Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortsette som medlem av elbilforeningen?

Startet av Vollis47, fredag 10. mars 2017, klokken 17:43

« forrige - neste »

Vollis47

I dag kjørte jeg en tur med min kones iOn såpass langt at jeg måtte hurtiglade litt i Mandal. Jeg prøvde å få varme mens jeg ladet, men fikk ikke det til. Skal ikke det være mulig? Hva gjorde jeg i tilfelle feil?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

pwb


elekTrond

Det går an, bare du prøver hardt nok.  ;D

Alt. 1.   NB! Gjelder kun i-MiEV med fjernkontroll: Hvis det er et 230V AC uttak på eller nær hurtigladeren kan du parallell-lade, slik at du kan forvarme bilen vha. fjernkontrollen. Jeg gjorde det en kveld jeg sto og feilsøkte / fordypet meg i bilens atferd og funksjoner.

Alt. 2.   Hvis du har en DEFA el.l. kupévifte i bilen - og du finner 230V til den, får du forsåvidt gjort samme jobben.

Begge deler er like tungvindt, men hvis du må stå lenge pga. kulde og eller kaldt batteri er det kanskje verdt bryderiet. Sjøl er det sjeldent jeg står mer enn 5-8 minutter slik at jeg rekker frem eller hjem, helst uten å pine batteriet. Men med minusgrader i batteriet får jeg så lite for pengene at det nesten gjør vondt å se på takstameteret.

En gang 2016-12-01 kl 12:50 tok det 2m40s 3m30s for å nå 1 kWh brutto. Ved 4m57s og 1,41 kWh brutto avbrøt jeg moroa. SOC steg fra 25 til 33 % ifølge displayet på hurtigladeren. Da hadde bilen stått ute en håndfull dager et par km unna hurtigladeren. I følge almanakken var det rett under null på dagtid, med -6-7°C om natta i den perioden.  Når 1kWh netto ikke gir mer enn 4-5 km på landevegen med varmen på blir det nokså dyr kjøring. For kr 12,50,- fikk jeg strøm til å komme meg ei mil eller så avgårde.
'13 Mjau

Vollis47

Takk for svar pwb og elekTrond, godt å vite at det ikke var bare meg som ikke fant ut av det. Vanligvis blir jo bilen bare ladet hjemme i parkeringshallen og vi kjører heller ikke så langt fra hjemmeparkeringen.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

TB

Var ikkje klar over at i-MiEV med fjernkontroll kan varme om du kobler til 230V AC samtidig som du hurtiglader.
Er nok ikkje mange i-MiEV brukere som har testa dette...  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

larsk

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

alda

Kan inte fatta varför inte detta går, vifta funkar - men inte värmen! Bilen måste kopplas från laddare för att man ska få värme. Men 20 minuter med "fullt blås" i -13 ger varm och isfri bil, testat denna morgon i Oslo  :D
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

TB

Sitat fra: alda på fredag 06. januar 2017, klokken 08:35
Kan inte fatta varför inte detta går, vifta funkar - men inte värmen! Bilen måste kopplas från laddare för att man ska få värme. Men 20 minuter med "fullt blås" i -13 ger varm och isfri bil, testat denna morgon i Oslo  :D
Når ingeniørene i Mitsubishi Motors designa i-Miev var dei ikkje kjent med kva måte ein elbil blir brukt. Dette er snart 10 år sidan, første i-Miev var produsert i 2009. Design vart nok starta ei tid før.

Dei laga ein sperre som gjer at bilen ikkje er mulig å starte når ladekabel står i. Det er ein fornuftig sperre. Men, dei sperra også bruk av varme og AC før ladekabel er fjerna.

I følge elekTrond er det mulig å starte varme i den oppdaterte versjonen. Her kan varmen bli starta med fjernkontrollen.

Konstruksjon av Leaf vart gjort litt seinare, der det og er laga fleire oppdaterte versjoner i etterkant. Her er det mulig å varme både med ladekabel i, og uten ladekabel i, via app osv. Nissan har tydeligvis prioritert dette høgare enn Mitsubishi Motors.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

alda

Sitat fra: TB på fredag 06. januar 2017, klokken 19:18
Sitat fra: alda på fredag 06. januar 2017, klokken 08:35
Kan inte fatta varför inte detta går, vifta funkar - men inte värmen! Bilen måste kopplas från laddare för att man ska få värme. Men 20 minuter med "fullt blås" i -13 ger varm och isfri bil, testat denna morgon i Oslo  :D
Når ingeniørene i Mitsubishi Motors designa i-Miev var dei ikkje kjent med kva måte ein elbil blir brukt. Dette er snart 10 år sidan, første i-Miev var produsert i 2009. Design vart nok starta ei tid før.

Dei laga ein sperre som gjer at bilen ikkje er mulig å starte når ladekabel står i. Det er ein fornuftig sperre. Men, dei sperra også bruk av varme og AC før ladekabel er fjerna.

I følge elekTrond er det mulig å starte varme i den oppdaterte versjonen. Her kan varmen bli starta med fjernkontrollen.

Konstruksjon av Leaf vart gjort litt seinare, der det og er laga fleire oppdaterte versjoner i etterkant. Her er det mulig å varme både med ladekabel i, og uten ladekabel i, via app osv. Nissan har tydeligvis prioritert dette høgare enn Mitsubishi Motors.

Tror det ska gå att förvärma på alla I-Miev, men inte på C-Zero och I-on. Mitsubishi har alltså en funktion som inte de andra 2 har... :-\
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

lenny36

Veldig irriterende. Kunne klart meg med denne funksjonen alene på kalde dager. Hadde bare vært å slå på varmen en halvtime før man skal kjøre så hadde man hatt varm og isfri bil og allikavel fullt batteri. Det går mye strøm med til å få opp temperaturen i en nedfrosset bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk

65lars

#10
Ditto hva lenny36 og andre sier. 
Men har to skjøteledninger, en på 20 meter, og en på 10, så jeg skal vel se meg godt om etter steder med kontakter, for å lade bilen og også bruke Defa varmeren, siden jeg nå flytter inn i et borettslag hvor der ikke finnes lading-muligheter.  Annet enn å bruke 20-metern ned fra verandaen i 2. etasje og ned... :D
Koble til begge samtidig vil helt sikkert ta sikringen!   :)

Spørsmål til TB:  Hva bruker du OVMS (Open Vehicle Monitoring System)  http://www.openvehicles.com/  til, på en Zero?
Åssen virker det, siden jeg ser ikke at Zeroen er på listen deres...
Trilling, bestilt KIA

franvalseca

Hei,

jeg kjøpte en billig kupevarmer, tok en skjøteledning og monterte en "wemo" fra belkin (det finnes tusenvis). Veldig fornøyd med denne løsningen alle morgene når jeg slår den på fra mobilen mens jeg gjør meg klar til å kjøre. :) 

TB

Sitat fra: 65lars på mandag 09. januar 2017, klokken 14:54
Spørsmål til TB:  Hva bruker du OVMS (Open Vehicle Monitoring System)  http://www.openvehicles.com/  til, på en Zero?
Åssen virker det, siden jeg ser ikke at Zeroen er på listen deres...
OVMS fungerer på alle tre pga. bilene er like nok.. Eg bruker den for å sjekke ladestatus. Melding når bilen er ferdig lada + eg kan sjekke SOC i % i staden for dei 16 strekene. Føler det svært nyttig - har fleire gonger oppdaga at lading har stoppa - og kan då returnere til bilen, starte lading igjen/ slå på sikring o.l. i staden for å returnere etter fleire timar - og oppdaga den ikkje er lada opp....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Politisk ukorrekt

Har vurdert en propanbrenner/ stormkjøkken!

pwb

Sitat fra: Politisk ukorrekt på onsdag 08. februar 2017, klokken 19:15
Har vurdert en propanbrenner/ stormkjøkken!

Tenk hvor mye energi du må bruke for å holde ruter duggfrie etter at du har varmet den opp, tror ikke det der er en god løsning siden vanndamp er en av avgassene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA