Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ladekabel

Startet av putresopp, onsdag 15. mars 2017, klokken 06:50

« forrige - neste »

putresopp

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en ny leaf eller soul som bil nr 1, men det er vanskelig å bestemme seg! Jeg ser også at det kommer flere modeller fremover. Er det dumt å kjøpe elbil i dag? Hva mener folket? Alle innspill mottas med takk :)

Rottert

Hei!
Det er alltid noe bedre rett rundt hjørnet.
Om du går for leaf, så gå for 30kwh utgaven. En grunn til at leaf og soul fortsatt selger i bøtter og spann. Kjempemessige biler.

Anbefaler også at du prøvekjører Ioniq før du bestemmer deg.
Den er en halv generasjon nyere enn leaf of soul.

Uansett hva du ender opp med, blir du nok fornøyd :)
2014 Nissan Leaf Tekna

Luftventil

Sitat fra: putresopp på lørdag 07. januar 2017, klokken 00:44
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en ny leaf eller soul som bil nr 1, men det er vanskelig å bestemme seg! Jeg ser også at det kommer flere modeller fremover. Er det dumt å kjøpe elbil i dag? Hva mener folket? Alle innspill mottas med takk :)

Nei, er absolutt ikke dumt å kjøpe elbil i dag! Er masse gode modeller på markedet, og ingen av elbilene som selges idag er dårlige kjøp. Prøvekjør, og velg den du liker best.

Både Leaf og Soul er strålende biler, men anbefaler deg å teste ut Ioniq også. Renault Zoe har også nylig kommet i ny utgave med 400 km (!) rekkevidde.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Ebe

Hadde jeg måtte kjøpe en elbil i dag, er jeg ganske sikker på jeg ville kjøpt en Ioniq.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

johnsalf

Ja, det er alltid dumt å kjøpe ny bil. Kapitalkostnadene er store og verdifallet de første årene er høye.
Det kommer stadig bedre og mer moderne modeller
Det siste jeg ville gjort nå var å kjøpe ny fossilbil, nå når elbilene har blitt så bra (og blir bedre) og drivstoffprisene stiger vil sansynligvis bruktprisene falle ekstremt når en 2017 modell fossilbil skal selges.
Så skal du kjøpe ny bil i dag, kjøp elbil hvis den dekker ditt daglige behov. En sparer fort 20.000 i året i driftsutgifter (og kan for ex. bruke halvparten til leiebil hvis en trenger lenger kjørelengde hvis en har en årlig langtur).
Kjøpte selv Ioniq - svært moderne, sikker og komfortabel bil som dekker alle mine behov for bil, bortsett fra at jeg nok et par ganger i året må betale for hjemkjøring hvis jeg handler store ting på IKEA.  (Siden bilen ikke har krok).

geear

Sitat fra: johnsalf på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:24
Kjøpte selv Ioniq - svært moderne, sikker og komfortabel bil som dekker alle mine behov for bil, bortsett fra at jeg nok et par ganger i året må betale for hjemkjøring hvis jeg handler store ting på IKEA.  (Siden bilen ikke har krok).
Interessant måte å forsvare eget valg på - først si at den dekker "alle mine behov", for så å si at den ikke gjør det allikevel. "Dekker de fleste av mine behov" ville vært riktig måte å si det på. ;)

Ellers vil jeg si at jeg stod i samme situasjon som trådstarter for en måned siden, og valgte å kjøpe en brukt bil både for å se om elbil var noe for oss, fordi jeg hadde behov for bil med en gang, og fordi jeg tror det er tryggere økonomisk å sitte på gjerdet med en brukt bil enn å kjøpe noe nytt akkurat nå. Med unntak av Ioniq, men den var det 3-4 måneders ventetid på. Nå så jeg noen si levering ved bestilling i dag er i juli. Om vi tok rett valg vet jeg ikke, men mer rekkevidde hadde vært "kjekt å ha", selv om vi stort sett kun småkjører.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

johnsalf

Jeg skulle ha skrevet at Ioniq dekker alle daglige behov.
Vi nordmenn, meg selv inkludert, har tradisjonelt kjøpt bil som dekker ALLE behov - også det som vi svært sjelden har bruk for. (Har for ex hatt hengerkrok som brukes 1x pr år - dermed har "gratis hengerutleie" blitt ganske dyrt for meg - kroken kostet mer enn om jeg hadde fått varene hjemkjørt.).
Mange av oss har dermed hatt langt større og dyrere bil (innkjøp og bruk) enn nødvendig.

Jeg har tenkt litt alternativt, kjøpt bil som dekker 99% av behovet, og kjøper meg ut av resten (leiebil, frakt av varer hjem) - og sparer masse penger og miljø på det.
- Men nå er vi langt utenfor tema for denne tråden :-)

putresopp

Takk for tilbakemeldinger og innspill. Jeg har i dag prøvekjørt en Soul Exclusive hos Bertel O Steen - 2015 med 15000km på tellern. De skulle ha 235.000,- med 2stk ladekabler, sommer/vinterhjul og 15000km service inkludert. I morgen blir det å sjekke ut en brukt 30kwh leaf, men jeg må si jeg falt litt for Soul'n da jeg satt godt og hadde masse komfort, hva tenker dere om prisen?

Hva tror dere er reel forskjell i rekkevidde mellom 30KW Leaf og Soul?

Luftventil

Sitat fra: johnsalf på lørdag 07. januar 2017, klokken 12:33
Jeg skulle ha skrevet at Ioniq dekker alle daglige behov.
Vi nordmenn, meg selv inkludert, har tradisjonelt kjøpt bil som dekker ALLE behov - også det som vi svært sjelden har bruk for. (Har for ex hatt hengerkrok som brukes 1x pr år - dermed har "gratis hengerutleie" blitt ganske dyrt for meg - kroken kostet mer enn om jeg hadde fått varene hjemkjørt.).
Mange av oss har dermed hatt langt større og dyrere bil (innkjøp og bruk) enn nødvendig.

Jeg har tenkt litt alternativt, kjøpt bil som dekker 99% av behovet, og kjøper meg ut av resten (leiebil, frakt av varer hjem) - og sparer masse penger og miljø på det.
- Men nå er vi langt utenfor tema for denne tråden :-)

Helt enig!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

geear

Sitat fra: putresopp på lørdag 07. januar 2017, klokken 15:56
Takk for tilbakemeldinger og innspill. Jeg har i dag prøvekjørt en Soul Exclusive hos Bertel O Steen - 2015 med 15000km på tellern. De skulle ha 235.000,- med 2stk ladekabler, sommer/vinterhjul og 15000km service inkludert. I morgen blir det å sjekke ut en brukt 30kwh leaf, men jeg må si jeg falt litt for Soul'n da jeg satt godt og hadde masse komfort, hva tenker dere om prisen?

Da hadde jeg heller kjøpt en splitter ny 2017-modell til 240k og kjøpt vinterhjul et annet sted enn hos forhandler (6-8k?). Da hadde du hatt en to år nyere bil, med to år mer igjen på garantien, åtte ubrukte dekk, null kilometer på telleren, og fått BETYDELIG mer igjen når du skulle selge igjen. For kanskje 12k mer. Pluss ingen omregavgift ved nyregistrering, så da er vi nede i under 10k prisforskjell.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

putresopp

Ja! Etter å ha sett litt rundt ser jeg fort ny Soul ligger rundt samme pris, så da blir det nok en 2017 på meg :)

knut.aulie

Sitat fra: putresopp på lørdag 07. januar 2017, klokken 15:56

I det daglige er de ganske like. Både elbilforeningen og en del brukere fikk Soul til å gå litt lengre på langtur på vanlige veier.

Har du mye motorveikjøring 110+ så går Leaf lengre pga luftmotstand.

eltilki

Jeg er i samme situasjon som deg. Trenger en Elbil nå og daglig kjøring inkl. jobb og aktiviteter 60-70km. Klarer ikke å velge mellom Leaf og Soul.

Kjøpte du Soul? Hvilken type og hva kom sluttsummen på?
2019 Tesla model X 75D
2018 JAGUAR I-PACE SE LAUNCH EDITION - Bestilt 1/3-18 - Avbestilt
2017 Renault Zoe Z.E 40
2014 Leaf Acenta 24kW - Solgt

putresopp

Jeg har med en 2016 Leaf Tekna 30kw som har gått 6000km hjem i dag for prøvekjøring! Jeg begynner å helle litt mot den altså, ender nok på 250k med 6,6kw og 17" på sommer/vinter! Foreløpig veldig fornøyd med den :)

Goggen123

Jeg leaser en Leaf 2016 tekna 30 kwt siden november. Er veldig fornøyd, hovedsakelig til jobb T/r totalt 85 km.
Har fått testet den i -15,  på tørt føre, og slaps og regn og vind. Setter cruise stort sett på 115 på motorvei og suser av gårde, den takler alt. Veldig fornøyd!
På det verste været er jeg hjemme med ca 30% igjen på batteriet uten lading på jobb. Leaf er bedre om man ha mye motorvei mhp forbruk.
Den har ikke alt a fancy førerassistsystemer som helt nye modeller av andre merker har, men er utprøvd og helt topp som pendlerbil. Les feks i Ioniq forumet, nå dukker det opp problemer med barnesykdommer på de bilene.

Personlig synes jeg Soul ser ut som en billig Fischer Price lekebil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA