Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Råd/tips til kjøp av første elbil.

Startet av Bjoris, torsdag 09. mars 2017, klokken 23:16

« forrige - neste »

NorthWest

Hvilken dimensjon er det på 19-tommerne som Tesla leverer? 265/50?
Ser noen eksterne leverandører tilbyr 255/55, gir litt mer gummi.
Model X 100D - 2017

Bjoris

 
For 19": 265/50R19
For 20": 255/45R20 (foran), 275/45R20 (bak).
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

NorthWest

Tror du 55-profil har noe for seg for å øke komforten på vinterføre?
Model X 100D - 2017

Bjoris

Jeg er redd det blir blaute greier og farlig på unnamanøver med enda mer gummi...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Vi prøver oss på 235/55/19, så det blir spennende å se hvor "båt" følelsen blir... Bør iallefall bli lavt forbruk :)

Men det er vel og merke "SUV" versjonene av dekket, som har en LI godt over det som bilen kan laste.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: Go-carter på mandag 20. februar 2017, klokken 07:03
Vi prøver oss på 235/55/19, så det blir spennende å se hvor "båt" følelsen blir... Bør iallefall bli lavt forbruk :)

Men det er vel og merke "SUV" versjonene av dekket, som har en LI godt over det som bilen kan laste.

Ja, det blir interessant å høre. Når får du bilen din? Måtte bestemme meg i starten av Mars sa DS
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#21
Har testet Nokian R2 i 265/50/19 XL SUV med 3,5 bar på Model X.
Det var forferdelig å kjøre med. Unnamanøvere over 80km/t direkte farlig. Null kontakt med underlag. Som å kjøre på gele i middels og høy hastighet.

Forskjellige merker oppfører seg forskjellig med samme dimensjon. Har testet R2 i 245/45/19 på Model S mot CVC6 i samme dimensjon. Helt forskjellig oppførsel mtp sideveis stivhet, samtidig som vintergrepet har vært upåklagelig også med CVC6.

R2 er et godt eksempel på et dekk som er veldig bra på snø, men veldig dårlig på en del andre bruksområder. Så får man selv velge hva som er viktigst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kilroy

Husk at 265/50/19 har lavere forbruk enn de du tenker på her.
Usikker på om du får problemer med 55 høyden også, blir vel lettere at snø pakker seg. Men her kan sikkert noen andre bistå med erfaring.

Sitat fra: Go-carter på mandag 20. februar 2017, klokken 07:03
Vi prøver oss på 235/55/19, så det blir spennende å se hvor "båt" følelsen blir... Bør iallefall bli lavt forbruk :)

Men det er vel og merke "SUV" versjonene av dekket, som har en LI godt over det som bilen kan laste.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Øyvind.h

Sitat fra: NorthWest på søndag 19. februar 2017, klokken 23:36
Tror du 55-profil har noe for seg for å øke komforten på vinterføre?

Model S er komfortabel med 40-45-profil på vinterføre. X burde helt fint tåle samme profil og beholde komfort på vinter. Ser ingen grunn til å gå fra 50 til 55 med komfort som begrunnelse.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Go-carter

Sitat fra: bjoris på mandag 20. februar 2017, klokken 07:22
Sitat fra: Go-carter på mandag 20. februar 2017, klokken 07:03
Vi prøver oss på 235/55/19, så det blir spennende å se hvor "båt" følelsen blir... Bør iallefall bli lavt forbruk :)

Men det er vel og merke "SUV" versjonene av dekket, som har en LI godt over det som bilen kan laste.

Ja, det blir interessant å høre. Når får du bilen din? Måtte bestemme meg i starten av Mars sa DS

Slutten av denne uken, eller starten av neste.

Utelukkende valgt dimensjon pga. lavt forbruk, men det gjenstår å se om det blir dårlig følelse på veien. X60/75 veier vel også litt mindre enn X90, så får håpe at alle monner drar... ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på mandag 20. februar 2017, klokken 09:45
Utelukkende valgt dimensjon pga. lavt forbruk, men det gjenstår å se om det blir dårlig følelse på veien. X60/75 veier vel også litt mindre enn X90, så får håpe at alle monner drar... ;)

I så fall burde du vel valgt R2 i originaldimensjon 265/50-19 siden det er det eneste dekket/dimensjonen med rullemotstand A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hovda

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. februar 2017, klokken 08:13
Har testet Nokian R2 i 265/50/19 XL SUV med 3,5 bar på Model X.
Det var forferdelig å kjøre med. Unnamanøvere over 80km/t direkte farlig. Null kontakt med underlag. Som å kjøre på gele i middels og høy hastighet.

Forskjellige merker oppfører seg forskjellig med samme dimensjon. Har testet R2 i 245/45/19 på Model S mot CVC6 i samme dimensjon. Helt forskjellig oppførsel mtp sideveis stivhet, samtidig som vintergrepet har vært upåklagelig også med CVC6.

R2 er et godt eksempel på et dekk som er veldig bra på snø, men veldig dårlig på en del andre bruksområder. Så får man selv velge hva som er viktigst :)

Jeg har Nokian R2 i 265/50/19 XL SUV med 3,5 bar på min X60D og er fornøyd med dem så langt, føles ikke for myke.
Men nå har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag siden jeg fikk bilen med vinterdekk på.
Modell X60D Luft/Hengerfeste/Vinter/AP  Des 2016

turfsurf

Sitat fra: Kilroy på mandag 20. februar 2017, klokken 08:29
Usikker på om du får problemer med 55 høyden også, blir vel lettere at snø pakker seg.
235/55 er lavere enn 265/50.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. februar 2017, klokken 11:16
Sitat fra: Go-carter på mandag 20. februar 2017, klokken 09:45
Utelukkende valgt dimensjon pga. lavt forbruk, men det gjenstår å se om det blir dårlig følelse på veien. X60/75 veier vel også litt mindre enn X90, så får håpe at alle monner drar... ;)

I så fall burde du vel valgt R2 i originaldimensjon 265/50-19 siden det er det eneste dekket/dimensjonen med rullemotstand A...

Hmm, sant det! Jeg var litt naiv og tenkte at smalt = økonomisk. Vel, dekkene er kjøpt uansett, så vi får håpe empirien kan beseire teorien... ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Blir liksom ikke helt klok på dette, det var en som testet ett strekk i Tr.heim og oppfordret andre til å kjøre samme strekk og så oppgi forbruk og type dekk. Må lete gjennom facebook å se... Mener 19 kom styggbra ut der, men tenker at det kanskje blir 20 likevel så slipper vi å ta noen sjanser. Fordel med 19 som kjent at en kan rotere på hjulene, det vil fort gi bedre veigrep år 2 kjenner jeg meg selv rett:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA