Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 3 beltestoler på seterad 2

Startet av trinesus, onsdag 15. mars 2017, klokken 18:22

« forrige - neste »

bob-bob

Mulig det er irrelevant , men jeg nevner det likevel :  Noen plugger inn i bilen først , deretter støpsel i veggen.
Dette er feil. Vegg først , deretter bil. ( for å unngå feilsituasjoner ved tilkobling.) 8)

For øvrig , håper det ordner seg med ny kabel ! :)

trinesus

Sitat fra: bob-bob på mandag 09. januar 2017, klokken 14:31
Mulig det er irrelevant , men jeg nevner det likevel :  Noen plugger inn i bilen først , deretter støpsel i veggen.
Dette er feil. Vegg først , deretter bil. ( for å unngå feilsituasjoner ved tilkobling.) 8)

For øvrig , håper det ordner seg med ny kabel ! :)

Oi. Vi fikk beskjed når vi kjøpte bilen at den skal alltid i bilen først, så i veggen. Har alltid gjort det (stort sett).

nr1rayner

Da bor du et steinkast unna meg.
Dette skal vi ordne  ;)
Har litt for lite kabler som fungerer til at du kan låne over lengre tid, men vi skal i hvert fall få strøm på bilen din  :)
Ring meg på 92016630.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Jeg gjør begge deler.
Men kobler alltid FRA bilen først. Ellers kan det oppstå "lysbue" i stikkrn, det er ikke bra..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Er vel det som er tanken, at man ikke skal bryte kontakten i schukoen mens bilen lader?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

nr1rayner

Stemmer det Ebe, det er grunnen til at man skal koble FRA bilen på riktig måte.
Men, dette gjelder jo ikke når man kobler TIL bilen, så hva årsaken skal være der vet jeg sannelig ikke..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Rekkefølgen når man kobler til bilen har vel ikke så mye å si. Bilen får ikke noe pilotsignal eller ladespenning før ladekladden er klar. Uansett er det logisk å koble sammen bil og lader når begge er klare, dvs ladekladden er koblet til strøm og "ready".
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

bob-bob

#22
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2017, klokken 06:50
Rekkefølgen når man kobler til bilen har vel ikke så mye å si. Bilen får ikke noe pilotsignal eller ladespenning før ladekladden er klar. Uansett er det logisk å koble sammen bil og lader når begge er klare, dvs ladekladden er koblet til strøm og "ready".
Jeg mener fortsatt at det riktige er å la ladekladd få spenning fra stikk i vegg først. Da får man samtidig verifisert at det ikke er noe feil med selve strømuttaket og at ladekladd ikke har feil , FØR man kobler til bilen.  Det er forøvrig riktig at kladd/kabel kommuniserer med bil før lading startes. ( egen kommunikasjons-pinne i stikket for å si det enkelt) -- Av samme grunn kobler man FRA bilen , før man tar ut stikket i veggen ja.
Men bevares , jeg skal da ikke tvinge noen........ dette er bare til hjelp.

turfsurf

Ja, jeg skriver jo akkurat det, det mest logiske og fornuftige er å koble ladekladden til strøm først. Men det er vel veldig lite sannsynlig at det motsatte skaper noe problem.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

trinesus

Sitat fra: nr1rayner på mandag 09. januar 2017, klokken 14:38
Da bor du et steinkast unna meg.
Dette skal vi ordne  ;)
Har litt for lite kabler som fungerer til at du kan låne over lengre tid, men vi skal i hvert fall få strøm på bilen din  :)
Ring meg på 92016630.
Så snill du er! Fikk låne kabel av witro bil i dag tidlig, så det ordna seg. Skal bare lade den opp nå, så kjøre den ned på sørvis

nr1rayner

#25
Bra det ordnet seg  :)
Send meg gjerne ei mld, neste gang trenger kanskje jeg å låne ladekabel noen timer...  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

bob-bob

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:45
Ja, jeg skriver jo akkurat det, det mest logiske og fornuftige er å koble ladekladden til strøm først. Men det er vel veldig lite sannsynlig at det motsatte skaper noe problem.
Tja min kone gjorde faktisk det motsatte for en liten stund siden , mot et defekt uttak på kommunal ladeplass. Det endte med gnister , en liten flamme + en svidd pinne på ladekladdens shuko kontakt. Bilen forsøkte jo å trekke strøm umiddelbart etter at ladekladden var plugget inn , fordi bilen allerede var koblet til. Hva som var feil aner jeg ikke , men det var i uttaket ihvertfall. Nå gjør hun det i min foreslåtte rekkefølge , så tar ihvertfall ikke bilen skade uansett.

zbk

Bilen skal IKKE trekke strøm før ladekabelen "sier" det er ok, dvs. at en korrekt konstruert ladekontroller skal ikke gi beskjed til bilen om at den kan trekke strøm før den har startet opp..
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Bondeknøl

Hvis ladekabelen sitter fast: Æ vill ha brukt sprængstoff

doldis1


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA