Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brannteppe for elbil - lettere å slukke?

Startet av fonberg, lørdag 11. mars 2017, klokken 06:21

« forrige - neste »

Thor2014

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:22
Sliter litt med lading fra min 32a blåkontakt når det blir kaldt, får mye avbrutt lading og helt umulig å få over 50% omtrent. Men på schuko så går det helt uavbrutt opp. Kan like gjerne være huset/strømnett, da alt er nytt og huset står på fjell. Mistenker jordingsfeil
Da løser vel vernet ut?

kamuflars86


Blir kanskje feil å kalle det forvarming, men når en skrur på klima en ca tjue minutter før avgang så er energi begrensingene (de gule linjene)  ikke tilstede ved start, noe jeg tolker som at batteriet også er blitt  varmet opp.. Alternativt kan en lade rett før avgang, men minimum en time/halv time

Sitat fra: kvp på torsdag 05. januar 2017, klokken 15:57
Hvordan setter du på forvarming før lading


Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:31
Fungerer fint i over -40, hilsen en som kjører i Karasjok og på vidda hver eneste dag  :)

UMCen lader best på 32 amp i kulden.. 10amp eller 16 amp går også, men da bør en sette på forvarming for å få den til å starte ladingen, samt pakke adapteret inn i reinskinn og ull..men virker som hovedproblemet er at batteriet blir for kaldt å klarer ikke å ta imot strøm. Har ingen problem å kjøre Karasjok - Alta (19mil) i over -40. Fortsatt mye juice igjen da :) Varmeapperatet er forresten helt suverent :D Kan sitte i kupeen med kun genseren på når de med fossilbil ikke engang tørr å starte bilen

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:41
Sitat fra: RonnyØ på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:22
Sliter litt med lading fra min 32a blåkontakt når det blir kaldt, får mye avbrutt lading og helt umulig å få over 50% omtrent. Men på schuko så går det helt uavbrutt opp. Kan like gjerne være huset/strømnett, da alt er nytt og huset står på fjell. Mistenker jordingsfeil
Da løser vel vernet ut?

Vernet løser ikke ut om det er jordfeil på nettet. F.eks at en av fasene ligger til jord så man måler 230V mellom de andre fasene og jord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

#18
@kamuflars86
Blir kanskje feil å kalle det forvarming, men når en skrur på klima en ca tjue minutter før avgang så er energi begrensingene (de gule linjene)  ikke tilstede ved start, noe jeg tolker som at batteriet også er blitt  varmet opp.. Alternativt kan en lade rett før avgang, men minimum en time/halv time



Nekta å tru du klare å fjerne gulstrekane med 20-30 min forvarming eller lading på 32A adapter og UMC i 40 Blå.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

fonberg

Sitat fra: Øggen på torsdag 05. januar 2017, klokken 17:49
@kamuflars86
Blir kanskje feil å kalle det forvarming, men når en skrur på klima en ca tjue minutter før avgang så er energi begrensingene (de gule linjene)  ikke tilstede ved start, noe jeg tolker som at batteriet også er blitt  varmet opp.. Alternativt kan en lade rett før avgang, men minimum en time/halv time



Nekta å tru du klare å fjerne gulstrekane med 20-30 min forvarming eller lading på 32A adapter og UMC i 40 Blå.

Spørs hvor lenge bilen har stått parkert før det da
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

kamuflars86

Ja, altså når den har stått i laderen, blitt ferdigladet iløpet av natten også skrur jeg på forvarmer når jeg våkner, når jeg da setter meg i bilen  er det kun regeneringen som er begrenset, kan ta bilde imorgen viss det er like kaldt :) setter jeg meg i bilen uten forvarming er de gule strekene der.. Er den ikke koblet i lader må den nok stå lenger å preheate før batteriet er varmt, dette er på 32amp stikk

Kim Kim

En liten observasjon jeg har gjort er at når bilen er fullt ladet til grensen du har satt 80-90% så trekker den strøm fra batteriet selv om den er plugget i veggen.

Bilen resirkulerer også overskuddsvarme fra batteri/DU inn i kupeen når du har kjørt en stund. Tesla snakker ikke noe om dette, og ser ikke at så mange andre faktisk er klar over det heller. Det skal bety at bilen trekker ikke fullt 6KW når den først har kjørt en stund og blitt varm.Dog i -40 fungerer neppe dette :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Cowboystrekk

16 minus her imårrest. Starta lading med 12 kW via rødstikk og forvarming og etter 30 min hadde jeg 15-20 kW regen og fått lada noen prosent. Etter 50 min hadde jeg 25 kW regen. Range mode stod på. Enten varmes batteriet siden bilen har fri tilgang på strøm, eller så lager 12 kW ladinga mye spillvarme.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA