Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: status car-net?

Startet av magnemann, onsdag 15. mars 2017, klokken 13:42

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: magnemann på søndag 08. januar 2017, klokken 14:36
Her står det om en som fikk bedre rekkevidde etter en hurtiglading.
Han økte batteri-temp fra 22-28C og brukte kun 87-90 gids på en strekning istedenfor normalt 110-140 gids.
Må nok tas med litt maldon-salt.

https://speakev.com/threads/range-v-battery-temp.11675/

Dette har jeg opplevd i praksis selv. Før hurtiglading hadde batteriet ca 2 grader, og etter hurtiglading ca 15. Betydelig bedre rekkevidde. Er vel ikke merkelig det?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Tenkte meg litt om, og har selv vært inne på og merket forbedring i kjørelengde med økt batteritemperatur:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449845.html#msg449845
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449498.html#msg449498

Det er en vond kombinasjon mellom kald luft og kaldt batteri. For med kald luft er det økt luftmotstand som krever økt motorkraft, i et batteri med økt indre motstand som da gir økt tap. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

#17
Husker ikke hva jeg kalte den tråden og finner den ikke i farta, "sommer vs vinterforbruk" eller noe sånt.
Tror det var -11C og jeg kjørte ca 30km uten varme med horibelt høyt forbruk.
Var vel noe sånt som 30% høyere forbruk enn i ca 0 C på samme strekning uten varme.
Kald bil, kaldt batteri.
Leafnor husker kanskje den tråden..
Men, hvor stor andel som skyldes kaldt batteri, og hvor stor som skyldes kald luft, kalde dekk osv er nok vanskelig å fastslå..
Man kan nok komme til en konklusjon, hvis man har en fryseboks å sette bilen inne i  ;)

Ifølge info tomrh har funnet, er lading på 6,6kw bedre for batteriet enn på f.eks. 10A.
Hurtiglading sies jo selvsagt å være verre, men jeg er nå sannelig i tvil om det egentlig er tilfellet også.
Alle ( ?) ser bedre tall etter en tur på QC


Edit
Her er tråden  :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30718.0.html
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Må vel være noen som kan sjekke hvor mye temp endrer seg under lading?
Man bør vel da ta utgangspunkt i kaldt batteri, altså, ikke nylig vært ute og kjørt og batteritemp nær omgivelsestemp.

Jeg kan sjekke med 10A en dag, kanskje med 16A, men 6,6kw sliter jeg med da bilen min ikke ble levert med sånn luksus...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

N-L

Har ladet med 6,6kw 32A noen ganger, men batteritemperaturen (dashboard) har holdt seg ved tre strekker.
Så nei. Temperaturen øker ikke (i hvertfall ikke betydelig).
Har hatt bilen i tre måneder og dermed har alle ladingene skjedd på vinterstid.
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

magnemann

Sitat fra: N-L på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:17
Har ladet med 6,6kw 32A noen ganger, men batteritemperaturen (dashboard) har holdt seg ved tre strekker.
Så nei. Temperaturen øker ikke (i hvertfall ikke betydelig).
Har hatt bilen i tre måneder og dermed har alle ladingene skjedd på vinterstid.

Takk for svar!
Tre streker tilsvarer mellom -8C og 4C. Ganske stort sprang altså. Har du Leaf Spy, der kan man ser mer nøyaktig.

kilde: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery#Battery_Temperature_Gauge
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

N-L

Sitat fra: magnemann på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:37
Sitat fra: N-L på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:17
Har ladet med 6,6kw 32A noen ganger, men batteritemperaturen (dashboard) har holdt seg ved tre strekker.
Så nei. Temperaturen øker ikke (i hvertfall ikke betydelig).
Har hatt bilen i tre måneder og dermed har alle ladingene skjedd på vinterstid.

Takk for svar!
Tre streker tilsvarer mellom -8C og 4C. Ganske stort sprang altså. Har du Leaf Spy, der kan man ser mer nøyaktig.

kilde: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery#Battery_Temperature_Gauge

Jeg har Leaf Spy Lite og vet ikke om jeg får lest av temperatur med denne??
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

magnemann

Joda, Leaf Spy Lite kan lese av temp. Se bilde. Husk å gå inn i innstillingene og sette til celcius isteden for fahrenheit. :)
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

N-L

Ja, ser det nå på skjermbildet ditt. Tar et skjermbildebilde før og etter lading neste gang jeg lader med 6,6kw og laster op her  :)
Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

JanBrede

Sitat fra: N-L på torsdag 19. januar 2017, klokken 09:17
Har ladet med 6,6kw 32A noen ganger, men batteritemperaturen (dashboard) har holdt seg ved tre strekker.
Så nei. Temperaturen øker ikke (i hvertfall ikke betydelig).
Har hatt bilen i tre måneder og dermed har alle ladingene skjedd på vinterstid.

Jeg har ikke LeafSpy, men har selv observert ved flere anledninger at batteritemperaturen stiger med en strek i dashbordet når jeg lader på 32A/6,6 kW.  Så at det påvirker mer enn lading på 10/16 A er jeg lite i tvil om (noe flere har sagt).
Varmestrekene i dash endrer seg stort sett ved lengre kjøring eller selvfølgelig ved hurtiglading.
Veldig sjelden jeg ser utslag på den relativt upresise temperaturvisningen i dashbordet ved 10/16A lading.  Jeg  forventer alltid en endring ved 32A lading, men det er ikke hver gang.  Ser frem til noen kan måle dette mer presist.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

magnemann

Sitat fra: N-L på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:59
Ja, ser det nå på skjermbildet ditt. Tar et skjermbildebilde før og etter lading neste gang jeg lader med 6,6kw og laster op her  :)

Nydelig, tusen takk!
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

nr1rayner

#26
Testet med 10A her om dagen.
Ikke heeelt gyldig den testen min, da jeg mistenker at batteriet var varmere i starten enn det normalt ville vært pga at bilen stod inne en liten time.
Uansett, svært liten, eller ingen, endring i batteritemp.
Utetemp var ca -3C.

Bilde 1: Oppstart før kjøretur
Bilde 2: Etter kjøreturen hjem
Bilde 3: Etter 4 timer lading på 10A
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

magnemann

I går ladet jeg i 59 minutter på en 6,6kw (Fortum type 2)

Tempen i batteriet økte ca 1,8 grader.
Batteriet var på forhånd ca 1-2 grader over utetempen.
Hvis det hadde vært kaldere hadde kanskje temp økt mer pga indre motstand i batteri.(?)
Og hvis Hx hadde vært lavere, hadde not også tempen økt mer av samme grunn.

--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

JanBrede

Sitat fra: magnemann på tirsdag 21. februar 2017, klokken 10:17
I går ladet jeg i 59 minutter på en 6,6kw (Fortum type 2)

Tempen i batteriet økte ca 1,8 grader.
Batteriet var på forhånd ca 1-2 grader over utetempen.
Hvis det hadde vært kaldere hadde kanskje temp økt mer pga indre motstand i batteri.(?)
Og hvis Hx hadde vært lavere, hadde not også tempen økt mer av samme grunn.

Takk, fint å se at dine fakta stemte med det jeg opplever. Jeg er enig i spekulasjonene dine, har også observert de samme sammenhengene med kaldt vær og "tomt" til fullt lading. :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Trekkoppbil

Sitat fra: magnemann på søndag 08. januar 2017, klokken 13:30
Du mener vel ikke at det er skadelig for batteriet å lade ved lave temperaturer?
Jo.  Det heter det seg at Lithium-batterier ikke bør lades i kulda. Det kan danne seg tråder av lithium som etterhvert kan kortslutte cellene. Unntaket er lading med ekstremt låg strøm som man kan gjøre. Når det gjelder el-biler så er det jo vanlig med AC-lading som går ganske treigt over mange timer.
Fabrikkanten regulerer dette ved at du ikke har noe særlig regenerering i kulda og du får heller ikke hurtiglada et kaldt batteri etter vanlig ladehastighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA