Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Luftmotstand Cd/Cw/Cx-verdi

Startet av LASOL, fredag 10. mars 2017, klokken 07:21

« forrige - neste »

LASOL

Fikk en ukjent utfordring nå. Sto og ladet på en kontakt hvor strømmen ble brutt og hvor den ikke vil komme på igjen på en stund.
Nå klarer jeg ikke å få løs ladekabel fra ladeporten ved hjelp av nøkkel eller via skjerm i bilen. Finnes det noen måter å få løst dette på?
S 85d ap1 oktober 2015

latigo

manuell utløsar på innsida av ladeporten - tilgang via bagasjerom.

LASOL

Ok må det demonteres noe eller finner jeg en "spak" der+
S 85d ap1 oktober 2015

latigo

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10808.0

Innlegget til El-boy litt nede på sida (om alt det andre ikkje funkar)
1. Åpne bagasjeromsluka
2. Ta av dekselet som er rett på baksiden av ladekabelen i bagasjeromet
3. Vri den lille hendelen med klokka (ca. 45° rundt) og trekk ut ladekabelen....
4. Ferdig  :)

LASOL

Supert! fant ikke noe i brukerhåndboka, kan ha oversett det men flott at det er hjelp å få på forumet!
S 85d ap1 oktober 2015

Øyvind.h

Skal ikke ladeporten alltid løse ut på bilsiden når man trykker og holder inne knappen på ladekabelen? Eller trykker og holder knapp på fob? Såfremt bilen er opplåst?

Manglende strøm burde ikke påvirke låstappen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

latigo

Sitat fra: LASOL på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:56
Supert! fant ikke noe i brukerhåndboka, kan ha oversett det men flott at det er hjelp å få på forumet!
Yup! Fann løysinga på forum sjølv etter å ha prøvd krigsdans rundt bilen på Melløs i romjula. Skulle berre "teste" fortum-ladaren der mens kona handla. 
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:06
Manglende strøm burde ikke påvirke låstappen?
Ein skulle ikkje tru det, men for meg virkar det som softwaren får ein hickup når det manglar straum i kabelen. Uansett virkar ikkje alltid knappane på skjermen, kabelen må vere heilt "inne" for at låsen skal sleppe etc. Kjekt å vite om løysinga i "hatteforet" (som eg ikkje har funne i manualen).

LASOL

#7
Sitat fra: latigo på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: LASOL på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:56
Supert! fant ikke noe i brukerhåndboka, kan ha oversett det men flott at det er hjelp å få på forumet!
Yup! Fann løysinga på forum sjølv etter å ha prøvd krigsdans rundt bilen på Melløs i romjula. Skulle berre "teste" fortum-ladaren der mens kona handla. 
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:06
Manglende strøm burde ikke påvirke låstappen?

Ein skulle ikkje tru det, men for meg virkar det som softwaren får ein hickup når det manglar straum i kabelen. Uansett virkar ikkje alltid knappane på skjermen, kabelen må vere heilt "inne" for at låsen skal sleppe etc. Kjekt å vite om løysinga i "hatteforet" (som eg ikkje har funne i manualen).

Min fikk hikke og det var helt umulig å løse ut originalkabel med nøkkel eller skjerm. Jeg hadde aldri lagt merke til at det var et deksel der før men det var som latigo sa bare å ta av deksel, vri på spak og samtidig dra i kabel. merkelig det ikke står nevnt i instruksjonsboka
S 85d ap1 oktober 2015

petersv

Hvis dette er tilfellet er det en god nyhet da det gjør det vanskeligere å stjele kabler ved å trekke de ut på veggen den slik som man kunne før.

lunitiks

Kan noen poste et bilde av den dingsen man skal vri på? Har vært baki der og lett men tror jeg overser hva
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Skjøteledning

Sto fast på IKEA, ladet med type 2, fikk ikke løst ut kabel fra ladeport.
Ringte Tesla support, fikk følgende fiks. Førerdør åpen, stå inntil ladeport med
Fob, hold inne bak på fob i 5 sek. og problem solved.

bjornb

Visste ikke at det var en backup løsning fra bagasjerommet jeg heller, gikk nettopp ut og sjekket. Her er et bilde:
Tesla Model S 90D AP2/HW2 - levert Des 2016.
Reservert Model 3 - 31.03.2016

Øyvind.h

Sitat fra: Skjøteledning på onsdag 04. januar 2017, klokken 13:11
Sto fast på IKEA, ladet med type 2, fikk ikke løst ut kabel fra ladeport.
Ringte Tesla support, fikk følgende fiks. Førerdør åpen, stå inntil ladeport med
Fob, hold inne bak på fob i 5 sek. og problem solved.

Det man i praksis sikrer seg her er:
1. Bilen er opplåst (åpen førerdør sikrer at bilen faktisk har registrert FOB og låst seg opp
2. FOB brukes slik den skal, men holdes litt ekstra for å være helt sikker. Fremgangsmåte for å få løsnet kabel fra bil er den samme (knapp på kabelen holdes inne noen sekunder til den slipper).

Før var det slik at kabelen slapp med en gang man trykket på knappen på pistolen. Dvs. du hørte at porten låste opp kabelen med en gang du trykket på knappen. Det forsvant for meg tidlig i år tror jeg. Usikker på om nye bilen noensinne har hatt umiddelbar opplåsing av kabel?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rsomby

Hadde samme issue i dag for første gang. Parkerer i garasje med front ut. Setter i ladekabel fra boksen på veggen og går inn i huset. Så må jeg ut igjen etter 10min og ta en tur på butikken og ladekabelen nekter å løsne. Prøver fob 5sec, løse ut fra skjerm-meny, reset meny og prøv igjen, prøv igjen med fob, prøver via app. Endrer fra tidsinnstilt lading til lade nå, men Nei.
Har parkert med bakenden under 10 cm fra vegg så åpning av trunk kan bli katastrofe. Hva nå, inn via bakseteraden?

Trekker ut strøm fra ladestasjonen, venter litt og plugger inn igjen. Bilen bruker ca ett minutt før den begynner å lade. Prøver fob igjen og vips den løser ut, alt ok.

lunitiks

Du er inne på noe her rsomby! Ved et par anledninger når min ladekabel har låst seg fast, har Fobbknappen plutselig begynt å fungere igjen når lading starter opp
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA