Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan alle biler justere strømstyrken?

Startet av geear, onsdag 15. mars 2017, klokken 14:43

« forrige - neste »

geear

Trenger noen tips og råd for å se på hva som er mulig å få til - og erfaringsmessig er det ofte elektrikerne ikke har tenkt alle tankene eller har de riktige erfaringene for å anbefale beste løsninger, derfor vil jeg ha gjort litt research FØR elektrikeren kommer.

Har i dag 1x63A hovedsikring i skapet i huset, på IT-nett. Jeg er allerede på grensa med forbruk og har vært nødt til å se på oppgradering av hovedsikring. Lyse sier jeg kan få 3x50A IT-nett så sant det ligger tre faser i boksen på veggen. Fortutsetter enn så lenge at det gjør det. Inntakskabelen har kun to ledere + jord, så den må skiftes. Hvis elektriker sier OK så vil jeg nok søke om enda mer enn 3x50A, men det tar jeg ikke for gitt.

Garasjen er frittstående og det går i dag 2 stk glatte 16mm rør gjennom et etasjeskille i huset og ender i bokser på husveggen. Disse begynner, fra sikringsskap, med en meter K-rør og en 90 grd bend før de går over til glatte rør, ca. 8 meter. Begge er i dag trukket med 2,5mm2 PN-kabler. I boksene på veggen går de over til hver sin 2x2,5/2,5mm PFSP-kabel som går ned vegg, noen meter under bakken (også under belegningsstein) og inn i garasjen gjennom et 90mm PP-rør som er faststøpt i dekket og svinger ut under ringmuren (under belegningssteinen). Det er mulig å komme til begge kablene der de kommer opp gjennom dekket, og det er også mulig å få begge inn i samme koblingsboks.

Garasjen er dobbel, men vi parkerer bilene litt rundt forbi både inne og ute ettersom garasjen blir brukt til alt fra kino til treningsrom til verksted til lager til garasje, så det er fordel med en fleksibel løsning, og da tenker jeg på at ladeløsning kan basere seg f.eks. på CEE-stikk.

Sikringsskapet er på motsatt side av huset av garasjen, og det er belegningsstein rundt hele huset.

Spørsmålene er:
1. Hva er beste løsning jeg kan få til med eksisterende kabling? Trenger jo da til både forbruk i garasjen og maks lademulighet for elbil.
2. Hva er beste løsning ved å trekke om og fortsatt benytte seg av disse 2 stk 16mm rørene? Kan leve med å plukke opp belegningsstein og grave på ny, men å bytte elrør er komplisert.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

TorR

1. Det enkleste å billigste blir å bruke en av de to 2,5 kvadrat kablene og montere en "ladestasjon". Antar du har 16A kurs på de kablene i dag, så da får du OK ladehastighet. (Vanlig stikkontakt eller CEE anbefaler jeg ikke; det er mer praktisk ha ladekabel hengende klar i garasjen når du parkerer)

2. Elektrikeren må vurdere om dere kan trekke kabel med større kapasitet i eksisterende rør. Tenkte du å grave opp for å installere større rør med tykkere kabel for mer kapasitet? Det lar seg nok gjøre.

geear

Det var ment som litt åpne spørsmål, feks om en god løsning kunne være å heller bruke de to kursene i dag til én større 3-fas kurs, og gjerne et fordelingsskap i garasjen - og hvordan en da best kan utnytte det. Burde ikke bety noe om de går i separate rør og to forskjellige pfsp-kabler i bakken - men farger kan være et issue. Eller om det kan gå å trekke 4x6mm2 og kanskje kjøre 3-fas på de? Eller 4mm2? Større enn 2,5mm2 betyr graving - men gjennomførbart så lenge det går i 2x16mm rør gjennom etasjeskille i huset. Det er de jeg absolutt skulle unngå å trekke om.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

nofuelno

Du klarer deg fint med 16A til lading av eGolfen.
Den andre 16Akursen trenger du til annet strømtrekk som garasjeportmotor og lys.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

geear

Tenker litt mer frem i tid enn bare lading av Golfen. Hvis jeg først skal ha inn elektriker og få byttet ut hele inntaket, og antageligvis hele sikringsskapet, så vil jeg heller legge det opp skikkelig nå enn å gjøre det om igjen om tre år.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

elektrolux

Ønsker du en ladestasjon som "kan alt" er Zapcharger Home et meget godt valg.

Når betalingsløsningen er ferdig utviklet kan du faktisk tjene inn igjen hele kostnaden med å leie ut lading.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/zapcharger-smart-home-edition?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Du har trolig IT-nett. Med 3*16A kan du 3-faselade med ca 6,4 kW,  men vil trenge en transformator. Mer vil du neppe trenge. Med enfaselading vil du få ca 7 kW med 32A.

AppleKnocker

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. januar 2017, klokken 10:48
Ønsker du en ladestasjon som "kan alt" er Zapcharger Home et meget godt valg.

Når betalingsløsningen er ferdig utviklet kan du faktisk tjene inn igjen hele kostnaden med å leie ut lading.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/zapcharger-smart-home-edition?tm=ladestasjoner

Så du mener det er realitisk for en boligeier i et ordinært boligområde å få inntekter på 14 000 eller mer ved å selge strøm til andre elbiler?

Det er kanskje på tide at et par av dere som driver butikk og selger tilbehør til elbiler, roer ned et par hakk.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nofuelno

Sitat fra: gr på mandag 09. januar 2017, klokken 10:34
Tenker litt mer frem i tid enn bare lading av Golfen. Hvis jeg først skal ha inn elektriker og få byttet ut hele inntaket, og antageligvis hele sikringsskapet, så vil jeg heller legge det opp skikkelig nå enn å gjøre det om igjen om tre år.
Utfordringen er hva du kan få dratt igjennom av tilførselskabler i et 16mm rør.
Jobber du hardt, kan du få igjennom en bunt på 5 ledere med 2,5 kvadrat.
Du får ikke dratt igjennnom mer enn maks 3 ledere på 4 kvadrat i eksisterende rør. ( om du er heldig )
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

goev

Sitat
Så du mener det er realitisk for en boligeier i et ordinært boligområde å få inntekter på 14 000 eller mer ved å selge strøm til andre elbiler?

Det er kanskje på tide at et par av dere som driver butikk og selger tilbehør til elbiler, roer ned et par hakk.

Tja... Det er i grunnen ikke så usannsynlig. Tar man samme pris som Grønn Kontakt, trenger man litt i overkant 1000 stk. 15 minutters ladinger. Det er én lading pr. dag i 3 år. Bor man på en litt gunstig plass, f.eks. i nærheten av en butikk, et senter eller noe lignende, kan problemet fort bli at man ikke får ladet sin egen bil ;)
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

elektrolux

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 09. januar 2017, klokken 19:42
Sitat fra: elektrolux på mandag 09. januar 2017, klokken 10:48
Ønsker du en ladestasjon som "kan alt" er Zapcharger Home et meget godt valg.

Når betalingsløsningen er ferdig utviklet kan du faktisk tjene inn igjen hele kostnaden med å leie ut lading.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/zapcharger-smart-home-edition?tm=ladestasjoner

Så du mener det er realitisk for en boligeier i et ordinært boligområde å få inntekter på 14 000 eller mer ved å selge strøm til andre elbiler?



Det er kanskje på tide at et par av dere som driver butikk og selger tilbehør til elbiler, roer ned et par hakk.

Det er helt opp til bruker hvordan han utnytter mulighetene Zapchargeren gir. Noe er flinke på å tjene penger uansett hva de gjør, mens andre ikke klarer dette.

Bor bruker sentralt er det fullt ut realistisk at noen kan være interessert i lading og parkering i arbeidstiden. Slik er gjerne verd 1000-2000 kr/ mnd, og da tar det ikke lange tiden å tjene inn investeringen.

Bor bruker i en drabantby, er nok mulighetene for salg av ladeplass og lading mer begrenset, men så var det det med lading i borettslag, så selv der kan det være en gullgrue. Kunne til og satt opp en hel rekke Zapchargere og blitt lokalsamfunnets ladeleverandør :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øystein16

#11
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. januar 2017, klokken 17:06
Bor bruker i en drabantby, er nok mulighetene for salg av ladeplass og lading mer begrenset, men så var det det med lading i borettslag, så selv der kan det være en gullgrue. Kunne til og satt opp en hel rekke Zapchargere og blitt lokalsamfunnets ladeleverandør :D

Andelseigarar i burettslag kan ha problem nok med å få parkert bil utan lading. Andelseigarane sine utgifter til lading skal vel og stå i forhold til andel og burettslaget sine utgifter med lading.

geear

#12
Jeg har ingen interesse av å drive ladestasjon hjemme. Verken ønsker jeg trafikken i gården min eller har jeg behov for det. Vennligst ta den diskusjonen i en annen og relevant tråd. :)

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 00:11
Utfordringen er hva du kan få dratt igjennom av tilførselskabler i et 16mm rør.
Jobber du hardt, kan du få igjennom en bunt på 5 ledere med 2,5 kvadrat.
Du får ikke dratt igjennnom mer enn maks 3 ledere på 4 kvadrat i eksisterende rør. ( om du er heldig )
Ja, men jeg har som nevnt to stk 16mm rør, så hva med å droppe begge de to 16A kursene i dag, og trekke 2 stk 6mm2 i hvert rør, og hente ut 3x25A, så sant elektriker sier 25A er OK på 6mm2 i denne setupen? Det bør vel være mulig? Må vel da ha inn et lite fordelingsskap i garasjen også, så det ryker vel noen tusenlapper ekstra..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

nofuelno

Sitat fra: gr på onsdag 11. januar 2017, klokken 09:19

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 10. januar 2017, klokken 00:11
Utfordringen er hva du kan få dratt igjennom av tilførselskabler i et 16mm rør.
Jobber du hardt, kan du få igjennom en bunt på 5 ledere med 2,5 kvadrat.
Du får ikke dratt igjennnom mer enn maks 3 ledere på 4 kvadrat i eksisterende rør. ( om du er heldig )
Ja, men jeg har som nevnt to stk 16mm rør, så hva med å droppe begge de to 16A kursene i dag, og trekke 2 stk 6mm2 i hvert rør, og hente ut 3x25A, så sant elektriker sier 25A er OK på 6mm2 i denne setupen? Det bør vel være mulig? Må vel da ha inn et lite fordelingsskap i garasjen også, så det ryker vel noen tusenlapper ekstra..

Det vil kunne gå det også...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Arngje

Sitat fra: gr på lørdag 07. januar 2017, klokken 13:03
Trenger noen tips og råd for å se på hva som er mulig å få til - og erfaringsmessig er det ofte elektrikerne ikke har tenkt alle tankene eller har de riktige erfaringene for å anbefale beste løsninger, derfor vil jeg ha gjort litt research FØR elektrikeren kommer.

Har i dag 1x63A hovedsikring i skapet i huset, på IT-nett. Jeg er allerede på grensa med forbruk og har vært nødt til å se på oppgradering av hovedsikring. Lyse sier jeg kan få 3x50A IT-nett så sant det ligger tre faser i boksen på veggen. Fortutsetter enn så lenge at det gjør det. Inntakskabelen har kun to ledere + jord, så den må skiftes. Hvis elektriker sier OK så vil jeg nok søke om enda mer enn 3x50A, men det tar jeg ikke for gitt.

Garasjen er frittstående og det går i dag 2 stk glatte 16mm rør gjennom et etasjeskille i huset og ender i bokser på husveggen. Disse begynner, fra sikringsskap, med en meter K-rør og en 90 grd bend før de går over til glatte rør, ca. 8 meter. Begge er i dag trukket med 2,5mm2 PN-kabler. I boksene på veggen går de over til hver sin 2x2,5/2,5mm PFSP-kabel som går ned vegg, noen meter under bakken (også under belegningsstein) og inn i garasjen gjennom et 90mm PP-rør som er faststøpt i dekket og svinger ut under ringmuren (under belegningssteinen). Det er mulig å komme til begge kablene der de kommer opp gjennom dekket, og det er også mulig å få begge inn i samme koblingsboks.

Garasjen er dobbel, men vi parkerer bilene litt rundt forbi både inne og ute ettersom garasjen blir brukt til alt fra kino til treningsrom til verksted til lager til garasje, så det er fordel med en fleksibel løsning, og da tenker jeg på at ladeløsning kan basere seg f.eks. på CEE-stikk.

Sikringsskapet er på motsatt side av huset av garasjen, og det er belegningsstein rundt hele huset.

Spørsmålene er:
1. Hva er beste løsning jeg kan få til med eksisterende kabling? Trenger jo da til både forbruk i garasjen og maks lademulighet for elbil.
2. Hva er beste løsning ved å trekke om og fortsatt benytte seg av disse 2 stk 16mm rørene? Kan leve med å plukke opp belegningsstein og grave på ny, men å bytte elrør er komplisert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA