Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lithium

Startet av Kristian, søndag 19. august 2007, klokken 00:30

« forrige - neste »

Kristian

Vurderer å kjøpe 106 eller saxo, jeg hører mye skryt av 106 og har fått høre at Saxo er akkurat samme bilen rent teknisk, så regner med at denne er like bra.

Men en ting som er viktig, vil nødig reise til Drammen for 5000 km service, er det noen som kan anbefale andre bra verksteder i Oslo området for disse bilene? Helst Oslo vest.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Griffel

Jeg bruker vanligvis Enviro i Drammen, men da det tar liksom en dag ekstra med levering og henting så jeg også brukt Bertel O. Steen noen ganger, for å spare tid. Det har folk (ikke mange) som har fått opplæring på elbiler, og jeg har vært godt fornøyd med sørvisen de gangene jeg har brukt dem. Litt dyrere men jeg sparer en dag.

Jeg har brukt verkstedet på Økern i Oslo og det på Rud i Bærum.

Jeg syntes også det var positivt at de på Rud faktiskn sa ifra når mekanikeren med elbil opplæring var på ferie, og anbefalte meg å bruke det andre verkstedet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Sitat fra: Griffel på torsdag 09. august 2007, klokken 11:13
Jeg bruker vanligvis Enviro i Drammen, men da det tar liksom en dag ekstra med levering og henting så jeg også brukt Bertel O. Steen noen ganger, for å spare tid. Det har folk (ikke mange) som har fått opplæring på elbiler, og jeg har vært godt fornøyd med sørvisen de gangene jeg har brukt dem. Litt dyrere men jeg sparer en dag.

Hvor mye dyrere er det snakk om? Jeg pleier nemlig også å dra til Enviro, men det er som du sier, litt pes med å komme seg fram og tilbake dit. Jeg må alltid avtale med gubben, så kjører vi to biler.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Mollerup

Jeg synes det er verd turen fra Oslo til Drammen med min Saxo. De har en "logg" på bilens historie, noe som kan være nyttig i forbindelse med batteriproblemer o.l. Men for mer standard ting som dekk, lys, pumpe til vindusspyler, etc, er det jo greit å bruke noe som ligger nærmere.

Når det gjelder transport har jeg ofte fått en lånebil fra Enviro. Det var gratis før, men de har nå begynt å ta kr 300,- for det (uavhengig av hvor lang tid man har den). Ellers har jeg som regel blitt tilbudt skyss både til og fra jernbanestasjonen.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Elmo

Citroen på Storo skal etter sigende være deres elbil eksperter, de har såvidt jeg vet bare én mekaniker som er opplært på elbil. Jeg kjøpe min Saxo brukt importert og var vel litt uheldig. Om det ikke hadde vært for Enviro kunne det blitt disaster.
Jeg fikk problemer med laderegulatoren etter bare 2 mnd. Citroen Storo mente jeg måtte ha ny regulator til ca 50.000kr, og de fant samtidig ut at motoren lakk olje inn på børstene. Her ville de ta ut motoren å sende den til Danmark eller Frankriket for reparasjon. Anslått pris ca 30-40.000kr. Det kaller jeg eksperter.
Heldigvis foreslo de at jeg kunne høre med Enviro om de kunne gjøre det billigere.
Jeg hadde ikke hørt om Enviro før, og tok spent turen til Drammen.
De reparerte regulatoren og fikset oljelekasjen pluss byttet børster for bare 19.000kr til sammen!
Selvom jeg jobber i Nydalen rett ved Citroen, er jeg IKKE i tvil om at det er verd turen fra Oslo til Drammen med min Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ninaj67

Har fått brev fra Citroen Norge Storo og de legger ned verkstedet sitt der. Er det noen som vet om det finnes noen i Oslo-området som utfører batterivannpåfylling og lervicelading?
Citroen Saxo Electric 2002

El rayo

Du kommer fint til Enviro i Drammen på en lading. Spør du pent har de kanskje en bil å leie deg imens.
B. O. Steen (Peugeot) på Økern hadde i hvertfall service på elbiler før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

#7
Andre muligheter er Øyvind Lunde i Nittedal eller meg selv i Tønsberg.

Tønsberg høres kansje langt ut, men hos BOS, Citroen eller Enviro får du bare vannservice og ikke noe mer.

Her er sjekklisten min:

1) Etter vannfyling får du vite hvor mye vann batteriene har tatt imot og hvor mye det er i snitt pr blokk.

2) Jeg tar også batterispenningen på hver kasse etter en time og finner snittspenning pr blokk.

Begge disse punktene er indikatorer som gir deg en tilbakemelding på hovedbatterienes tilstand.

3) Om jeg/du har tid kjører jeg også bilen ned en gang for å se hvordan den oppfører seg. Dette gir også tilbakemelding på om bilen blir ladet/behandlet riktig.

4) Jeg sjekker også kommutatoren og børstene samt disse sin tilstand for å se om noe bør gjøres med kjørestilen.

5) 12V batteriet blir tatt ut, fulladet og deretter kjøres det en kapasitetstest på batteriet. Dersom det er dårlig blir det anbefalt byttet.

6) Det blir sjekket at DCDC konverter virker tilfredsstillende.

7) Tilslutt sjekker jeg vakuumpumpa til bremseforsterkeren og bremser/skiver på bilen.

Dersom bilen har vært hos meg tidligere så har jeg en historikk som jeg kan sammenligne med, og neste vannservice blir justert etter dette slik at den ikke overstiger 10 liter. Dette er viktig når batteriene begynner å bli "gamle" og mer ustabile. Enkelte biler kan klare 4500 km før neste service, andre kun 2000 km. Om vinteren brukes det mer vann enn om sommeren (kortere rekkevidde pr lading, og det er overladingen som bruker vann).

En utførlig rapport på bilens tilstand blir levert sammen med bilen, og alt dette til samme pris som en vanlig vannfyllingspris.

Så vidt jeg vet er det bare Elektrolux og jeg selv som gjør en så omfattende service på bilene hver gang.
Jeg har flere som kommer fra Asker- og Osloområdet for å få service. De fleste kjører enten selv med en ladestopp i Drammen, eller de kjører så langt det går, og blir deretter tauet det siste stykket (husk i såfall å ha tenningen på, ellers har du nesten ingen bremsekraft siden det meste av bremsekraften kommer fra de regenerative bremsene). Noen velger også å sette bilen på en henger å kjøre den ned.

Flere av mine faste kunder har biler som om de ikke fikk mine råd ville ha stoppet nå. Andre kommer fra Enviro hvor de fikk beskjed om at batteriene var kaputt, og han kunne kjøpe den fra dem for 10 000,- De har etter nøye undersøkelse av bilen av meg fått beskjed at det ikke er noe feil på bilen, men at den er feilkjørt/ladet og at de må følge oppskriften som jo også ligger ute på nettet her. Etter ca 2 måneder med riktig bruk kom bilen seg igjen og oppfører seg nå normalt!!!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på søndag 13. april 2008, klokken 12:44
Andre muligheter er Øyvind Lunde i Nittedal eller meg selv i Tønsberg.
Har Øyvind skaffet utstyr til Citroën/Peugeot nå?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på søndag 13. april 2008, klokken 14:36
Sitat fra: Boogie på søndag 13. april 2008, klokken 12:44
Andre muligheter er Øyvind Lunde i Nittedal eller meg selv i Tønsberg.
Har Øyvind skaffet utstyr til Citroën/Peugeot nå?

Han har tilgang på en EVlite, så han kan gjennomføre vannservice dersom det er ønskelig.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA