Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etter AP 2.0 - hva er neste utviklingssprang - og når kommer det?

Startet av ELite, lørdag 11. mars 2017, klokken 10:49

« forrige - neste »

ELite

Jeg står på nippet til å kjøpe familiens første Tesla. Har funnet en flott 2015 P85D som vi tenker bite på. Men når jeg sjekker eier på bil så er det ikke selger som står oppført som eier, men firmaet hans.

Dette er helt sikkert ikke uvanlig. Men jeg tenker at siden bilen er solgt til firma så vil ikke Forbrukerkjøpsloven gjelde, ergo reklamasjonsrett vil frafalle etter 2 år?

Som Tesla selv skriver:
De ufravikelige rettigheter du har i henhold til forbrukerlovgivningen gjelder uansett og kommer i tillegg til, og vil i noen tilfelle erstatte, de rettigheter som fremgår av denne garantien.

For mine ører så kan det virke som tidligere firmabiler står dårligere stilt ihht. lovverket hvis det skulle bli uenighet rundt feil eller mangler etter 2 år?

Thor2014

Jeg kjøpte en brukt firmabil en gang. Det oppstod noe problemer med den når den var 4 år. Da tok bilforhandler å satt den over til privatbil i systemet før de sendte reklamasjonen til importør. Kan godt være anderledes hos Tesla.
Send en Mail og spør.

ELite

#2
Finner ingen direkte-epost til Tesla Motors Trondheim. Er det EUSales@tesla.com som brukes?

Skal reise i morgen tidlig for å se/hente bil...  :-\

Edit: Fant trondheim_sales@teslamotors.com på en annen side, satser på at den kommer rett.

zimba07

Jeg lurer også på dette.

Vurderer nå å bytte min S85 fra mars 2014 med en S90D fra desember 2015. Opprinnelig kjøper var et firma, men skal nå selge bilen og jeg har fått et godt tilbud.

Er tesla sin policy 5 år/100.000km for alle eller er de strengere med reklamasjonspraksisen for firmabiler?
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

nikola

Jeg har kjørt 63k km i p85 over tre år og har ikke betalt en krone utover vedlikeholdsavtale på det som har vært av reklamasjoner. Så lenge man er innenfor km-grensen for garanti tror jeg ikke man ville merke noen forskjell på forbrukerkjøpt og firmakjøpt bil.
Bestilt P85 19" med alt uten barneseter

ELite

Men differensierer Tesla på km mellom forbruker eller firmakjøpt bil? Jeg ser i garantipapirene at det i utgangspunktet er 4 år / 80.000km nybilgaranti (alle biler), men i eget punkt så knyttes 5 år / 100.000km opp til forbrukerkjøpsloven.

Begrenset garanti for grunnleggende kjøretøy
Med forbehold om egen dekning for visse deler og de unntakene og begrensningene som er
beskrevet i denne begrensede garantien for nye kjøretøy og eventuell minimumsperiode som kan
kreves i henhold til din lokale lovgivning, dekker den begrensede garantien for grunnleggende
kjøretøy reparasjon eller utskifting som er nødvendig for å rette opp feil i materialet eller utførelsen
av alle deler som er produsert eller levert av Tesla som oppstår under normal bruk i en periode på
fire år eller 80 000 km (50 000 miles), det som kommer først.

Reklamasjon – forbrukerkjøpsloven § 27
Du må reklamere innen rimelig tid dersom det foreligger en mangel ved bilen. Denne fristen for å
reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen.
Med mindre annet fremgår av den begrensede nybilgarantien er selger er ansvarlig for å reparere
mangler på bilen som oppstår under normal bruk: (i) i en periode på fem år fra det tidspunkt du
overtok bilen, eller (ii) frem til det tidspunkt hvor bilen har kjørt 100 000 kilometer (avhengig av
hva som kommer først).

Norge
Foranstående begrensede nybilgaranti skal ikke begrense eller erstatte dine rettigheter i henhold
til norsk forbrukerlovgivning, herunder forbrukerkjøpsloven. De ufravikelige rettigheter du har i
henhold til forbrukerlovgivningen gjelder uansett og kommer i tillegg til, og i noen tilfelle
erstatter, de rettigheter som fremgår av garantien.

Slik jeg tolker dette så har firmabiler 4 år/80.000km garanti og dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Noen innvendinger?

Tesla har ikke besvart min mail-henvendelse ang. dette.

pwb

Firmakjøp er jo ikke dekket av forbrukerkjøpsloven så det blir vel da riktig, hvis de da ikke har enda dårligere vilkår for firmakjøp for når det gjelder firmakjøp kan man jo avtale å ikke følge kjøpsloven en gang. Men det jeg ikke har klart å finne eller få ett skikkelig svar på er om man får 5 års reklamasjon når man kjøper den brukt fra ett firma som ikke driver å selger biler. Kjøper man en bruktbil fra en som selger biler så har man jo automatisk 5 års reklamasjonsrett så mulig man har det når man kjøper en brukt bil fra ett firma selv om firma ikke selger biler til vanlig, vil jo tro det for hvis ikke så kan man jo lett lure og trikse litt.

Kim Kim

Jeg jobbet tidligere med å godkjenne alle garanti, reklamasjoner og andre  forbrukerrettssaker i Norge for en stor internasjonal aktør innen forbrukerelekronikk og jeg er enig med deg Kes.

Ofte situasjoner hvor folk hadde kjøpt et produkt på sitt enkeltmannsforetak og samtidig forventet 5 års reklamasjon.
Dette hadde de ikke krav på, da forbrukerrett og kjøpsloven rundt dette kun gjelder og er ment for å beskytte privatpersoner.

Tesla har selvsagt muligheten til å gi deg 5 år 100K km på goodwill , men de kan trygt la være juridisk sett etter min mening.


Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

pwb

Sitat fra: Kim Kim på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:24
Jeg jobbet tidligere med å godkjenne alle garanti, reklamasjoner og andre  forbrukerrettssaker i Norge for en stor internasjonal aktør innen forbrukerelekronikk og jeg er enig med deg Kes.

Ofte situasjoner hvor folk hadde kjøpt et produkt på sitt enkeltmannsforetak og samtidig forventet 5 års reklamasjon.
Dette hadde de ikke krav på, da forbrukerrett og kjøpsloven rundt dette kun gjelder og er ment for å beskytte privatpersoner.

Tesla har selvsagt muligheten til å gi deg 5 år 100K km på goodwill , men de kan trygt la være juridisk sett etter min mening.

Kan du da gi noe svar på om man har 5 års reklamasjonsrett på bruktkjøp kjøpt av hvilket som helst firma? Hvis ikke, når går grensen, er det antall eller omsetning på aktuell vare som bestemmer om firmaet må gi 5 års reklamasjonsrett?

Kim Kim

Sitat fra: pwb på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:27


Kan du da gi noe svar på om man har 5 års reklamasjonsrett på bruktkjøp kjøpt av hvilket som helst firma? Hvis ikke, når går grensen, er det antall eller omsetning på aktuell vare som bestemmer om firmaet må gi 5 års reklamasjonsrett?

Nei, 5 år  gjelder fra da  varen var kjøpt ny av en privatperson. Bruktbilselgeren har plikt å opplyse om den begrensede garantien, og han står selvsagt fritt til å gi sin egen garanti utover dette som han selv er økonomisk ansvarlig for. Man får ikke 5 nye år på en vare som er brukt fordi man kjøper fra et bruktbilfirma.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en vare som er ment å brukes/ holde over 2 år. Antall, pris etc har ingen betydning.

Tesla kunne faktisk kreve at det var den første eieren av bilen som måtte hevde reklamasjon, men for enkelhetens skyld lar de fleste produsenter reklamajsonsretten følge varen. Enklere slik for alle parter.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

pwb

Sitat fra: Kim Kim på lørdag 07. januar 2017, klokken 11:02
Sitat fra: pwb på lørdag 07. januar 2017, klokken 10:27


Kan du da gi noe svar på om man har 5 års reklamasjonsrett på bruktkjøp kjøpt av hvilket som helst firma? Hvis ikke, når går grensen, er det antall eller omsetning på aktuell vare som bestemmer om firmaet må gi 5 års reklamasjonsrett?

Nei, 5 år  gjelder fra da  varen var kjøpt ny av en privatperson. Bruktbilselgeren har plikt å opplyse om den begrensede garantien, og han står selvsagt fritt til å gi sin egen garanti utover dette som han selv er økonomisk ansvarlig for. Man får ikke 5 nye år på en vare som er brukt fordi man kjøper fra et bruktbilfirma.

Du har 5 års reklamasjonsrett på en vare som er ment å brukes/ holde over 2 år. Antall, pris etc har ingen betydning.

Tesla kunne faktisk kreve at det var den første eieren av bilen som måtte hevde reklamasjon, men for enkelhetens skyld lar de fleste produsenter reklamajsonsretten følge varen. Enklere slik for alle parter.

Kjøper man en bruktbil fra en forhandler så har man faktisk fem -5- års reklamasjonsrett på bilen FRA man kjøper den, ikke fra den er ny. Klart at det skal litt å kunne bruke den retten, men den er der. Slutt å prat om ting du ikke kan noen ting om. Det jeg lurte på var om man har fem -5- års reklamasjonsrett når man kjøper den brukt av ett firma som ikke lever av å selge biler. Dette gjeder altså når en PRIVATPERSON kjøper AV ett firma, men der firma IKKE er en bilforhandler. JEG mener at man da også har fem -5- års reklamasjonsrett siden det er ett firma.

Muffinman


Tuxedo

Hvis man kjøper brukt, vil det vanligvis tas forbehold om at bilen selges "som den er", dvs at §17 kommer til anvendelse.  Da er forbrukerens rettigheter betydelig redusert.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

pwb

Sitat fra: Muffinman på lørdag 07. januar 2017, klokken 19:08
Svaret finner du i fkjl §1, første og annet ledd.

Rart at ingen kan svare ja eller nei på om det faktisk er slik at man har 5 års reklamasjonsfrist ovenfor bollebaker hansen hvis den har gått som firmabil hos bollebaker hansen. Det er ett ganske enkelt ja eller nei spørsmål. Noen mener at bollebaker hansen ikke opptrer i næringsvirksomhet hvis de selger en bil som har gått som firmabil hos dem, men hadde de solgt en bollebakemaskin så er det næringsvirksomhet.

pwb

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:27
Hvis man kjøper brukt, vil det vanligvis tas forbehold om at bilen selges "som den er", dvs at §17 kommer til anvendelse.  Da er forbrukerens rettigheter betydelig redusert.

Artikkel av forbrukeradvokat Ola Fæhn, trykket i Forbrukerbladet «Tett på» nr. 1-1999.

Satt igjen med regning på 120.000 kr

Drammenskvinnen fant drømmebilen i avisen; – «Seks år gammel Alfa Romeo med motorvarmer, kun kjørt 60.000 km, pris kr 55.000,-». Selgeren var en mann fra Larvik.

– Jeg festet meg ved annonsen fordi jeg tidligere hadde eid en Alfa Romeo som jeg var godt fornøyd med, forklarer kvinnen.

Ved prøvekjøringen ble det oppdaget noen rustskader og at bilen hadde kjørt lengre enn oppgitt. Selgeren foreslo derfor å sette ned prisen til kr 42.500,-.

– Jeg aksepterte prisen, men ville ha en NAF-test før jeg bestemte meg. Dette skulle selgeren ordne, opplyser Drammens-kvinnen.

Etter noen dager ringte selgeren og forklarte at det var vanskelig å få testet bilen hos NAF. Han foreslo imidlertid at testen ble utført av et seriøst firma som het Landbruksservice. Testen fra Landbruksservice slo fast at bilen var i god teknisk stand. Det var bare behov for å skifte bremseklosser. Drammenskvinnen bestemte seg derfor for å kjøpe bilen for 42.500,-. Hun betalte 35.000,- kontant og undertegnet en avtale om at bilen selges som forevist og uten noen form for garanti.

Like etter overtakelsen ble bilen levert på verksted for å få skiftet bremseklosser. Drammenskvinnen fikk da vite at bilen slett ikke var i så god stand som testen slo fast. Tre uker senere fikk hun en NAF-stasjon til å se på bilen. Resultatet var nedslående. Det ble oppdaget en lang liste med alvorlige feil ved bilen. Både motoren, girkassen og det elektriske anlegget var i en sørgelig tilstand.

Selgeren nektet kvinnen å gå fra kjøpet, – han kunne ikke forstå at NAF-testen var riktig, dessuten hadde hun fått bilen billig. Drammenskvinnen fant seg advokat, men måtte gjennom rettssaker både i byretten og lagmannsretten før selgeren måtte gi seg. Etter ca. to og et halvt år med diskusjoner og rettssaker ble det slått fast at kvinnen hadde krav på å få tilbake kjøpesummen med renter, erstatning for ekstrautlegg og dekning av hennes advokatutgifter på nesten 70.000 kroner. Hun måtte imidlertid tåle et fradrag i kjøpesummen på 9.500 kroner fordi hun hadde kunnet bruke bilen i to og et halvt år.

Larviksmannen satt igjen med en regning på over 120.000 kroner, en verdiløs bil og en bitter erfaring rikere.

http://forbrukeradvokaten.no/bil/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA