Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: status car-net?

Startet av magnemann, onsdag 15. mars 2017, klokken 13:42

« forrige - neste »

magnemann

Jeg lurer på om tempen i batteriet øker ved hjemme-lading på 32A/6,6kw ?
Hvis den gjør det, er vel det et argument for å lade rett før man skal ut å kjøre på vinteren.

Har målt temp-forskjell på 16A lading, men den økte ikke...
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

E_S

Når strøm går inn på eller ut av batteriet øker batteritemperaturen. Jo mer strøm over en viss tidsperiode, jo mer varme. Så ja, lading på 6,6kW vil varme batteriet mer enn på 3,3kW. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rio

Det genereres nok varme, men om det derimot er målbart i en batteripakke på flere hundre kg er et annet spørsmål.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Mange som har praksis å sørge for at batteri et ferdig ladet rett før bruk, men jeg vet sannelig ikke hvor mye det hjelper.
Virker som lading er ca 90% effektiv på Leafen, så det blir vel ikke mye varme.

Har du Leafspy?
Det har jeg, men mangler 6,6kw lader..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

magnemann

Vurdere å kjøpe 32A hjemme-lader.
Spesiellt hvis ladinga kan varme batteriet om vinteren. (bilen står ute)

Fint hvis noen her vet hvor mye tempen evt stiger i batteriet, ja.  :o 8)
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

leafnor

#5
Det vil nok variere på hvor kaldt det er. Kaldere batteri, økt motstand og mer varme.
Gjorde en betrkning på varme og lading her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29724.msg505756.html#msg505756

Med effekt på 45kW så øker batteriet 0,6 grad/min, når det er +30 grader i batteriet. 
Det som lager varme er strømstyrken og den indre motstanden. Og en 6,6 kW er dobbel av 3,3.
45kW er omlag 7 gangen av 6,6.
Så, i og med kaldt batteri, og da sier vi rundt null grader, har større motstand enn ved sommertemp, og 6,6 kW lader er 1/7 av hurtiglader på 45kW, så vil jeg mene at det blir riktig med grovt overslag å si at batteriet øker 0,1
grad/minutt.
Men, det vil etter hvert som det blir varmere avgi mer energi til de kalde omgivelsene, og få mindre og mindre indre motstand, så på et eller annet sted balanseres det hele ut. Energi inn, energi som varme ut til omgivelsene.
Skulle jeg gi et råtips, så vil jeg tro at du med 6,6 lader etter tre timer lading v et batteri som er 10-12 grader varmere enn omgivelsen.
Og er det feil, så har jeg ikke gjort annet enn å tatt feil 8)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

0,1 grad/min skulle bli 6 grad/time.
Synes det høres mye ut jeg, ville vel tippet halvparten på en god dag, kanskje 5 grader varmere på 3 timer.
Men tar jeg feil, har ikke jeg gjort annet enn å ta feil heller  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Robert Sund

Spenningsfallet over en motstand øker når strømmen øker, så for en motstand vil 7 dobling av strømmen 49 doble varmen. For lithium-batterier vil forskjellen mellom hvilespenningen og påtrykt spenning øke når strømmen øker og derfor gi lignende resultat, som tommelfinger-regel. I virkeligheten er det litt mer detaljer hvis man skal være presis.

Motstanden i kalde, og gamle, batterier går opp. Både for lading og i bruk. Men ved 6,6kW blir det ikke så veldig mye oppvarming av det.

Laderen avgir også varme. Kan denne utnyttes til å varme batteriet?

Er det en fornuftig (og trygg måte) å starte batterivarmeren på Leaf uten at det er -20 ?

leafnor

#8
Kjørte en tur nå på 40 minutter. Ute +1, batteri 5,6.
Forbruk på turen 4,4 kWt, som skulle tilsi et forbruk på snitt 6,6kW.
Startet på fullt batteri, så den lader knapt på regen.

Temperatur endte på 2,1 grad høyere enn start, dvs 7,7 grader.

Tenker man at om det varmer like mye å lade som å kjøre, så  ble det da slik at batteriet økte med 0,05grad/min. Skulle bli 3 grader på timen. Skulle bli 9-10 grader til høyere batteritemp da til tomt.
Så er det da det med tapet til omgivelsene. Det er  ukjent.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

magnemann

Takk for bra svar, spesielt til leafnor som kanskje var ute og lufta løvet en ekstra tur! :)

Må nok teste dette i praksis, har en type2 kabel som jeg kan koble til en hurtiglader...

Men hvis jeg feks kan heve tempen fra -5c til 5c så skulle det i følge dette diagrammet tilsvare 15 km ekstra rekkevidde. Men her orker jeg ikke å tenke på alle variablene engang. :)

Hadde vært kult å kunne aktivere batterivarmeren manuelt som noen her nevnte!
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

Rio

Etterhvert som man nærmer seg 100% vil strømmen gjennom batteriene uansett reduseres. Batteriene er i nær termisk kontakt med metallet i batteriboksen, så det blir neppe noen signifikant oppvarming, siden varmetapet trolig er nesten like stort.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trekkoppbil

Jeg trur likevel det blir feil å lade med høy strøm for å varme batteriet.

Jo, det er et poeng å ha varmt batteri når man kjører om vinteren av hensyn til regenerering, men poenget er at man ikke skal lade et kaldt batteri. Leser man litt om lading i kaldt vær, finnes det råd om at man kun skal lade med svært små strømmer.

" Below 5°C, the charge current should be reduced, and no charging is permitted at freezing temperatures." http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures

Skal man parkere utendørs om vinteren, liker jeg helst å lade bilen med en gang etter kjøring, før batteriet rekker å bli kaldt.

Under andre forhold, kan det være et poeng å lade med 32A, for å få nesten halvrask oppading rett før man skal kjøre.

leafnor

Merk at diagrammet med kjørelengde relativt utetemperatur har mest å gjøre med luftmotstanden. For kald luft er tykkere enn varm, som skaper økt luftmotstand. Og den virkningen er nok større enn temperaturen i batteriet.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

magnemann

Sitat fra: leafnor på søndag 08. januar 2017, klokken 12:12
Merk at diagrammet med kjørelengde relativt utetemperatur har mest å gjøre med luftmotstanden. For kald luft er tykkere enn varm, som skaper økt luftmotstand. Og den virkningen er nok større enn temperaturen i batteriet.

Vi skulle heller hatt et tilsvarende diagram som viser rekkevidde med hensyn til batteri-temp (ikke Kristen Gislefoss-temp). Kanskje ikke så lett å lage et slikt diagram siden batteri-temp varierer ila en rekkevidde-test-tur. Måtte kanskje brukt gjennomsnittstemp?

Mener å ha lest at kald vs varm luft mht luftmotstand ikke er en veldig stor faktor i forhold til andre faktorer i lav temp?

@Trekkoppbil
Du mener vel ikke at det er skadelig for batteriet å lade ved lave temperaturer? I så fall hadde vel Nissan nevnt det. Jeg trodde at eneste ulempen med å lade ved lave temper er at ladinga går saktere...?
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

magnemann

Her står det om en som fikk bedre rekkevidde etter en hurtiglading.
Han økte batteri-temp fra 22-28C og brukte kun 87-90 gids på en strekning istedenfor normalt 110-140 gids.
Må nok tas med litt maldon-salt.

https://speakev.com/threads/range-v-battery-temp.11675/
--==> EU Leaf Acenta 2015 <=--

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA