Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.

Startet av RaBalder, onsdag 08. mars 2017, klokken 20:40

« forrige - neste »

doldis1

 Da kom vinter'n til trøndelag og jeg har nettopp vært ute og prøvd Leafen på glatt vinterføre for
første gang.
Og for å si d med en gang- oj oj oj ,dette var ille!  :D
Det kjennes vel mest som om den har 1400 kg på bakhjula og 100 kg på drivhjula fram ? Den spinner
og glir og kjennes mer som en kjelke enn en bil...
Har satt på flette nye Dunlop ice piggdekk så jeg håper ikke problemet ligger der ? Noen som vet ?
Er Leafen en sommerbil?

Øyst1

Har ingen erfaring da vinteren her i Rogaland omtrent aldri har snø og temperaturene ligger normalt på 5 til 10 varmegrader! Så for meg er det en veldig god vinterbil.

Men har hørt rykter om at det ikke er den beste bilen på glatta.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Øyvind.h

Synes Leafen har vært en helt fin vinterbil når jeg har kjørt den. Omtrent som andre biler i samme klasse. God fremkommelighet og god antispinn. Ingen problemer med sleng eller annet (piggfrie vinterdekk, husker ikke merket).
Kanskje dekkene dine ikke er innkjørt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ragwo

Hvis du kjører i ECO-modus og er forsiktig med gassen fungerer den greit selv med piggfrie dekk. Antispinnen er noe/veldig aggressiv og struper lett all kraft hvis du begynner å spinne i motbakke. Ikke akkurat den beste vinterbilen men fungerer greit nok etter min mening.
Eldrid - 2013 Leaf

Goggen123

Har fungert fint for meg på vinterføre i fjellet i jula, også med mye stigning o bratte bakker på hardnakket snø.  Kjører mye i ECO. Rent holkeføre har jeg ingen erfaring med ennå.

cra

Har fungert helt flott på vinterføre i fire år nå, med piggfrie dekk. Mulig det trengs litt tilvenning, og som andre sier kan det være greit å kjøre i Eco (vi gjør alltid det uansett) for å hindre at den prøver seg på burnout i utgangspunktet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bil2

Har hatt Leaf siden 2012 og synes den fungerer utmerket med piggfrie. Kommer lettere fram med Leafen enn med en like gammel VW Touran.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

Ballemann

Det er den dårligste vinterbilen jeg har hatt iallefall  ::)
Tror det har med at det generelt er en traust kjedlig bil uten noe feedback til sjåføren, at den blir uforutsigbar på vinterføre
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

ragwo

Leaf med piggfrie dekk på våt speilholke anbefales ikke. Ustyrlig kjelke på 1500 kg som kan kjøre seg fast på flatmark. Tror mesteparten av problemet ligger i dekkene, men 2003 Mondeo med samme skotøy greide seg bedre. Har en litt stygg bakke med 160-graderssving på vei hjem der det har vært et par-seks nær bonustapopplevelser pr sesong med Leafen. Et problem er at det alltid er litt drivkraft på hjulene selv om en ikke gir gass. Bilen drar seg dit den får mest feste når jeg rygger nedover bakken etter et mislykket forsøk på å komme opp, med et ufrivillig 180-grader som resultat. Å rulle bakover i nøytral hjelper. Fotbrekk er forøvrig fandens oppfinnelse i slike situasjoner.
Eldrid - 2013 Leaf

Electrix

Har kjørt min siden 2012 med piggfrie continental og er veldig fornøyd.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

doldis1

Takk for alle svar! Har vært en tur på bensinstasjon og fått vasket dekkene og ikke minst funnet ut at
gutta som satte dekkene på felg har vært i rauseste laget med lufta... Så etter å ha sleppt ut en god del
luft og dekkvask og ikke minst ECO mode går d faktisk ikke så værst  :D 

nr1rayner

Hvor mye luft hadde du?

Synes den er helt grei på vinteren, men klart finnes det bedre biler. Nissan X-trail jeg hadde før var mer stabil, og selvsagt med 4x4 vesentlig bedre til å ta seg fram.
Men sammenlignet med framhjulstrekkere er den da helt grei.
Det verste er at den understyrer noe infernalsk!
Spesielt i typisk Trondheimsføre, melsnø med litt is i bunn.
Har Yokohama IG30 (piggfritt), ikke strålende fornøyd med de, men..
Kjørte med 3,0 bar store deler av forrige vinter, senket noe fram og det hjalp litt.
2,5-2,7 bar på mine dekk virker bra.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

doldis1


   
SitatHvor mye luft hadde du?

    Faktisk rundt 50 psi..  :-[ Jeg vet- sløvt av meg å ikke sjekke før jeg startet denne tråden  :D
    Så med rundt 35 psi går alt så meget bedre og selv om jeg må innrømme å ha kjørt bedre vinterbiler
    er den til å leve med i ECO modus nå

tomrh

Leafen er nå beste vinterbil vi har hatt så langt (av de uten 4x4). Dekka har MYE å si, tror ethvert Nokian vinterdekk vil gi deg en langt bedre opplevelse enn Dunlop Ice.
Se f.eks. https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/dunlop-sp-ice-sport/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Merkelig dette med måleenheter, på bil bruker jeg bar, mens på trampsykkel går det i Psi..
Så, her må jeg oversette  ;)
50 Psi = 3,45 bar
35 Psi = 2,4 bar
Med over 3 bar kan jeg nok skjønne at du ikke var fornøyd  ;)
Det var stor forskjell på ca 3,0 og 2,6 bar på min.

Ser at tomrh la ved feil link, du skrev jo piggdekk..
Her er nok dine dekk: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2015/test-av-piggdekk-2015/dunlop-ice-touch/
Dunlop Ice Touch var vel det som stod på min da jeg fikk den, så det er kanskje standard dekk hos Nissan.
Anyways, jeg kan ikke fordra knatringen av piggdekk og veiene jeg kjører på er stort sett bar, så man hører den knatringa litt unødvendig mye. De ble fort nappet av og piggfri satt på.
Kjørte altså ikke så mye med de, men kan vel ikke huske å si at de dekkene var vesentlig bedre (eller verre) enn Yokohama jeg har nå. Mine Yoko er ok, men ikke bra.
Til det føret vi har i Trondheim nå (melsnø) tipper jeg Dunlop Ice-touch har for tett mønster til å være optimalt.

Enig med tomrh, Nokian trekker nok et lengre strå.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA