Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk på vinteren og ved hvilken temperatur

Startet av Barskog, torsdag 16. mars 2017, klokken 08:57

« forrige - neste »

Barskog

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

zbk

De har ikke spurt meg...

Litt mer seriøst: Når de oppnår 100% i en slik undersøkelse, uansett merke, stiller jeg store spørsmålstegn ved datagrunnlag og metode.

Dog, i Sverige kommer vel Zoe med hurtiglading og ladenettverk, så at de kommer høyt opp kan jeg godt forstå.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Barskog

Ja, muligens det ville blitt et annet resultat her i Norge. Svenskene har jo ikke IT-nett som ZOE ikke vil spise. Uansett så er bilen i seg selv såpass god og driftsikker at jeg har nå bestilt den 3. vi skal ha i husholdningen. Vi har funnet greit ut av ladeutfordringen så vi klarer oss med bare ZOE, og vi kjører mye og langt hver dag :)
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

AppleKnocker

Det er vel solgt et begrenset antall ZOE i Sverige, så undersøkelsen har nok begrenset verdi.

Når det er sagt har jeg vanskelig for å se hva ladeutfordringen med Zoe faktisk består av i 2017. Med Zapcharger portable og en overgang til type 2 kan jeg lade hvor jeg måtte ønske og akkurat de samme stedene som jeg har ladet Leafen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 08. januar 2017, klokken 13:56
Når det er sagt har jeg vanskelig for å se hva ladeutfordringen med Zoe faktisk består av i 2017. Med Zapcharger portable og en overgang til type 2 kan jeg lade hvor jeg måtte ønske og akkurat de samme stedene som jeg har ladet Leafen.

Ladeutfordringen med Zoe er 22kW. Er kjempefornøyd med Zoe'n, og har ingen problem med å ta den på langtur når jeg kan lade med 43kW.

I går ble det en uplanlagt kveldstur på ca 280 km. Rakk ikke å lade helt til 100%, så startet hjemme med 93% og kald bil. Kjørte over Filefjell og opp til hytta i Valdres for å hente telefonen som guttungen hadde glemt tidligere på dagen. Kjørte som med fossilbil uten å spare på varme eller kjøre sakte. Turen ville tatt ca 4 timer med dieselbilen inkludert ei lita pause. Jeg brukte 5 timer og 30 minutt med Zoe. tre ladinger på 22kW da det ikke eksisterer 43kW ladestasjoner på strekningen. Lading på 22kW er helt håpløst når man skal ut på lengre turer.

40kWh Zoe ville selvfølgelig vært mye bedre da jeg ikke hadde hatt behov for å lade så mange kWh på turen, men jeg hadde nok ikke kommet t/r uten lading uansett. Dette er heller ikke en lang tur. Q210 har jeg hatt på dagsturer i jobbsammenheng på over 400 km, og det har fungert fint med 43kW lading. Aldri i verden om jeg legger ut på turer på 400 km eller mer hvis jeg må nøye meg med 22kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

AppleKnocker

Alle er vel enige om at hurtiglading bør være så rask som mulig. På langtur er rask lading såklart det viktigste.

Ladeutfordringer i et slikt perspektiv er noe som gjelder alle elbiler. Selv om en Leaf 24kwh kan benytte 50(45)kw Chademo, kan snitthastigheten være langt lavere når SOC er over 40% eller batteriet ikke har optimal temperatur. Det er ikke sjelden jeg ser ladefart langt ned på 20 tallet på Chademo.

Når man er er vant til 115kw på Tesla SC, blir alt annet sakte. Om noen år er sikkert 115 en vits.

Totalpakka Zoe med hjemmelading på 11kw, zapcharger for lading overalt og semihurtiglading gjør at Zoe er bedre på noe og dårligere på annet sammenlignet med konkurrentene. Men noen generell ladeutfordring vil jeg ikke si at det er.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Barskog

Godt og nyansert oppsummert, AppleKnocker. Akkurat slik jeg også har erfart det.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

nofuelno

Jeg må si at jeg er svært fornød med hvor raskt det går å lade ZOE både på jobb ( 22 kW ) samt når noen av oss er litt ute i periferien og kjører. I tillegg er det en svært behaglig bil å kjøre. Har alltid med en lademugge i tilfelle akutt behov for å lade på IT-nett.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

pudderjagar

Husk og at da er få som bruker type2 til hurtiglading på tur. Treff du 1 bil forran deg i køen så er du samtidig ferdig som om du skulle ha venta på tur og så lade.

Skulle da då vera 2 bilar forran deg så er 22 kw mykje raskare.

Eg brukar mykje hurtiglading på min Zoe og ser at da begynner å værta meira bruk av hurtigladarane for kvar måned som går. Men på type 2 ser da ikkej ut til å auke i heiletatt. Er veldig fornøyd med min Zoe
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA