Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brannteppe for elbil - lettere å slukke?

Startet av fonberg, lørdag 11. mars 2017, klokken 06:21

« forrige - neste »

fonberg

Nå kryper gradestokken nedover her i trøndelag, og det får meg til å tenke på batteriet i bilen. Regner med en del her inne kan svare på mange spørsmål om dette, som f.eks:

  • Ved hvilken utetemperatur evt batteritemperatur starter bilen varming av batteriet når den står parkert?
  • Hvor mye energi pr time trekker batterivarming (og har RM av/på innvirkning på varmeeffekten)?
  • Hvis bilen står plugget i; bruker bilen strøm fra veggen til å varme batteriet selv om lading ikke er aktivert?
  • Hvis batteriet er kaldt når lading startes, opplever man at ladingen først varmer batteriet, før det begynner å fylle på batteriet. Hvor kaldt må batteriet være for at varming starter, og til hvilken temperatur varmes batteriet før det begynner å ta i mot strøm?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

RaBalder

Dette tror jeg har vært diskutert tidligere i Lading av Tesla. Bør ta en titt der.

Muffinman

#2
1. Target temp batterivarmer er 12 grader for tiden. Ganske sikker på at dette har vært justert opp litt OTA de siste årene og at det var noe lavere før.

2. Batterivarmeren trekker maks 6kW. Range mode deaktiverer batterivarmeren inntil det blir så kaldt at den må slås på for å beskytte batteriet, eller man forsøker å lade det når det er for kaldt. Kupevarme trekker også maks 6kW men skal være cappet til 3kW med range mode påslått. Imidlertid har jeg lest av 6kW nylig under forvarming med rangemode på, så mulig noe er endret. Må teste nøyere for å konkludere.

3. Nei, bilen bruker ikke strøm for å varme batteriet selv om den er plugget i, og lading ikke pågår. Unntaket er om det blir ekstremkulde og batteriet må varmes for å unngå skade. Men den trekker strøm fra veggen når du forvarmer. Batterivarmeren er aktiv opp til 12 grader med range mode av, og deaktivert med range mode på.  Hvis effektbehovet er mindre enn det veggen kan levere trekkes alt fra veggen. Hvis effektbehovet er større enn veggen kan levere trekker den maksimalt fra veggen og tar resten fra batteriet.

4. Litt usikker, men mener det må ligge en grense omkring 0 grader. Svaret er uansett det samme på begge spørsmålene. Lading med lav strømstyrke i sterk kulde vil ikke klare å holde batteriet varmt nok, og ladingen vil stoppe periodisk mens all strøm fra veggen går til batterivarmeren. Det er derfor lurt å starte lading øyeblikkelig etter kjøring når det er veldig kaldt og man har kun treg lading til rådighet. Man vil se at snitthastigheten i km/t gjennom en sprengkald natt er lavere enn strømstyrken skulle tilsi om det har vært tilfelle.

JorgenM

24 minus her nå og blir trolig enda kaldere i natt, men jeg skal på langtur i morgen så nå står den og koser seg på 8A saktelading fra 80% og opp til rundt 95% ved avgang :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

N00b

Ville dratt på mer amper om du kan. Du får ikke 95% i morgen tidlig garantert. Det kommer til å gå strøm til oppvarming

Hodetelefoner

Batteri varmen er ikke deaktivert med range mode på..  Men går ikke like høyt

fonberg

@Muffinman: Takk for utførlig og opplysende svar. Stusser imidlertid på ditt punkt 3, hvor du skriver at batterivarming er deaktivert ved RM på. Jeg vil "tro" batterivarming vil aktiveres også om RM er på, men da først ved lavere temperatur (slik @KristofferH antyder) - siden batteriet har vel ikke godt av å holde flere minusgrader?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman

Lave temperaturer er bare sunt for batteriet - ekstremkulde unntatt naturligvis - så lenge det ikke lades når det er for kaldt. Høye effekttuttak vil også være skadelig når batteriet er kaldt, men det begrenser bilen automatisk.

Øggen

I natt va det 9 blå heime, og som vanlig prøva ej å time ladinga for å få en liten lunk i det. He som Muffinman også hatt problem med at lading ikkje starta når det e kaldt(nevnt i en anna tråd). He brukt trikset med "mebot" appen for å starte forvarming av bil rett før lading skal starte, slik at lading "slår inn" No funka ikkje mebot appen lengre, og kjerringa vekte meg i natt av at releet på WallChargern hadde banka i veggen i 15min. Skrudde på forvarmen med Tesla app og da starta den å ta ca 16-20A, som den trengte til å varme kupeen. Kan problemet være at ladeboksane ikkje trur bilen tar i mot strøm da den kun starta varming av batteri først? He sendt inn problemet til Tesla før, men ikkje akkurat fått gehør for situasjonen.
Kan jo ikkje sitte barnevakt for bilen heller, og kjerringa bli heller ikkje særlig meir begeistra for min "skatt".
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Muffinman


Øyvind.h

Avvent og se om det løses neste gang du får ny software.
Og kanskje endre festet til veggladeren så ikke lyden når soverommet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kamuflars86

Fungerer fint i over -40, hilsen en som kjører i Karasjok og på vidda hver eneste dag  :)

UMCen lader best på 32 amp i kulden.. 10amp eller 16 amp går også, men da bør en sette på forvarming for å få den til å starte ladingen, samt pakke adapteret inn i reinskinn og ull..men virker som hovedproblemet er at batteriet blir for kaldt å klarer ikke å ta imot strøm. Har ingen problem å kjøre Karasjok - Alta (19mil) i over -40. Fortsatt mye juice igjen da :) Varmeapperatet er forresten helt suverent :D Kan sitte i kupeen med kun genseren på når de med fossilbil ikke engang tørr å starte bilen

fonberg

Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:31
Fungerer fint i over -40, hilsen en som kjører i Karasjok og på vidda hver eneste dag  :)

UMCen lader best på 32 amp i kulden.. 10amp eller 16 amp går også, men da bør en sette på forvarming for å få den til å starte ladingen, samt pakke adapteret inn i reinskinn og ull..men virker som hovedproblemet er at batteriet blir for kaldt å klarer ikke å ta imot strøm. Har ingen problem å kjøre Karasjok - Alta (19mil) i over -40. Fortsatt mye juice igjen da :) Varmeapperatet er forresten helt suverent :D Kan sitte i kupeen med kun genseren på når de med fossilbil ikke engang tørr å starte bilen

Overbevisende historie, den bør du dele med Elbilforeningen!
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

kvp

Hvordan setter du på forvarming før lading?


Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 05. januar 2017, klokken 13:31
Fungerer fint i over -40, hilsen en som kjører i Karasjok og på vidda hver eneste dag  :)

UMCen lader best på 32 amp i kulden.. 10amp eller 16 amp går også, men da bør en sette på forvarming for å få den til å starte ladingen, samt pakke adapteret inn i reinskinn og ull..men virker som hovedproblemet er at batteriet blir for kaldt å klarer ikke å ta imot strøm. Har ingen problem å kjøre Karasjok - Alta (19mil) i over -40. Fortsatt mye juice igjen da :) Varmeapperatet er forresten helt suverent :D Kan sitte i kupeen med kun genseren på når de med fossilbil ikke engang tørr å starte bilen

RonnyØ

Sliter litt med lading fra min 32a blåkontakt når det blir kaldt, får mye avbrutt lading og helt umulig å få over 50% omtrent. Men på schuko så går det helt uavbrutt opp. Kan like gjerne være huset/strømnett, da alt er nytt og huset står på fjell. Mistenker jordingsfeil
Husqvarna Automower 320

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA