere som er kjent for å "lure" kundene, eller på annen måte ikke være til å stole på?
2. Bør han unngå import fra USA, evt import fra andre land? Hvilke land er trygt å være importert fra,,Danmark, Tyskland, andre???
3. Er det noe annet han bør være observant på? Årsmodell, oppdatering, utstyr som en nesten skal ha.
4. Osv.....

Jeg har ikke svar på spørmsmålene han stiller, men tolket det slik:
Han vil kjøpe en så billig Leaf som mulig, men uten å havne i den situasjonen som gir han en bil med frustrasjoner eller potensielt nære problemer.

Da er det lite relevant om han skal kjøre om dag, kveld, hvor han skal lade osv.
Han er ute etter info om billigst mulig bil uten fallgruver.

sylwester

#3
Jeg kjøpte en 2012 G1 med 70' på tellern i April 2016 for 125' og er godt fornøyd. Den rapporterte 94% SOH i LeafSpy.
Jeg søkte utelukkende etter norske (eller europeiske) biler hvor ordet carwings eksisterte i annonsen slik at det var der og virket.
For meg som ikke lader hjemme så er det å forvarme bilen slik at jeg sette meg i varm bil mot 5% mindre rekkevidde.

Det er mange som har bruktimportert og til og med US leaf og de kan sikkert fortelle ulempene de har hatt med de. Jeg gjetter at det finns mange som lader på morgen og muligens har bilen i varm garasje på jobben og klarer seg helt fint uten appstyring og nissans egen nybilgaranti. De virkelige farlige tilfellene som bremser som svikter på vinteren har jeg hørt de har innkalt selv utenlanske biler.

Hvilken bil som dekker behovet er litt avhengig av hvordan du skal bruke den, men jeg har maks 5 mil per dag klarer meg fint med en brukt G1 selv på den kaldeste dagen denne vinteren. Jeg ville ikke gått for G1 hadde jeg hatt over 8 mil reisevei selv om jeg kunne ladet på begge ender. Da er det bedre å kjøre G2 eller G2 med 30kWh-batteri.

finn.no ser det ikke ut til at de har fått med seg at Nissan selger ny 30kWh for 210'.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

bjodnes

Det er som "trykkertor"skriver. + om leaf av noen generasjon, årsmodell, eller alle, er kjent for noen feil som går igjen. Feil en bør sjekke om er utbedret eller er der.
iOn 2012 modell
2013 model S 85

Trekkoppbil

#5
Det viktige med en gammel Leaf er tilstanden på batteriet.
Et par mil til eller fra på rekkevidda kan bety mye når man kjører en sånn bil. Og det kan bli noen år til eller fra på gjenværende levetid avhengig av hvor bra batteriet er.
Her er det en link til en aldringsmodell: http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Batterilevetid
Det er litt viktig at man forstår alringsmodellen, så man ikke gjør dumme ting. I kjølige strøk, er det vanlig at batteriet varer i flere år, mens i de aller varmeste strøka er det vanlig å få nytt batteri i garantitida.  Jeg såg en gang en 5,5 år gammel Leaf som var til salgs her i landet med 8 kapasitetsbarer. Dvs at batteriet var så dårlig at man ville fått nytt på fabrikkgarantien, om det hadde vært i garantitida. Jeg sjekka opp historikken på den, og den var gått 2 år i et området hvor man regner 2,5 års levetid på batteriet. Deretter var den kjørt 3 år i Norge til normale garantitider var utløpt. Hadde man heller importert en 3 år gammel bil, kunne man være heldig å få en med nytt batteri, som kanskje ville leve 10 år i Norge. USA-biler kan være svært gode kjøp eller dårlige kjøp, avhengig av batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA