Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hatch-back eller?

Startet av Elgar, tirsdag 14. mars 2017, klokken 09:30

« forrige - neste »

Elgar

Vi er to stykker på jobben som kjører elbil og ladbar hybrid (Leaf og Ampera). Vi har ladet på jobben i fred og fordragelighet fra i fjor sommer og til nå uten problematikk. Nå har gårdeieren lagt ned forbud for meg som har ren elbil å lade. Kollegaen min sin Ampera trekker 6A, og jeg har stilt inn min lader på 6A når jeg har ladet for å unngå sikringsbrudd, men nå får altså bare Ampera'n lov til å lade.

Det begrunnes med brannfare og at det må nye sikringer til for å kunne lade min Leaf her, og det skal ha blitt sagt av en elektriker. Er det faktisk slik at det er fare for brann når jeg lader? For ordens skyld: bilene står ute med en rampe i betong mellom seg og bygget som er beslått med blikk og har murvegger under den igjen. Vi lader selvsagt ikke samtidig.

zbk

Det er ikke større fare ved å lade Leaf-en enn Ampera-en i alle fall. 6A er jo i alle fall ikke noe betydelig strømtrekk. Jeg synes mer det lukter av vikarierende motiver og vrangvilje elbil generelt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kodalse

Av det jeg kan finne på Google har det på verdensbasis kun vært ett tilfelle av brann i Nissan Leaf, i Texas.
Det hadde ingenting med lading eller batteriet å gjøre, men oppsto under kjøring.
Brannen oppsto på passasjersiden i dashbordet. Ingen frakt av brennbart materiale eller røyking involvert.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=15&t=20476&start=20
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

nr1rayner

6A er og blir 6A. Har ingenting å si om det går til en Leaf, Golf GTE, Ampera, hårføner eller en stekeovn.
Det viktige for det elektriske anlegget er hvor lang tid strømtrekket går over. Og anlegget skiller selvsagt ikke mellom hva strømmen går til.
Synd at det finnes så mye feilinformasjon, misunnelse osv osv.

Det finnes vel ingen "magisk" grense, men en f.eks. 10A kurs kan fint tåle en vannkoker som trekker 10A eller litt mer, men ikke å lade elbil på 10A.
Dette fordi vannkokeren står på i kanskje 3 min, og er av i ganske lang tid til neste bruk, mens elbilen gir jevnt trekk.
Man får da vitterlig ikke ladet en Ampera på noen min på 6/10A heller.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ebe

Jeg tror det bare en feilinformasjon og/eller misforståelse som er årsaken. Snakk med en elektriker selv, kanskje til og med den som ga informasjonen til din gårdseier.

Mange baserer seg på avisartikler de leser på nettet. Der står det mye rart...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Elgar

Takk for svar. Jeg tenker også at janteloven kan ha sneket seg inn her. Vi må legge opp ny kurs for å kunne lade rein elbil på jobben. Den påståtte "elektrikeren" hevder at det må en spesiell sikring til.

cra

Hvis det skulle være bare en av dere som fikk lade så skulle det da i alle fall være Leafen som er 100% avhengig av  å lade.

Lukter desverre jantelov parret med uvitenhet og fordommer lang vei, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#7
Sitat fra: kodalse på fredag 06. januar 2017, klokken 11:27
Av det jeg kan finne på Google har det på verdensbasis kun vært ett tilfelle av brann i Nissan Leaf, i Texas.
Her kan du få bilde av en i Bærum:



Årsaken kjenner ikke jeg, men brannen startet nær bilen i garasjen.

Når det sagt synes jeg gåreiers reaksjon er overdervet og ulogisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

hyride er da faligere og lade tar den fyr  er det og bensin i den  jeg har selv ladet på mye rart alt  fra lampett  ladning  ja det hvar hos branvesnet i frakrike   ladet overalt me med forsiktighet  og om en er forsiktig og tenker seg om  så går et bra  om en lader eller har en  ovn på 2000 w ståenes på er ikke mye forskell   det som  hr laget dette hysteriet er folk so har ladet med skjøte ledning på skjøteledning  eller har koblet ting feil  og  lade kladder som henger så støpselet blir slitt  så  det blir dålig kontakt

TorC

Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har levd i den troen at en 16 amp sikring fint tåler 16 amp over laaaaaang tid uten fare for brann. Jeg trodde det var kontakten som var det store problemet her. At schucko ikke bør belastes med mer enn 8 amp over tid uavhengig av sikringen. At man derfor i praksis kan lade to biler på en 8 amp hver samtidig, så lenge de har hver sin schucko kontakt som ikke er i samme boks.

Og den spesielle sikringen elektrikeren viser til er vel B-vern, og det er såvidt meg bekjent bare påbudt i nye installasjoner som skal brukes til lading av bil, men selvsagt anbefalt til gamle også.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#10
Sitat fra: TorC på fredag 06. januar 2017, klokken 15:10
Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har levd i den troen at en 16 amp sikring fint tåler 16 amp over laaaaaang tid uten fare for brann. Jeg trodde det var kontakten som var det store problemet her. At schucko ikke bør belastes med mer enn 8 amp over tid uavhengig av sikringen.
Ja, det er riktig. Men skal det legges opp noe nytt kreves det egentlig separate kurser til hver kontakt for elbillading.

Det er selvfølgelig ingen forskjell på å lade en hybrid og en elbil når det gjelder forskriftenes krav til B vern og sikringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JBS

Sitat fra: TorC på fredag 06. januar 2017, klokken 15:10
Korriger meg hvis jeg tar feil, men jeg har levd i den troen at en 16 amp sikring fint tåler 16 amp over laaaaaang tid uten fare for brann. Jeg trodde det var kontakten som var det store problemet her. At schucko ikke bør belastes med mer enn 8 amp over tid uavhengig av sikringen. At man derfor i praksis kan lade to biler på en 8 amp hver samtidig, så lenge de har hver sin schucko kontakt som ikke er i samme boks.

Og den spesielle sikringen elektrikeren viser til er vel B-vern, og det er såvidt meg bekjent bare påbudt i nye installasjoner som skal brukes til lading av bil, men selvsagt anbefalt til gamle også.
Hej TorC
Jeg er sikker på at der i Norge bruges samme stærkstrømsregler, som i Danmark.
Det betyder at der er regler for det som kaldes "Mærkestrøm" .
Det betyder at du ved f.eks 16Amp og 2,5kvt kabel, max må trække 16A i 3 timer, ellers overskride dens varmegrænser, med risiko for brand.
MEN, du må gerne trække 15Amp i 24 timer.!
Hvis du ønsker at trække 16Amp, er krævet 4kvt kabel og 20Amp sikring.

Men, at de ikke må trække 2x 6Amp på en f.eks 13Amp sikring er helt ok.
Det lyder som en dårlig undskyldning.!!
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Griffel

Sitat fra: JBS på fredag 06. januar 2017, klokken 15:48
Hej TorC
Jeg er sikker på at der i Norge bruges samme stærkstrømsregler, som i Danmark.
Nei, vi har litt mer omfattende regler på grunn av andre bygningsmessige krav. Men konklusjonen:
Sitat fra: JBS på fredag 06. januar 2017, klokken 15:48
Men, at de ikke må trække 2x 6Amp på en f.eks 13Amp sikring er helt ok.
Det lyder som en dårlig undskyldning.!!
er det ikke noe galt med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nr1rayner

En 16A sikring tåler 16A over laaaaang tid, men husk at sikringen ikke skal sikre seg selv, men anlegget ETTER sikringen.
I et gammelt og usikkert anlegg kan det være koblingsbokser, stikk før stikken du bruker, kanskje også med forskjellig kabeltykkelse, f.eks. 2,5mm fra sikringen, men 1,5mm til stikken du bruker osv osv.
Så belastning litt sprett utover den kursen kan det gå finfint med 16A, men 16A på ett punkt kan gå ille.
Men ja, kontakten i selve schukoen er nok i de fleste tilfeller den største akilleshelen.

Husk også at "huskontakter" som regel brukes med høy last over kort tid (vannkoker, stekeovn) mens lading går på høy last over mange mange timer.

Når det er sagt, trådstarter snakker om lading på 6A, og kun 1 bil om gangen.
Hvis det er tvil om stikken/kursen ikke tåler det, burde den plomberes tvert!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kodalse

#14
Sitat fra: Griffel på fredag 06. januar 2017, klokken 13:29
Sitat fra: kodalse på fredag 06. januar 2017, klokken 11:27
Av det jeg kan finne på Google har det på verdensbasis kun vært ett tilfelle av brann i Nissan Leaf, i Texas.
Her kan du få bilde av en i Bærum:



Årsaken kjenner ikke jeg, men brannen startet nær bilen i garasjen.

Når det sagt synes jeg gåreiers reaksjon er overdervet og ulogisk.
Det prosseseres i saken og vi går løs på indisiene :)
1) Hadde det vært konkludert at brannen her hadde startet i Leafen ville vi trolig hørt mye om det i media.
    Her har det vært helt stille etter hendelsen.
    Indisiet tilsier at Leafen er et uskyldig "offer"
2) Varmeutviklingen rundt fossilbilen til venstre har vært så intens at sot brennes vekk,
     derfor ser vi mer sot på utsiden av garasjen til venstre for fossilbilen og mindre på utsiden til høyre for Leafen.
    Samtidig er det mye mer sot foran Leafen hvor varmen ikke har vært så intens.
   Indisiet tilsier at fossilbilen til venstre for Leafen har brent og samtidig antennet kupeen til Leafen.
3) Dekkene på Leafen later til å være i orden. Hadde årsaken vært i selve Leafen ville disse trolig smeltet.
    Dekkene på fossilbilen er vanskelig å se, men det later til at bilen står lavt i terrenget.
    Indisiet tilsier at brannen har startet i bilen til venstre for Leafen
4) Bilen til høyre for Leafen ser ut til å være inntakt, men med omtrent like store mengder sot på bakveggen.
    Indisiet tilsier at brannen ikke har startet i Leafen siden bilen til høyre også burde vært utbrent. :)

Domsavsigelse:
Leafen frikjennes for all skyld i hendelsen da alle indisier peker mot at brannen har startet i fossilbilen til venstre for Leafen.
Det er videre rettens mening at snarlig forbud mot bruk av fossile kjøretøy må vurderes, samt oppbevaring av lett antennelige væsker/gasser (herunder også Hydrogen) bannlyses med mindre man har myndighetenes eksplisitte tillatelse til slik oppbevaring.
Retten er hevet  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA