Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av jon, onsdag 05. januar 2011, klokken 11:22

« forrige - neste »

jon

Hei!

Kan noen gi meg noen erfaringer med nye Buddy med Lithium batterier i kulden.
Fungerer dette bra i 10 minus grader osv?

Har hatt "gammel" Buddy med bly selv.
Dette fungerte rimelig bra..
Har nå Tazzari, har hatt Buddy

Ladefabrikken

Man får ikke Buddy med litium batterier. De testet litium en lang stund men gikk for en anne type batterier. Tror de slett med å finne bra nok BMS system som de kunne stole på.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

http://www.puremobility.com/no/buddy/teknisk-info står det
SitatTo batterivalg: ALB med rekkevidde på inntil 80 km eller BAES med rekkeveidde på inntil 120 km. BAES med garanti på hele 10 år
Men hva innebærer BAES ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#3
Sitat fra: Elmo på torsdag 09. desember 2010, klokken 09:14
http://www.puremobility.com/no/buddy/teknisk-info står det
SitatTo batterivalg: ALB med rekkevidde på inntil 80 km eller BAES med rekkeveidde på inntil 120 km. BAES med garanti på hele 10 år
Men hva innebærer BAES ???

På samme side leser vi også:

Sitat

Batterialternativer: Vedlikeholdsfrie blybatterier, 12 blokker à 12V koblet i 2 parallelle serier. 72V som leverer 182 Ah (C5).
NickelMetallHydrid, 14,4 Kw.


Men de mener antagelig 14,4 kWh. (liten k, stor W, liten h) ;)

og jeg synes at de burde bruk samme benevning på bly som på NiMeH altså Ca 13 kWh på bly-pakken
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Enig Griffel

At motorjournalister og "vanlige folk" mikser llitt i begrepene må vi kunne tilgi, men det bør være riktig det som kommer fra fabrikk og forhandler.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:16
og jeg synes at de burde bruk samme benevning på bly som på NiMeH altså Ca 13 kWh på bly-pakken
Nei, det ville gitt et altfor positivt bilde av blypakka. Det er svært vanskelig å få de kapasitetstallene som blybatterileverandører oppgir, blybatterier i god form oppnår i snill utlading i romstemperatur bare 70-80% av oppgitte data, med rask utlading i en elbil vesentlig mindre. Dessuten, det at leverandører påpeker at antallet sykluser er avhengiog også av graden av dyputlading betyr at de i praksis fraråder dyputlading. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Rav4_EV

Problemet med Buddy og lithium ion var at batteriene ble for lette. Kjøreegenskapene ble så dårlige at det var en fare for trafikksikkerheten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:53
Problemet med Buddy og lithium ion var at batteriene ble for lette. Kjøreegenskapene ble så dårlige at det var en fare for trafikksikkerheten.

Det burde da være enkelt å kompensere? F.eks. ved å valse flate noen gamle fossilbiler og legge i bunnen? ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#8
Sitat fra: Baltor på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:51
Sitat fra: Griffel på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:16
og jeg synes at de burde bruk samme benevning på bly som på NiMeH altså Ca 13 kWh på bly-pakken
Nei, det ville gitt et altfor positivt bilde av blypakka. Det er svært vanskelig å få de kapasitetstallene som blybatterileverandører oppgir, blybatterier i god form oppnår i snill utlading i romstemperatur bare 70-80% av oppgitte data, med rask utlading i en elbil vesentlig mindre. Dessuten, det at leverandører påpeker at antallet sykluser er avhengiog også av graden av dyputlading betyr at de i praksis fraråder dyputlading.  

Tja. Det forteller jo også at blypakken har dåligere utnyttelse (virkningsgrad) ettersom en bare får 80 km ut av denne pakken, mot 120 km ut av en NiMe pakke med bare litt større energi-innhold. Noe som en ikke ser like lett når Bly oppgis i Ah og alternativet kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. desember 2010, klokken 10:16
På samme side leser vi også:
Sitat
NickelMetallHydrid, 14,4 Kw.
Jeg burde sett det  :-[

Ford Rangeren (som det var link til en blogg om kulde-erfaring i en annen tråd) har også NickelMetallHydrid
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. desember 2010, klokken 11:01
mot 120 km ut av en NiMe pakke med bare litt større energi-innhold.
Forskjellen er reell, det er ikke bare "litt større". Av en eller annen grunn blir alltid blybatterier oppgitt altfor optimistisk, hvorfor det er slik er det kanskje noen som kan forklare?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Carl Anton Stenling

Peukert-effekten innebærer at rask utlading av blybatterier reduserer hvor mye energi som kan hentes ut. Vanligvis er blybatteriers energimengde oppgitt under forutsetning av sakte utladning, f.eks. full utlading over 5 timer.
Et annet moment er at blybatterier er tunge og dermed brukes mer energi i bakker enn det som ligger til grunn for (optimistisk) utregning av rekkevidde.

Forutsetningene for oppgitt energimengde og rekkevidde holder derfor ikke i praksis.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Griffel

Nettopp, men batteriet krever (minst) den oppgitte energimengde tilbake ved opplading. Dermed blir forbruket i kWh/km høyere på den varianten som har kortest rekkevidde i forhold til kjørte km. Ved å oppgi Ah for den ene og kWh for den andre er ikke dette så lett å les av tallene.

Enda bedre hadde det vært om produsenten oppga kWh/km for variantene. Rekkevidde og forbruk er jo egentlig det som er interesant for de fleste, ikke Ah kapasiteten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatDet burde da være enkelt å kompensere? F.eks. ved å valse flate noen gamle fossilbiler og legge i bunnen?
Enkelt ja, men lovlig, nei.
Bilen (4hjuls motorsykkelen) skal veie maksimalt 400 kg eksklusive batterier.

Dermed ble det nödvendig med redesign og ny modell for å få på plass nye batterier.
At det ble nimh er en annen historie.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Blybatterikapasitet oppgis gjerne i C5, C10 Eller C20 kapasitet. Dvs. kapasitet ved utlading i antall timer. I en elbil burde det oppgis i C1 eller C2 ettersom det er den kapasitet/utlading som er aktuell.

Et 100 AhC20 dyputladingsbatteri gir omtrent halv C20 kapasitet ved utlading i en time, 65 % ved utlading på 2 timer, 85 % ved 5 timer 95% ved 10timers utlading.
Dette er den såkalte peukert-effekten.

Nicad, nimh og lithium har omtrent samme kapasitet så lenge utladingen varer over en time, et 100 ah/C5 nicad kan gjerne gi 95% ved 2 timer utlading. Dette fordi peukerteffekten er ubetydelig.

Ingen tvil om at det blir villedende å oppgi nominellkapasitet på blybatterier i elbil.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA