Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips og råd FØR kjøp av BMW i3

Startet av HCO, søndag 12. mars 2017, klokken 00:29

« forrige - neste »

HCO

https://www.google.com/url?q=http://e24.no/energi/stroem/stroemrekord-i-2016/23889389&sa=U&ved=0ahUKEwjGmpGw06rRAhXMFywKHaT6B4gQFggFMAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNEvomeZ4_FaimMh8Lv4YG5uEWIDcg

SitatStrømrekord i 2016:
2016 ble rekordår for kraftforbruk i Norge. Både industri og vanlige forbrukere står for økningen, for eksempel ved elbilbruk og strømkrevende datasentre
(min utheving)

Jeg lurer på om denne ingressen er basert på ren synsing, eller om det faktisk finnes tall som underbygger at noen av "hovedsynderne" er elbil og datasentre. Jeg kan også synse, og jeg tror disse to utgjør en nesten umerkelig del av totalen:

1) Forbruk elbil:
En rask runde med kalkulatoren forteller meg at den samlede norske elbilflåten bruker kanskje noe sånt som 0,15-0,25 TWh i året. Jeg vil tro at f.eks. forbudet mot salg av glødepærer påvirker totalen mer (med motsatt fortegn) enn at vi har 70.000 elbiler.

2) Datasentre:
Moderne datasentre og servere bruker svært lite strøm i forhold til bedriftenes gamle serverrom (som datasentrene gjerne erstatter.) Samtidig bruker vi stadig mer datakraft, så kanskje er dette et tilnærmet nullsum-spill?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

zbk

Som kalkuleringen din tilsier, så er nok dette bare synsing basert på nåværende "buzzwords" og uten rot i virkeligheten.

Tall som er presentert sier vel at hele bilparken på strøm vil tilsvare 6-7% økning, så snaue 0.2% for dagens elbilpark er vel et godt estimat (og da tror jeg ikke redusert forbruk til raffinering regnet med). Et par promille av totalforbruket kan neppe kalles et strømsluk...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Datamaskinene er en ting, men det er ofte ganske heftige kjøleanlegg på slike datasentere, og der går det fort noen Watt. :)

Ellers kan smart plassering av datautstyr helt sikkert utnyttes. Husker han som drev SoundServer BBS på 90-tallet fortalte at han hadde ikke varme på om vinteren. Et titalls-datamaskiner som stod der var rikelig til på holde varmen.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sylwester

100k elbiler som kjøre tilsammen 1,3Tm og bruker 250Wh/km vil bruke 0,325Twh. Det er svimlende 2,5 promille av 132Twh.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HCO

Sitat fra: cra på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:57
Datamaskinene er en ting, men det er ofte ganske heftige kjøleanlegg på slike datasentere(...)

Moderne datasentre holder gjerne 25 pluss, noe som betyr at man i Norge gjennom nesten hele året kan kjøle rommet ved å varmeveksle uteluften.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

stefse

Nevner artikkelen at strømprisene var på historisk lave nivåer? Det var i perioder vanskelig å bli kvitt kraft i 2016, så at den ble brukt til noe fornuftig som elbiler og innovative foretak er bare flott.

Men nå skal vi jo få utenlandskabler så da skal vi nok få gjøre vår favorittsyssel, plage oss selv med spinking og sparing mens vi selger råvaren uforedlet ut av landet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

Sitat fra: HCO på torsdag 05. januar 2017, klokken 10:19
Sitatforbudet mot salg av glødepærer påvirker totalen mer...
Argh. Det der børster nerde-hårene mine feil vei!

Glødepærer reduserer oppvarmingsbehovet vesentlig! Og det har vært kjent (i allefall av fagidioter) i årtier. Mesteparten av spillvarmen er infrarød stråling som varmer folk, møbler, gulv, osv. mens luften er gjennomsiktig og varmes bare indirekte fra objektene som er belyst. Det gjør at luften som byttes ut holder en lavere temperatur ved samme komfort. Glødepærer inne sparer masse strøm når det er kaldt ute!

Av samme grunn er glødepærer midt på sommeren i Spania en mindre god idé.

Og informasjonskampanjer i Norge som omtaler kvikksølvpærene som miljøpærer ... dobbelt argh.

En av mine "pet peevies".

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:07
Glødepærer reduserer oppvarmingsbehovet vesentlig! Og det har vært kjent (i allefall av fagidioter) i årtier. Mesteparten av spillvarmen er infrarød stråling som varmer folk, møbler, gulv, osv. mens luften er gjennomsiktig og varmes bare indirekte fra objektene som er belyst. Det gjør at luften som byttes ut holder en lavere temperatur ved samme komfort. Glødepærer inne sparer masse strøm når det er kaldt ute!

Leste i sin tid om noen nede i Tyskland (mener jeg det var) som omgikk forbudet mot å selge lyspærer med glødetråd ved å selge dem som varmepærer (med litt spill lys attåt) ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

fredag

Sitat fra: cra på torsdag 05. januar 2017, klokken 12:57
Datamaskinene er en ting, men det er ofte ganske heftige kjøleanlegg på slike datasentere, og der går det fort noen Watt. :)

Pga virkningsgraden, så er det vel slik at kjøleeffekten er 3-4x tilført effekt, dvs at i verste fall så brukes "bare" 1W på kjøling for hver 3-4W som brukes til datamaskinene.

I noen land, feks Danmark og Sverige, så kan varmen fra datasentre pumpes inn i fjernvarmenettet for å varme opp hus, men i Norge er det visst ikke lov å konkurrere med fjernvarme. Synd at det skal være sånn, for varmeenergien fra servere burde tas vare på og utnyttes.

Men ja, internett bruker mye strøm.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

@Amoss @Ferry
Jeg viste ikke om det initiativet. I følge Wikipedia fikk de solgt ut det første partiet i løpet av dager, mens parti nummer 2 ble beslaglagt i tollen.

En annen fordel med glødepærer er at varmen (og komforten) kommer umiddelbart. Skru på glødepæren og opplev at solen skinner.

Virkningsgraden er også særdeles høy (ved lave og moderate effekter) fordi økning i konveksjon, annen luftkjøling, og strålingsvarme fra folk (og objekter) er meget lav ved lav temperaturøkning.

Hvorfor oppfører så mange politikere seg som vettløse hunder i sin iver etter å etterape EU? Ratifiseringsmani? Jeg forstår det ikke :-\

Ingeniøren

Nå må vi ikke glemme at alt galt med elbiler selger som hakka møkk hos elbil haterne, og de er beklageligvis forsatt i stort flertall  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Burger

Fredag: NTNU bruker restvarmen fra serverrom til å varme opp bygg.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

larsk

Hvis poenget er å "spare strøm" - så er det vel på høy tid å slutte å bruke strøm for å produsere bensin/diesel ??

;)
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

nr1rayner

Stadig flere som fjerner oljefyren i kjelleren, og setter inn varmepumpe.
Med varmepumpe er det vel også mange som bruker den mer, og fyrer mindre med ved.

Forøvrig merkelig at strøm er ansett som rent, men akkurat den strømmen man tanker bilen med er selvsagt laget av kullkraft..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA