Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Defekt bremselys bakrute

Startet av andy76, onsdag 15. mars 2017, klokken 09:45

« forrige - neste »

andy76

Endelig blitt satt opp ladestasjoner utenfor idrettshallen. Skader det batteri på noe vis å lade ett par timer flere ganger i uka, Jf å fullade ett par ganger i uka?
Klattlading drepte jo mobil batterier i gamle dager mener jeg å huske.
Peugeot Ion 2015

zyp

Klattlading er ikke et problem for litiumbatterier. Litiumbatterier har dog godt av å ikke sitte fullt oppladet hele tida, så det kan være lurt å ikke lade hver dag, men siden det allerede er lagt inn et buffer i topp så er nok den praktiske forskjellen minimal.

Rapid

Klattlading er ikke noe problem med dagens batteriekjemi.  En god regel er å lade når en kan, ikke når en må. Alle moderne biler minus tidlig Leaf og Tesla har innlagt stor nok buffer i topp til at en kan lade til 100% hver dag uten å bekymre seg for noe som helst. De to nevnte har vel mulighet til å stoppe på 80% til daglig bruk. BMW anbefaler at bilen alltid står tilkoblet. Det mest kritiske er om batteriet lades ut helt.

Gurba

GM anbefaler Ampera e å stå plugget i hele tide. Dette for å holde rett temperatur på batteriet når det er veldig varmt eller kaldt. Dette tilsier kanskje at de mener batteriet slik det er satt opp tåler fullading med mindre bilen skal være tilkoblet uten å lade.

sylwester

Da jeg fikk min første litiummobil på 90-tallet så drepte jeg batteriet i løpet av 3 måneder på grunn av at jeg behandlet telefonen som om det var nikkelmetalhydrid. VI hadde jo lært at klattlading var ille og at man skulle bruke batteriet helt ned og helt opp, men slik er det rett og slett ikke med litium.

Et litiumbatteri brukes opp fortere des nærmere 0% og 100% cellene har. Des mer buffer i topp og bunn des flere hele ladesykluser (dvs. tilsvarene 0-100% lading, men i flere omganger) tåler batteriet før det er brukt opp. Leverandøren av en lommelykt vil ha mindre buffer enn en mobil som vil ha mindre buffer enn en bil. Man kan selv øke levetiden ved å f.eks. holde seg mellom 20-80% og for biler som tilbyr å stoppe tidligere så er det helt klart en fordel å gjøre det og heller lade oftere.

Det er lenge siden jeg avsto fra å lade til 100% på bærbar og mobil siden utstyret er avleggs lenge før batteriet er, men med bil er jeg usikker siden vi i Norge gjerne har biler på veien mye lengre enn snittet. Jeg tror man må være mer forsiktig enn leverandoren vil skal bilene kunne tjenestegjøre med samme batteri i 20 år istedenfor bare 10 som de fleste produsenter anser som en bils levetid.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Inop

Bilen klattlades hele tiden mens du kjører og bruker regenerative bremser så da tenker jeg at klattlading med kabel ikke er noe tema :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Øystein16

Sitat fra: Inop på onsdag 11. januar 2017, klokken 11:13
Bilen klattlades hele tiden mens du kjører og bruker regenerative bremser så da tenker jeg at klattlading med kabel ikke er noe tema :)

En i familien hadde nyleg ein Leaf på merkeverksted for service på sin Tyskimporterte Leaf. Han fekk beskjed om at batteriet var i god stand (køyrd ca 26 000 men), men at han burde lade det ut oftare slik at celleslitasjen vart jamnare.

geear

Sitat fra: sylwester på mandag 09. januar 2017, klokken 13:39
Det er lenge siden jeg avsto fra å lade til 100% på bærbar og mobil siden utstyret er avleggs lenge før batteriet er, men med bil er jeg usikker siden vi i Norge gjerne har biler på veien mye lengre enn snittet. Jeg tror man må være mer forsiktig enn leverandoren vil skal bilene kunne tjenestegjøre med samme batteri i 20 år istedenfor bare 10 som de fleste produsenter anser som en bils levetid.
Men noen produsenter velger jo også å ikke gjøre hele batteriet tilgjengelig for brukeren. Hva skjer med ikke utnyttet kapasitet? Snakker vi noen celler helt ute av bruk, eller snakker vi at totalpakken aldri blir fulladet? I så fall burde ikke dette være noe å tenke på. F.eks. VW...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Inop

#8
SitatMen noen produsenter velger jo også å ikke gjøre hele batteriet tilgjengelig for brukeren. Hva skjer med ikke utnyttet kapasitet? Snakker vi noen celler helt ute av bruk, eller snakker vi at totalpakken aldri blir fulladet? I så fall burde ikke dette være noe å tenke på. F.eks. VW...

Det er totalpakken som ikke blir fulladet ja. Det er vel to formål med dette:

1- Mindre slitasje på batteriet siden det ikke lades til 100% (eller enda værre lagres med 100%)
2- Etterhvert som batterikapasiteten går nedover pga alder/slitasje vil brukeren fremdeles oppleve at det er "100%" (inntil det blir slitt utover tilgjengelig kapasitet).
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Trekkoppbil

Iflg Battery University vil lithium-celler leve dobbelt så mange sykluser om man lader til 4.0V i stedet for 4.1V:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Om man lader til 4,0V, skulle man få ca 83% av kapasiteten man får ved 4.1V.

I manualen til Leaf, blir man fraråda å klattlade i området 80-100%. På nyere 24kwt-batterier til Leaf, er spenningen 4,1V ved topplading, akkurat som før, så jeg forstår ikke at nye batterier skal ha noen større reservekapasitet enn eldre batterier.

Jeg synes det er helt greit å lade til 100%, når man skal på langtur, men stadig unødig klattlading til 100% forstår jeg ikke poenget med.

Mercedes har vel gjort redusert lading til normalen, så kan man heller stille inn på full opplading ved behov.

sylwester

Det finnes forskjellige litiumkjemier som har forskjellige 100%-spenninger så man må nesten se på spesifikasjonen til hvert batteri.
Leaf kjører LIPO i G2. Vet ikke om G1 også var en LIPO-variant, men det var helt garantert annen kjemi. Samme spenning på nytt og gammelt batteri kan representere forskjellig SOC.

100% på alle varer er gjerne under 100% av maks cellespenning så det er allerede et buffer. Derimot så øker antall sykluser med størrelsen på buffer så des nærmere 50% man holder seg på lav og høy des lengre levetid vil batteriet få selv om du kjører like mye, men lader oftere. Som all annen industridesign er det lite vits i å opplyse kundene mo dette siden slik det er satt opp vil bilen ha over 70% etter 8 år og de vil jo aller helst at du kjøper en ny elbil etter 10. Hvis batteriet aldri ble gammelt så må de vente til bilen ruster.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA