Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf for dummies

Startet av harruz, søndag 12. mars 2017, klokken 12:13

« forrige - neste »

harruz

Har akkurat nå en 2014 Leaf, (og en fossil sak) men hvem vet hva fremtiden bringer. Har innsett at jeg må ha en hjemmelader, og ser med glede at prisene på dette begynner å bli mer spiselig enn hva de var for 2 år siden da jeg kjøpte bilen.

Jeg har tenkt at om det lar seg gjøre, så legger jeg opp til en 32A løsning (som nedjusteres slik at jeg kan bruke den på Leafen). I mitt tilfelle er det snakk om en frittstående garasje, og jeg må få gravd ned en kabel. Ønsker en løsning som forhåpentlig kan stå i mange år.

Noen som har ferske erfaringer, anbefalinger ev. løsninger det advares mot, så er jeg svært takknemlig for dette.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

jkirkebo

Sitat fra: harruz på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:37
Har akkurat nå en 2014 Leaf, (og en fossil sak) men hvem vet hva fremtiden bringer. HAr innsett at jeg må ha en hjemmelader, og ser med glede at prisene begynner å bli mer spiselig enn hva de var for 2 år siden da jeg kjøpte bilen.

Jeg har tenkt at om det lar seg gjøre, så legger jeg opp til en 32A løsning (som nedjusteres slik at jeg kan bruke den på Leafen). I mitt tilfelle er det snakk om en frittstående garasje, og jeg må få gravd ned en kabel. Dette for å lage en løsning som kan stå i mange år.

Noen som har ferske erfaringer, anbefalinger ev. løsninger det advares mot, så er jeg svært takknemlig for dette.

Du trenger ikke å nedjustere noe som helst. Sett opp en 32A ladestasjon så vil Leafen din automatisk trekke 16A om den har 3,3kW laderen. Det er den enheten med lavest begrensning som bestemmer ladestrømmen.

32A ladestasjon, 16A lader i bil og 32A type 2 kabel = 16A lading
16A ladestasjon, 32A lader i bil og 32A type 2 kabel = 16A lading
32A ladestasjon, 32A lader i bil og 20A type 2 kabel = 20A lading (i de fleste tilfeller, i noen tilfeller 0A)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kvolle6

Sitat fra: harruz på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:37
Har akkurat nå en 2014 Leaf, (og en fossil sak) men hvem vet hva fremtiden bringer. Har innsett at jeg må ha en hjemmelader, og ser med glede at prisene på dette begynner å bli mer spiselig enn hva de var for 2 år siden da jeg kjøpte bilen.

Jeg har tenkt at om det lar seg gjøre, så legger jeg opp til en 32A løsning (som nedjusteres slik at jeg kan bruke den på Leafen). I mitt tilfelle er det snakk om en frittstående garasje, og jeg må få gravd ned en kabel. Ønsker en løsning som forhåpentlig kan stå i mange år.

Noen som har ferske erfaringer, anbefalinger ev. løsninger det advares mot, så er jeg svært takknemlig for dette.

Tja, jeg tror det finnes mange bra alternativer, det kommer litt an på hvilke krav du har. Jeg har nettopp fått montert en Zaptec lader, som vel er noe av det siste på markedet. Er strålende fornøyd, det er en meget god lader som kan lade det meste opptil 32A på 3-fase 400V kurs. En fordel med Zapcharger er at den har innebygget B-vern (som er påbudt). Det kan gjøre elektrikerregningen din flere tusen billigere, dersom du får lagt opp kabel og setter opp sikringer til 32A/3-fase/400V som er det meste den kan håndtere.

Jeg bruker Zapcharger Home varianten, som gir maks 12kw (16A/3-fase/400V), men det er også alt min MB kan dra. Kan oppgraderes med SW til full effekt ved behov.

Zapcharger gir mulighet til fasebalansering og kapasitetsdeling med flere ladere, noe som passer bra i det lille sameiet jeg nå tilhører. Dersom flere trenger ELbil lading, så kan alle kjøpe samme type boks og sameiet trenger ikke i utgangspunktet å investere i mye mer strømtilgang.

En liten detalj med Zapcharger er at de opererer med en bakplate som elkabel termineres i. Det betyr at selve ladestasjonen kan flyttes (tas med) om du f.eks. bytter bolig, og du trenger kun å kjøpe ny rimelig bakplate til ny installasjon. Du kan også få terminert bakplaten med en 32A CEE industriplugg, men dette vil kreve mer av din elektriske installasjon. Min elektriker mer og mindre nektet å installere dette.

Om behovet ditt er statisk, ingen type avregning kreves eller balansering mellom faser og flere ladestasjoner så vil du dog helt greitt kunne vurdere billigere og enklere alternativer. Men ha et øye for EL installasjonskostnadene, de kan bli betydelige. Jeg vil klart anbefale å hente inn anbud, og ville ikke blitt overrasket om du finner pris-sprik på opptil 100%............

kjetilV

e-curious

Jeg ser at det er store forskjeller i pris på de ulike lade-boksene.  Hva er forskjellen i kvalitet, og hva består den i?
Hva bør en legge vekt på?

elektrolux

Forskjellene i pris er ofte mer betinget av forhandlers avanse enn kvalitet.

Vi selger desidert mest av våre ladestasjoner med fast kabel. Har du bil med Type 2 ladeinntak er det ikke feil å velge ladestasjon med fast kabel. Har du bil med type 1 inntak kan du alltid bytte kabel, men da kan også ladestasjon med type 2 stikk være lurt.

Velger du ladestasjon med innebygget jordfeilvern type B sparer du en del penger på installasjonen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious

#5
Vil det si at det ikke er så  stor forskjell mellom fks. en Ratio-stasjon og en Zaptec-stasjon eller Siemens-boks når det gjelder kvalitet?  Jeg tenker på levetid, hvordan ting er dimensjonert, værbestandighet etc etc

(Jeg vet at det er mange fordeler med fks. Zaptec eller Tesla-bokser, men dersom man ikke har bruk for annet enn å lade en bil med 16a enfase?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA