Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering av vinduspusserne rett opp

Startet av lifern, fredag 10. mars 2017, klokken 09:51

« forrige - neste »

lifern

Noen som har brukt eller bruker vedlikeholdslader på 12v batteri?
Vurderer å kjøpe en ettersom batteriet har vært tomt flere ganger når bilen står et par dager.
Da mener jeg en fastmontert lader.
SVART EUROLEAF 2013

kodalse

Her har du en 14-siders tråd om emnet:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20211.0.html

Selv har jeg aldri hatt noe 12v problem så behovet har ikke vært tilstede.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

lifern

Giddet ikke lese alle sidene.
Kjøpte meg en Defa smartcharge.
Har hatt flatt batteri 3 ganger.
Byttet batteri 1 gang.
SVART EUROLEAF 2013

Einar_S

Jeg sjekket nettopp Leafspy loggen for turen i dag morges.
Den viser 14,56V helt til jeg skrudde av bilen. Da falt den til 12,3V.
Ettersom det er 14 Blå ute nå ser det veldig greit ut.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

E_S

Aldri hatt 12V-problemer, men har en Ctek-lader jeg kobler på rett som det er for å topplade 12V-batteriet. Preventivt vedlikehold. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Trekkoppbil

#5
Det er nok hard bruk av disse batteriene.

Jeg synes det er greit å kople til en smart-lader en gang i blandt. Gjerne når batteriet er lagt nede, så man kjører noen smarte programmer og lader batteriet langt opp. Det kan bli et par ganger om vinteren.

I mange tilfeller har jeg lurt på om batteriet må byttes, men det tar seg nesten alltid opp igjen etter en skikelig opplading.

nr1rayner

Vedlikeholdslader vil ikke hjelpe som preventivt for tomt 12v batteri med mindre du bestandig plugger den i.
Men, jeg ville ikke hatt en vedlikeholdslader koblet til samtidig som bilen står på lading. Da har man 2 aktive ladere på 12v, som kan bety kluss.
Gudene vet når bilen bestemmer seg for å tappe 12v batteriet, men det holder i hvert fall med 1,5 dager uten kjøring/lading.
Det er et eller annet i bilen som plutselig henger seg, har selv hatt 3v 3 ganger (så langt) etter at bilen har stått i 1-2 døgn. Andre ganger har den stått i 1 uke uten problem.

Ekstra lading av 12v skal strengt tatt ikke være nødvendig, da det lades når bilen lades, under kjøring og forvarming.
Eneste tilfelle det trekkes strøm fra 12v er minimalt når bilen står, samt under oppstart. Oppstarten er jo selvsagt mindre krevende enn en fossilbil.
Derfor bør det ikke være noen som helst grunn til å sette den på lading.
Jeg kjøpte en billig boostpack for å ha i bilen. Fra helt tom til helt fullt målte jeg ca 5-6Ah gikk inn (selv om de selvsagt skrøt på seg 20Ah eller noe sånt). Den startet bilen alene, så det trengs ikke rare greiene for å få start på en Leaf.

Men, hvilespenning på mitt batteri har flere ganger vært nede på 12,2-12,3v, selv om bilen er flittig i bruk. Hvilespenning på et fulladet 12v ligger på 12,5-12,6v. På 12,2v er man vel på ca 50% SOC såvidt jeg husker.
Derfor KAN det være greit å koble på en lader nå og da, for at det skal få et lengre liv.
Men hvis man skal investere i en lader, sørg da for å skaffe en som kan lade et tomt batteri, spesielt hvis man ikke har en booster fra før.

Blybatteri lever best på nær 100% ladet, så lav SOC er ikke bra over tid, men fulle utladinger er nok verre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Men hvorfor er det tomt av og til da? Noe er det som tapper ut batteriet.
SVART EUROLEAF 2013

Rio

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 06. januar 2017, klokken 22:02
Det er nok hard bruk av disse batteriene.

12 V-batteriet blir jo knapt belastet på en elbil. Det er ingen startmotor. Hovedgrunnen til at det er så stort som det er er for nødblink, og ev for GSM-modulen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Virker som det er et eller annet som ikke slår seg av riktig enkelte ganger når man stopper bilen.
Noen har nevnt en høyfrekvent lyd fra motorrom som skal slå seg av etter 1-2 min etter bilen er stoppet, men det skjer visst ikke bestandig.
Jeg har vært borti tomt 12v 3 ganger på snart 3 år, for dårlig på en så ny bil, men overkommelig..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Robert Sund

Med så lavt strømtrekk er det kanskje bedre med forbruksbatteri enn med ett startbatteri? Forbruksbatteri er tregere å lade og kan ikke gi så høy effekt, men tåler dypere utladninger og har lengre levetid (på grunn av færre men tykkere plater).

Er det forbruksbatteri eller startbatteri originalt i Leaf?

Lynet

Har svart på dette 10-talls ganger de siste fem år!
Problemet med Leaf er at ladespenningen reduseres til 12,9V etter en tids kjøring/lading. Tiden kan variere fra noen få minutter til ca halvtime. Bruk av vinduspudder øker ladespenning til 14,3V.
12,9V ladespenning betyr ingen lading av 12V batteriet.
Og ja den skrur ned til 12,9V selv ved lav SOC på 12V batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Det Lynet sier er riktig, men IKKE årsaken til at 12v blir tomt.
Noe henger seg opp, på enkelte biler.
Lav ladespenning på 12v skal ikke føre til at man plutselig står der med 3v...

Ladespenningen holder seg også høyere i kaldt vær.
Etter oppstart på min fra tomt 12v sist gang kjørt den 14,3v i minst 1 time, selv i varmt vær og uten vinduspussere, så den må føle på 12v på en eller annen måte.
Men ja, ladingen av 12v på Leaf er for dårlig.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA