Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av PerBear, onsdag 05. januar 2011, klokken 17:58

« forrige - neste »

PerBear

Min Think stinker det eksos av. Når jeg bruker varmeappartet (dieselfyrt) produserer den eksos.

Jeg har lest (og sagt) at elbiler ikke har lokal forurensing, men det er ikke korrekt når vi bruker diesel/bensin varmer!

Hvor mye forurenser en diesel og bensin drevet kupevarmer? Jeg tenker på NOx, CO og partikler (diesel). Finnes det utslippskrav til slike varmere, og i tilfelle, hva er de ???


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#1
I et hvertfall blir det produsert CO2 og Vann. Siden alt blir varme er det jo bedre virkningsgrad i et varemapparat enn i en motor. Nå benyttes jo parafibrennere og parafin lamper uten pipe i hytter så, utslippet er vel ikke av de verste.
Kan dieselvarmeren benytte lampeolje? Det lukter vell mindre enn diesel.

Det er vel få bedre alternativer, før det kommer varmepumper for bil, noe som har vært lansert og som vel kommer i Volt.

Pelletsovn i elbiler er nok lenger fram.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Lampeolje i dieselvarmer er ikke å anbefale. Enheten er optimalisert for å brenne diesel. Ved bruk av andre drivstoff må i såfall enheten bygges om/kalibreres. Energiinnhold i lampeolje er lavere enn i diesel, og gir dårligere effekt og ufullstendig forbrenning. 

Varmepumper har vært i elbiler i 15 år og fungerer utmerket.
Men prisen er langt over en webasto eller elektrisk varmeelement.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Helge

Sitat fra: PerBear på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:36Hvor mye forurenser en diesel og bensin drevet kupevarmer? Jeg tenker på NOx, CO og partikler (diesel). Finnes det utslippskrav til slike varmere, og i tilfelle, hva er de ???
Jeg kjenner dessverre ikke til noen tall over utslippene, men ser for egen del på vår bensindrevne Webasto at forbruksdataene på den er oppgitt til 1 liter på 5 timer (0,2 liter/time) mot fossilbilenes grovt regnede 5 liter på timen. I følge dette bruker vår elbil på kalde dager grovt regnet bare 1/25  eller 4 % av drivstoffet i forhold til en "fossilbil".
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Trond Arve

Bruker webastoen mindre bensin med isolert tank? Avhenger vel om den er termostatregulert eller bare are av/på...?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 09. desember 2010, klokken 15:03
Bruker webastoen mindre bensin med isolert tank? Avhenger vel om den er termostatregulert eller bare are av/på...?

Hvis isolasjonen faktisk isolerer, gjør den jo det siden varmetapet blir mindre.
Siden varmetapet er mindre kan du skru ned temperaturen -og da bruker brenneren mindre drivstoff:)

Hva varmetapet er når man kjører i 80km/t når det er -15 grader kan sikkert noen regne ut, men det er betydlig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 09. desember 2010, klokken 16:02
Hvis isolasjonen faktisk isolerer, gjør den jo det siden varmetapet blir mindre.
Siden varmetapet er mindre kan du skru ned temperaturen -og da bruker brenneren mindre drivstoff:)
Men ???, det eneste som skjer i PSA når du skrur ned temperaturen er vel at du blander inn mere kaldluft i luftstrømmen - helt til du er så til venstre med hendelen at du slår av webastoen.
Tror ikke det er noen "tilbakekobling"/termostat som rapporter til webastoen hvor varmt du ønsker det, så den går vel på full guff hele tiden (til den eventuellt stopper pga en overopphetnings termostat).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Leste i en test for flere år siden at utslippet fra Webastoen var så lite at det ikke lot seg måle med vanlige utslippsinstrumenter. Enkleste måten å regne ut CO2-utslipp er å måle hvor mye drivstoff som går med og regne ekvivalent CO2-utslipp.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

#8
Sitat fra: Elmo på torsdag 09. desember 2010, klokken 16:18
Tror ikke det er noen "tilbakekobling"/termostat som rapporter til webastoen hvor varmt du ønsker det, så den går vel på full guff hele tiden (til den eventuellt stopper pga en overopphetnings termostat).

Dette stemmer vel ikke. Termotopen styrer forbrenningen via bensinpumpa, det er jo en pulsstyring slik at temperatuern i brennkammeret er omtrent konstant. Så dersom vannet kjøles mindre går varmeren med redusert effekt.

Nå fant jeg beskrivelsen, Revisjon:
Fulleffekt til temperaturen er 72 grader i varmeveksler, så reduseres effekten til lavt trinn. Dersom temperaturen fortsetter å stige slår den seg av ved 76 grader og starter igjen på 71 med lav forbrenning.
Skulle temperaturen ved lav forbrenning synke slår den over til fulleffekt på 56 grader.

Dermed vil et redusert varmetap utenfor kupeen helt klart spare bensin/diesel. dersom du får det varmt nok i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#9
Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 09. desember 2010, klokken 17:50
Leste i en test for flere år siden at utslippet fra Webastoen var så lite at det ikke lot seg måle med vanlige utslippsinstrumenter. Enkleste måten å regne ut CO2-utslipp er å måle hvor mye drivstoff som går med og regne ekvivalent CO2-utslipp.

Carl Anton

Diesel 2,66 kilo CO2 per liter
Bensin 2,32 kilo CO2 per liter

Forbruk fulleffekt 0,5 kg/h (0,6 l diesel eller 0,68 l bensin) lav effekt 0,25 kg/h

60 km/h = 26 g/km ved full effekt (nå om dagen) over året ganskje beskjedent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Jeg kjører 12.00-15.000km/år og fyller ca tre tanker bensin på min P106.
Antar jeg bruker rundt 25l blyfri bensin i året, noe som er så lite at jeg ikke har tatt meg bryet med å regne på utslippet.

Tipper en gjennomsnittlig norsk gressklipper forurenser mer (jeg har selvfølgelig elektrisk gressklipper;).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Helge

Som EN konklusjon her kan vi vel rent teknisk konstatere at i PSA elbiler med Webasto så er det Webastoen selv som regulerer varmen/forbruket ut fra hvor mye du henter ut av varme inn i kupeen. Å styre dette med varmehendelen (blå/rød) har ingen direkte effekt da du bare blander inn kaldluft. På varmehendelen merker Webastoen direkte KUN når du passerer det punktet der microbryteren slår den helt av eller helt på. Indirekte vil det jo få betydning for Webastoen mht til hvor mye varmluft (alternativt kald luft) du henter inn i kupeen og hvor mye Webastoen kan fyre eller ikke før vanntemperaturen stiger. Som et alternativ til varmehendelen kan dette også styres med kupeviften. Har man den på 3 kan Webastoen jobbe hardt på kalde dager og skrur man helt ned til 1 vil det hentes ut mye mindre varme til kupeluften fra kjølevannet så Webastoen må redusere drivstofftilførselen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Griffel

#12
det stemmer vel ikke helt. Spjelet er vel slik at kaldluften enten føres forbi eller gjennom varmeelementet.
Med mindre kjøling bilr av varmeelementet i bilen reduseres bensinforbruket. Det er også helt klart at isolering av slanger og tank hjelper. spesielt om en har korte turer med pause imellom.

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. desember 2010, klokken 11:42
Jeg kjører 12.00-15.000km/år og fyller ca tre tanker bensin på min P106.
Antar jeg bruker rundt 25l blyfri bensin i året, noe som er så lite at jeg ikke har tatt meg bryet med å regne på utslippet.

Det har jeg ca. 5g/km CO2 i gjennomsnitt over året.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Når det gjelder NOx avgir en bensin eller dieselvarmer ingenting. For å danne NOx må man ha temperatur og trykk, trykket i forbrenningsrommet i varmeren er lavt.
CO og HC er det også meget lite av, forbrenningen er fullstendig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Helge

Sitat fra: Griffel på fredag 10. desember 2010, klokken 18:43det stemmer vel ikke helt. Spjelet er vel slik at kaldluften enten føres forbi eller gjennom varmeelementet. Med mindre kjøling bilr av varmeelementet i bilen reduseres bensinforbruket.
Jo det stemmer vel at det bare er microbryteren som påvirkes av den blå/røde varmehendelen på et punkt som DIREKTE styrer Webastoen. Jeg skrev at denne varmehendelen (med unntak av microbryteren) bare indirekte styrer Webastoen. Det skjer ved at den varmen Webastoen får avgitt inn i kupeen avtar etter som man flytter varmehendelen fra rødt over mot blått. Jeg var muligens litt upresis mht styring av kald luft.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA