Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Råd/tips til kjøp av første elbil.

Startet av Bjoris, torsdag 09. mars 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

Bjoris

Selv om jeg aldri ble helt klok på dette med 19 vs 20 tommere så har jeg falt ned på 20 tommere. Jeg snakket med Simon på Tesla Kokstad nå, han har 19 på sin X og syns de er veldig myke. Tenker at det er jo litt for dumt å kjøpe en slik bil med for myke dekk så får det heller bli med litt mer støy og dyrere dekk.

Den må tåle normal kjøring med unnamanøver som før eller siden vil komme...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:30
VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

Har du prøvd litt mer en forsiktig kjøring? Blir det bløtt?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. mars 2017, klokken 21:04
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:30
VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

Har du prøvd litt mer en forsiktig kjøring? Blir det bløtt?

Jeg måtte plutselig rekke treningssenteret i dag så fikk klemt på litt bortover bygdeveiene(fikk til og med testa AP2 på veien hjem), og for å være helt ærlig tenkte jeg ikke på dekkene en gang. Jeg har ikke prøvd å gå bevisst inn for det enda, men hitils merker jeg ingenting negativt med dekkene :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. mars 2017, klokken 21:04
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:30
VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

Har du prøvd litt mer en forsiktig kjøring? Blir det bløtt?

Klemte på i går på de svingete lokalveiene her ute på bygda, og selv med "aktiv" kjøring(100+) klarte jeg i beste fall kun å få slipp på bakenden av bilen. Ikke noe mer svampete enn X6'en vi solgte for noen måneder siden, enda den var på stålfjærer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:52
Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. mars 2017, klokken 21:04
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:30
VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

Har du prøvd litt mer en forsiktig kjøring? Blir det bløtt?

Klemte på i går på de svingete lokalveiene her ute på bygda, og selv med "aktiv" kjøring(100+) klarte jeg i beste fall kun å få slipp på bakenden av bilen. Ikke noe mer svampete enn X6'en vi solgte for noen måneder siden, enda den var på stålfjærer.

Høres veldig bra ut, du har litt smalere dekk også? Jeg pinglet ut med 20  og valgte 19, tror det blir mest rett for oss sålenge bilen ikke blir vinglet/farlig som enklete hevdet at den ble med 19.

Produksjefen for Nokian mente også at den skulle tåle like mye da lasteindekssen var like høy på 19 som 20. Men her er høyere sidevegger så litt mykere må de nødvendigvis bli, men så får en litt mer komfort også på isete vei som er ett problem her vestpå på vinteren på fjellturene...

Hvilket forbruk får du med din X60 ved normal landevei? typisk 70-90 km/t?


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#36
Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:52

Klemte på i går på de svingete lokalveiene her ute på bygda, og selv med "aktiv" kjøring(100+) klarte jeg i beste fall kun å få slipp på bakenden av bilen.

I lav hastighet (aktiv kjøring på småveier) er 19 R2 OK. Men det er ingen som eier fasiten. Hvem som helst kan ta bilen ut på motorveien og teste brå feltskift og melde tilbake hva de synes. Min opplevelse var at dette er dekk jeg ikke ønsker i en presset situasjon.
Dessverre/heldigvis står det ikke R2 på min X90D, men dekkene som står på min er ikke veldig mye bedre.

Min konklusjon – dekkene fungerer sikkert helt fint for mange. Men hadde jeg hatt et valg hadde jeg styrt unna. Etter å ha hatt Model S med R2 og deretter med CVC6 var det som en ny verden. Model x er verre med R2 enn Model S.

Men som sagt – jeg tror mange lever helt fint med R2. Bare å kjøre utfra hva bilen er utstyrt med. Og folk kjører tross alt på forskjellige veier. Noen pendler 100km hver dag i 110-sone. Andre kjører aldri over 80 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Go-carter

Sitat fra: bjoris på fredag 17. mars 2017, klokken 08:41
Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:52
Sitat fra: bjoris på tirsdag 07. mars 2017, klokken 21:04
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. mars 2017, klokken 10:30
VELDIG fornøyd med sort 19" turbin på Titanium. Ble ikke "smått" i det hele tatt, heldigvis. Blir definitivt omlakkering av sommerfelgene  8) Samboeren har ikke klaga på dekka heller ;)

Har du prøvd litt mer en forsiktig kjøring? Blir det bløtt?

Klemte på i går på de svingete lokalveiene her ute på bygda, og selv med "aktiv" kjøring(100+) klarte jeg i beste fall kun å få slipp på bakenden av bilen. Ikke noe mer svampete enn X6'en vi solgte for noen måneder siden, enda den var på stålfjærer.

Høres veldig bra ut, du har litt smalere dekk også? Jeg pinglet ut med 20  og valgte 19, tror det blir mest rett for oss sålenge bilen ikke blir vinglet/farlig som enklete hevdet at den ble med 19.

Produksjefen for Nokian mente også at den skulle tåle like mye da lasteindekssen var like høy på 19 som 20. Men her er høyere sidevegger så litt mykere må de nødvendigvis bli, men så får en litt mer komfort også på isete vei som er ett problem her vestpå på vinteren på fjellturene...

Hvilket forbruk får du med din X60 ved normal landevei? typisk 70-90 km/t?

925kg pr. dekk tåler 235/55/19 R2 Hakka som vi har, og det er nesten 100kg mer enn hva felgene tåler. X60/75 er jo en anelse lettere enn f.eks. X90/100, så det kan jo ha noe å si kanskje.

Det er "konebilen", så jeg har ikke fått testet så mye enda. Har ikke fått testet så mye pen langkjøring, men Fetsund-Harestua sist helg gikk på ca. 190wh/km i snitt med samboer bak rattet :) Bør være potensiale for 10-20wh/km lavere enn det ved pen kjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. mars 2017, klokken 09:00
Sitat fra: Go-carter på fredag 17. mars 2017, klokken 07:52

Klemte på i går på de svingete lokalveiene her ute på bygda, og selv med "aktiv" kjøring(100+) klarte jeg i beste fall kun å få slipp på bakenden av bilen.

I lav hastighet (aktiv kjøring på småveier) er 19 R2 OK. Men det er ingen som eier fasiten. Hvem som helst kan ta bilen ut på motorveien og teste brå feltskift og melde tilbake hva de synes. Min opplevelse var at dette er dekk jeg ikke ønsker i en presset situasjon.
Dessverre/heldigvis står det ikke R2 på min X90D, men dekkene som står på min er ikke veldig mye bedre.

Min konklusjon – dekkene fungerer sikkert helt fint for mange. Men hadde jeg hatt et valg hadde jeg styrt unna. Etter å ha hatt Model S med R2 og deretter med CVC6 var det som en ny verden. Model x er verre med R2 enn Model S.

Men som sagt – jeg tror mange lever helt fint med R2. Bare å kjøre utfra hva bilen er utstyrt med. Og folk kjører tross alt på forskjellige veier. Noen pendler 100km hver dag i 110-sone. Andre kjører aldri over 80 :)

Absolutt! Det er nok en smakssak, men jeg er veldig glad i grepet Hakka gir meg så det er egentlig eneste grunn for min del. Har kjørt rundt Rudskogen med samme dekk på S, men det kan jeg innrømme ble litt svampete etter hvert ;)

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Øyvind.h

Hehe. Er det noe igjen av dekkene etter noen aktive runder på rudskogen? Skulle tro de flerret av som viskelær  ;D

Ang grep - ser den. Jeg var helt der når jeg fikk S85``en i 2013. Rwd og 370hk tilsa at jeg måtte gå for det som ble ansett som best. R2 var løsningen da.
Men etter test av R2 oppimot CVC6 (sistnevnte vant testen nå) var den veldig stor forskjell der jeg tilbringer 95% av tiden, og egentlig ikke merkbar forskjell de siste 5% på snø og is.

Dog veldig spent på "jalladekkene" jeg har på X``en nå. De var knallgode i Trysil forrige helg, men venter på noen holkedager for å bestemme meg....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ethoring

#40
Et forsøk på konklusjon. 19" vs 20" originalfelg.
19" har litt mindre rullemotstand (lavere energiforbruk)
19" har litt lavere støy enn 20"
19" gir litt bedre økonomi (kjøpspris, levetid)
19" gir litt bedre demping på mindre ujevnheter
19" gir bedre grep pga smalere?

20" er marginal dårligere på de overnevnte punkter, men hakket hvassere ved raske unnamanøvere og elgtester. Riktig?

Driver og skal ta valget selv snart.

GOS

Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
19" gir bedre grep pga smalere?

Bortsett fra den over så skulle det vel være riktig.
Med samme type dekk så er det vel ikke noe som tilsier at 19" gir bedre grep pga av det er smalere.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

ethoring

Sitat fra: GOS på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
19" gir bedre grep pga smalere?

Bortsett fra den over så skulle det vel være riktig.
Med samme type dekk så er det vel ikke noe som tilsier at 19" gir bedre grep pga av det er smalere.

Litt usikker på det punktet selv :-) I dyp snø tror jeg nok det er en fordel med smalere dekk (penetrerer snøen ned til fastere underlag bedre), men må nok uansett være ganske marginalt. 245 er ikke smalt det heller.

Tror det blir 19" på meg :-) Stoler på at R2 ikke er så "mjuke" som noen fremhever; alt kommer vel an på bruken, og det er lite av raske unnamanøvere i 110 km/t på min daglige kjøring i hvert fall.

Bjoris

Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:59
Sitat fra: GOS på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
19" gir bedre grep pga smalere?

Bortsett fra den over så skulle det vel være riktig.
Med samme type dekk så er det vel ikke noe som tilsier at 19" gir bedre grep pga av det er smalere.

Litt usikker på det punktet selv :-) I dyp snø tror jeg nok det er en fordel med smalere dekk (penetrerer snøen ned til fastere underlag bedre), men må nok uansett være ganske marginalt. 245 er ikke smalt det heller.

Tror det blir 19" på meg :-) Stoler på at R2 ikke er så "mjuke" som noen fremhever; alt kommer vel an på bruken, og det er lite av raske unnamanøvere i 110 km/t på min daglige kjøring i hvert fall.

Gikk for 19 selv og angrer ikke på det, men klart skal en presse bilen i svinger og kjøre aktivt er 19 R2 ikke dekkene du skal ha, men til vanlig kjøring merker jeg ikke at bilen er veldig svampete... Produksjefen i Nokian mente at det ble ikke mye bedre med 20 vs 19, dekkene har samme load index, så forskjellen blir litt stivere sidevegge på 20 siden de er litt lavere...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

KrW

Hvor stor er forskjellen mellom 19" og 20" i forhold til rekkevidde?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA