Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mercedes-Benz eller Kia Soul?

Startet av Eline, tirsdag 14. mars 2017, klokken 21:00

« forrige - neste »

Eline

Venter på levering av en X90D månedsskiftet mars/april.  Har spekket med oppgradert autopilot. Skal jeg oppgradere videre for å åpne selvkjøringsdelen?

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Vi må nok innse at selfdriv er highrisk investering, ingen i dag vet hva det faktisk vil bringe. Mange er skeptisk til hvordan dette vil fungere i dårlig vær og antakelig litt med rette, men Tesla må jo levere noe bra for å få solgt dette og har garantert ikke tenkt å bruke hovedfokuset sitt på å levere EAP når den fungere skikkelig!

Jeg tror ikke de kan komme helt der at bilen er fult selvkjørende, men samtidig er det vanskelig å klare å se for seg hva som er mulig å få til også. Hvor bra ser disse kameraene feks i mørket og gjennom skitt. Må det være perfekte forhold eller kan bilen overraske ved at den ser mye bedre enn en skulle tro...

Jeg tror vi innen 1-2 år vil få funksjoner med full selfdriv som ikke e i EAP, som feks at den kjører fra A til B uten din innvirkning, men med deg som ansvarlig, da blir AP1.0 og EAP noe ganske kjedlig i forhold. Trenger vi det, nei, men blir det helt rått å være med på? Ja, absolutt!!!

Vel, jeg tenker at det er mye gøyere å sitte i delskinnseter å få være med på denne utviklingen og helt sikkert prøving og feiling.... enn å sitte i skinnseter;)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Arnie

Sitat
SitatVel, jeg tenker at det er mye gøyere å sitte i delskinnseter å få være med på denne utviklingen og helt sikkert prøving og feiling.... enn å sitte i skinnseter;)

Helt enig. Litt av vitsen med å kjøpe en så dyr bil som Tesla Model X er i hvert fall for meg nettopp det å kunne være med på den spennende utviklingen som vil skje på dette feltet i de kommende årene. Tesla vil være "bjellesauen" som tar bilkjøring til et helt nytt nivå, og i denne utviklingen vil jeg være en "insider".
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Kim Kim

Jeg kjøper den i ettertid når den første funksjonen knyttet til den jeg ønsker meg lanseres. 
Frem til da venter jeg, siden det samtidig er stor sjanse for at jeg bytter bil innen tre år :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Bjoris

Det er oppside og nedside på dette. Blir det så bra at alle MÅ ha det den dagen vi skal selge bilen antakelig om 4-5 år så blir det også sånn at det er 42.000 eller hele 106.000 i mellom på vår og en med hhv EPA eller ikke aktivert AP. Så det kan bli dyrt å droppe dette...

Eline

Takk for alle innspill - Nå er bestillingen oppgradert med selvkjøring :-)

Bjoris

Jeg tror egentlig dette er den beste oppgraderingen en kan gjøre etter hengerfeste. Siden det kommer mva i tillegg ved etterbestilling i Norge vil det nok alltid være ganske dyrt å etterbestille. Utviklingen går utrolig fort mot selvkjørende biler så det å betale litt ekstra for å få en nå, mot mye ekstra for å få den senere er jeg rimelig sikker på at blir en god deal:)

Selvsagt kan AP2.0 komme til kort og bedre løsninger vil komme uansett på løpende band, men det er den første da som er med i denne nye verden av selvkjørende biler eller delvis selvkjørende biler iallefall. Når en ser hvor mye Tesla har fått til med 1.0 så tror jeg mange vil bli overrasket over hva de vil få til med 2.0..., men det vil ta tid ja...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA