Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Røyken kommune nesten fri for ladeplasser for elbiler?

Startet av geir__, tirsdag 14. mars 2017, klokken 23:29

« forrige - neste »

geir__

Hei

Jeg har i dag en egen kurs på 16A med egen jordfeilbryter (beregnet på el bil) og en Mennekes ladekabel med "kladd" tilkoblet et blått industri stikk. Lader normalt på 12A, men 16A går også greit. Denne løsningen har fungert bra på BMW i3. Nå har vi imidlertid fått en VW Passat GTE hybrid i tillegg. Denne bruker ikke lang tid på å lade og brukes lite. Er det noen som vet om det finnes det en løsning som gjør at begge bilene kan kobles til strøm samtidig, at elbilen prioriteres og lades først og at hybriden deretter lades? Altså fra samme kurs (Eksempelvis en stasjon med to ledninger. En til hver bil). Det er et poeng at en eventuell løsning ikke koster en formue.

fredag

Koble to stk Tesla Wall Charger på kursen. Disse har innebygget lastbalansering slik at når begge bilene lader samtidig så deles effekten likt mellom de de to bilene. Koster 5400kr pr stk og har integrert type2-kabel (2,5m). Må kobles til av elektriker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på fredag 06. januar 2017, klokken 23:15
Koble to stk Tesla Wall Charger på kursen. Disse har innebygget lastbalansering slik at når begge bilene lader samtidig så deles effekten likt mellom de de to bilene. Koster 5400kr pr stk og har integrert type2-kabel (2,5m). Må kobles til av elektriker.

Alternativt to stk. EcoLite ELT332S med lastdeling installert. De kan settes opp asynkront slik at begge får 16A om de brukes alene mens den ene får 10A og den andre 6A om de brukes samtidig. Dermed prioriteres GTEen ned.

Kostnaden blir 10400,- + porto.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Disse må også kobles av elektriker selvsagt. Fordelen er at man også kan lade type 1 elbiler ved behov (f.eks besøk).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øystein16

Dersom kostnaden vert omtrent kr 10 000 ved lastbalansering, hadde eg heller vurdert ein ekstra kurs dersom det er mogeleg. Då vil du i sum få høgare ladeeffekt ved at du bruker den nye kursen til GTE med ladekladden som følger med. Du får og meir effekt ved forvarming. Me har ein GTE og lar ladestøpselet til bilen henge slik at det markerer stoppunkt i garasjen, dermed er lading enkel rutine. Kladden vår er kopla til blå CEE.

geir__

Takk for gode svar så langt. Begynner å bli litt klokere.

Ny kurs er kanskje det beste, men var i overkant mye jobb sist (graving, av med panel, etc). Angrer på at det ikke ble lagt opp en ledning til, men sent å angre nå.. av denne grunn vil jeg helst unngå det. Spesielt siden hybriden trenger så lite strøm og ikke brukes samtidig som elbilen. Dvs at den gjerne kan lade når elbilen er ute og kjører eller fulladet. Finnes det noen løsning hvor de ikke lader samtidig, men begge er tilkoblet og hybriden kun lader når elbilen er fulladet? (Elbilen er normalt full rundt kl 03-05 på natten, så den vil starte rundt de tider)

geear

En løsning med start lading på den ene når den andre er ferdig, enten på strømtrekk eller på tid, kan du kode med et veldig enkelt smarthussystem. Du trenger heller ikke bygge ut hele huset for å gjøre det. Du trenger en kontroller og hvis du vil unngå arbeid som krever elektriker så må du finne to stk stikkontakt-adapter som tåler at du trekker 10-12A kontinuerlig, og så kan du f.eks. kode opp en løsning for å la begge kontaktene være "på" så lenge det ikke er strømforbruk på noen av de, og når den ene tas i bruk så slås den andre av. Dermed vil det gå automatisk alt etter hvilken bil som plugges inn først. Her finnes det mange løsninger og muligheter, men det essensielle ville være å uansett velge produkter som tåler bruken. Dette kunne sikkert vært gjort med selv noe så enkelt som Nexa sine produkter til et par hundrelapper for hver dings, men jeg har ingen erfaring med det selv. Du klarer ikke lastfordele med dette, ettersom det er ladekladdene som bestemmer hvor mye strøm bilen trekker.

Ser du skriver at 16A også går greit, men husk at ved nyinstallasjon i dag er det ikke lov å legge opp et anlegg hvor det planlegges høyere "kontinuerlig" forbruk enn 10A på en schuko-kontakt. Da må en over på fast tilkobling, eller CEE/komfyr-kontakt. Dette for å forhindre at f.eks. VVB skal trekke 16A i 3-4-5 timer kontinuerlig - og her er lading av elbil enda verre fordi det tar enda lenger tid.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

jkirkebo

Sitat fra: geir__ på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:44
Takk for gode svar så langt. Begynner å bli litt klokere.

Ny kurs er kanskje det beste, men var i overkant mye jobb sist (graving, av med panel, etc). Angrer på at det ikke ble lagt opp en ledning til, men sent å angre nå.. av denne grunn vil jeg helst unngå det. Spesielt siden hybriden trenger så lite strøm og ikke brukes samtidig som elbilen. Dvs at den gjerne kan lade når elbilen er ute og kjører eller fulladet. Finnes det noen løsning hvor de ikke lader samtidig, men begge er tilkoblet og hybriden kun lader når elbilen er fulladet? (Elbilen er normalt full rundt kl 03-05 på natten, så den vil starte rundt de tider)

2 stk. EcoLite kan også settes opp på den måten, som A og B. A vil da alltid kunne lade på 16A, B kan kun lade når A ikke lader (men får da også 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taffelman

Kan ladeeffekten justeres ned til 5-6 A på GTE?

Med 16A kurs kan BMW'n kan lades på "redusert" (9A) og GTE'n på f.eks 5-6A


X75D
TM3 LR AWD

Øystein16

Sitat fra: Taffelman på lørdag 07. januar 2017, klokken 15:37
Kan ladeeffekten justeres ned til 5-6 A på GTE?

Med 16A kurs kan BMW'n kan lades på "redusert" (9A) og GTE'n på f.eks 5-6A

Ja (i alle fall Golf, men reknar med det er likt på Passat), i bilen kan det regulerast frå 5A, 10A, 13A og maks (inntil 16A). Det kan og setjast faste tider for lading/oppvarming - inntil 3 forskjellige tider per dag. 

(Hurtigare lading kan kun skje med bensinmotor - trur det er maks 22 kWh.)

spaceman

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 07. januar 2017, klokken 16:20
Sitat fra: Taffelman på lørdag 07. januar 2017, klokken 15:37
Kan ladeeffekten justeres ned til 5-6 A på GTE?

Med 16A kurs kan BMW'n kan lades på "redusert" (9A) og GTE'n på f.eks 5-6A

Ja (i alle fall Golf, men reknar med det er likt på Passat), i bilen kan det regulerast frå 5A, 10A, 13A og maks (inntil 16A). Det kan og setjast faste tider for lading/oppvarming - inntil 3 forskjellige tider per dag. 

(Hurtigare lading kan kun skje med bensinmotor - trur det er maks 22 kWh.)

I tillegg kan du mellom 6-8-10a på kladden som følger med bilen.

Sverre Grevskott

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. januar 2017, klokken 05:07
Sitat fra: fredag på fredag 06. januar 2017, klokken 23:15
Koble to stk Tesla Wall Charger på kursen. Disse har innebygget lastbalansering slik at når begge bilene lader samtidig så deles effekten likt mellom de de to bilene. Koster 5400kr pr stk og har integrert type2-kabel (2,5m). Må kobles til av elektriker.

Alternativt to stk. EcoLite ELT332S med lastdeling installert. De kan settes opp asynkront slik at begge får 16A om de brukes alene mens den ene får 10A og den andre 6A om de brukes samtidig. Dermed prioriteres GTEen ned.

Kostnaden blir 10400,- + porto.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Disse må også kobles av elektriker selvsagt. Fordelen er at man også kan lade type 1 elbiler ved behov (f.eks besøk).

Er dette 2 stk Ecolite ink type B vern i begge og lastfordelingselektronikken? Er det ink en/to ladekabler? Jeg tenkte å slå til på 2x tesla wall connector som ligger på 11000 ink 2 stk kabler og lastfordeling. Jeg har 3x230v 32a sikring.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA