Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf slutter å lade, må startes med appen

Startet av Leafme, torsdag 09. mars 2017, klokken 00:48

« forrige - neste »

Leafme

Hva er best for bilen, mtp lading?
Selger sa den burde lade så ofte som mulig. Helst stå i laderen hver gang man har mulighet. Jeg syns det virket litt merkelig. Jeg kjører ikke bilen tom ilp av en dag, så har til nå ladet annen hver dag. Hvordan gjør dere det?:-)

Electrix

Jeg har satt den til å være ferdig med lading kl 0700 hver morgen. Davelger den selv når den skal starte på kvelden eller natta. Lader til 80%, men om vinteren lader jeg til 100% i ukedagene pga økt forbruk.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rep

Hei!
Er vel best for batteriet på 40%-80%. Lader som regel kvar dag til 80%.
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

ReneM

Har batteri mellom (ca) 15 og 90 prosent og unngå hurtiglading. Ved langtidsparkeringen bør du ikke parkere fulladet.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

nr1rayner

Lader når jeg kan, eller må...
Lader gjerne til max 80% om sommeren, men til 100% om vinteren.
Finnes forøvrig endel andre tråder her inne, så søk litt rundt. Begynner vel å bli gamle tråder, så du må bla litt..

Det var vel -14 du kjøpte, da ville jeg satt den å lade til 80%, og plugget inn når man har anledning, hvis den er under ca 50% (sett at du vel klarer deg mer enn fint på 60% over 2 dager). Langt fra nødvendig å lade hver dag hvis man bruker 10% pr dag...
Er det på planene med litt lengre tur, lad til 100%.

Det selger vel referer til er nok "lad når du kan, ikke når du må".
Man slipper unna mye rekkeviddeangst hvis man starter hver dag med fullt batteri.
Skal man plutselig ut en ekstratur på 2-3 mil angrer man fort at man ikke plugget inn bilen  ;)

Det sies at batteriet har det best rundt ca 50%, så man kan vel tenke området 20-80% som optimalt for levetiden.
Men, så virker det også som man bør lade fullt iblant, og gjerne kjøre den ganske langt ned. Dette virker som det "kalibrere", slik at bilen leser batteriet bedre.
Men, slik kan man da ikke holde på, det er en bil, som skal brukes.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA