Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.

Startet av RaBalder, onsdag 08. mars 2017, klokken 20:40

« forrige - neste »

doldis1

#15
 
SitatLeafen er nå beste vinterbil vi har hatt så langt (av de uten 4x4). Dekka har MYE å si, tror ethvert Nokian vinterdekk vil gi deg en langt bedre opplevelse enn Dunlop Ice.
Se f.eks. https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/dunlop-sp-ice-sport/

SitatHar satt på flette nye Dunlop ice
Sitatpiggdekk

Sikkert, men jeg har piggdekk og har brukt samme før med godt resultat, det er vel heller at bilen
er veldig uvant, har kjørt Tysk med auto og 4hjulstrekk i mange, mange år.

SitatAnyways, jeg kan ikke fordra knatringen av piggdekk og veiene jeg kjører på er stort sett bar, så man hører den knatringa litt unødvendig mye

Enig, slitsomt bråk, men du bor i Trondheim, jeg bor uti huttaheiti og herv er d piggdekk som gjelder  ;)



tomrh

Bor litt i huttaheiti utenfor Stjørdal jeg også, piggdekk gjelder nok like mye her (mjauen vår har!), men orker ikke betale piggdekkavgift og står heller fast en dag innimellom i bakkene her hjemme (bl.a. ved speilhålke eller tjukk ubrøytet slaps). I fjor da Leafen hadde Hakka 8 pigg sto vi aldri fast med den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#17
Du har vel kjørt litt andre typer 4wd enn meg, min erfaring strekker seg til Baleno (jukse-4wd), 1.gen Sportage og 1.gen X-trail. Stopplengden skal jo være den samme, men 4wd er gjerne mer stabil i sving, og man merker jo ikke mye til at det er glatt når man gir gass..
Så nei, du kan nok ikke sammenligne 4wd og en FWD..

Føret er faktisk gjerne bedre uti "huttaheiti" enn i tykkeste byen, vel, med mindre du kjører på en liten vei som jevnlig dekkes med is. Kjørte daglig Trh-Hitra/Frøya, og det verste føret var i midtbyen..
Årsaken er det f... saltet, resultatet blir is i bunn og melsnø på toppen, så "jeg kjører bare i byen" eller "fungerer til bykjøring" biter ikke jeg på..
Men, føler man at det er bedre med pigg så velger man det, enkelt og greit  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Stefaan

Vil ikke si at bilen er en sommerbil - tvert om.

Har kjørt 21000 km det siste året. Pendler mellom Narvik og Harstad (~ 130 km en vei) og synes bilen takler vinterføre godt.

Har gode Nokian piggdekk som jeg er fornøyd med. Bilen føltes uvant til å begynne med p.g.a. lavt tyngdepunkt, men nå er jeg godt fortrolig med den på alle varianter av vinterføre.

Bor bratt til og er godt fornøyd med framkommeligheten også (langt bedre enn min 2010 Touran). Jeg bruker ECO-mode på vinteren for å unngå "burnout" og skrur av ESP for (enda) bedre framkommelighet i bratte bakker etc.

Hænningsen

Jeg har kjørt Leafen med piggfrie dekk i en og en halv vinter nå. Jeg synes den tar seg godt frem og den tar seg bedre frem enn dieselen. Jeg bor i Harstad og har tidvis utfordrende føre. I motsetning til andre her på tråden bruker jeg D opp bakken. Gir full gass og lar antispinn jobbe seg oppover. Funker som bare det [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Trekkoppbil

Med Hakka R2 synes jeg den får bra grep til vanlig.

Det som er vanskelig om vinteren er dårlig sikt.

Hvis man tar stor fart oppover bakken, så er det et problem hvis man sklir tilbake igjen. Da får man like stor fart nedover igjen, og man har gjerne ikke sikt til å navigere bakover i stor fart.

Hvis man rygger oppover bakene, får man bra grep. Problemet er at man må gjerne ha litt fart, og med vidvinkelmamera er det ikke greit å navigere med litt fart. Ser man gjennom vinduene, har man ikke sikt over bakketopper og rundt høyresvinger når man rygger. Så man er avhengig av kamera. Rygger man etter kamera på smale og svingete veier, er det vanskelig å følge med på hvorhen fronten på bilen ligger i veien, etc.

cra

Sitat fra: ragwo på tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:38
Leaf med piggfrie dekk på våt speilholke anbefales ikke.

Tror jeg vet hvor problemet ligger.  ::)

Har tilgode å prøve noe som ikke er en kjelke på slikt føre, med mindre man har skikkelige brodder å hjelpe seg med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Vet ikke hva cra betegner som brodder jeg..
Det finnes lekebrodder og skikkelig brodder til både bil og fot.

Lekebrodder til bil er piggdekk, hjelper sikkert noe kontra piggfrie på våt speilholke, men de er uansett bare å legge på hylla sammenlignet med skikkelig brodder, kjettinger.
Har bestandig hurtigkjettinger liggende i alle biler (4wd intet unntak, der har jeg gjerne 4stk kjettinger).
For de som har Biltema lett tilgjengelig har vel de de billigste, 199,- om jeg husker riktig. Og ja, de funker ;)
Utrolig billig forsikring bare man orker å bruke 5 min av sin dyrebare tid når forholdene er tvilsomme..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rottert

Kjører med 14 mod på steinharde dunlop  piggfridekk her i Trondheim. Mye understyring på alt slags føre. Blir nokian r2 neste vinter.
2014 Nissan Leaf Tekna

medic.66

Min erfaring med Leafen er at den duger som vinterbil. Jeg har kjørt fossilbiler før Leafen. Der hører man motoren hele tiden og merker på lyden når hjula begynner å spinne. Dette hører man ikke i en elbil. Derfor må man kjenne bilen og vite hvor mye man må trykke på "gasspedalen" uten at den spinner. Lurt å bruke eco når det er glatt. Ikke spesielt glad i antispinn når jeg skal opp en bratt og glatt bakke for man mister en del kraft når esp jobber. Selvfølgelig har dekk mye å si. Jeg kjører piggfritt. Er viktig å vaske dekka ofte. Spes hvis man kjører i mye salt.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

nr1rayner

#25
Kjører aldri i ECO, hater den seige gassen da, er heller litt forsiktig med pedalen. Men, smaken er som baken  ;)
Sjelden jeg vasker dekkene. Burde nok absolutt gjøre det, men jeg regner med at man kjører 3 km så er de like tilgriset med salt igjen, men mulig jeg tar feil..

Kjørte innom vektstasjon idag.
Med meg (ca 90kg med klær, pengebok og mobil) og 7-8kg stæsj i bagasjerommet klokket vogna inn på:
Framaksel, 0,95 tonn
Bak, 0,75 tonn
Total 1,7 tonn
Ikke dønn nøyaktig disse selvsagt, men anyways.
Med ca 55% av vekta fram vil jeg  påstå at den har en ganske normal vektfordeling for en framhjulstrekker.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DBR

Hatt og kjørt en god del biler om vinteren, og jeg er ikke i tvil at leaf'n er den dårligste jeg har vært borti. Eneste bilen jeg har kjørt der jeg ikke vet hvor jeg har den når man sklir.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Einar_S

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 04. januar 2017, klokken 23:00
Kjørte innom vektstasjon idag.
Med meg (ca 90kg med klær, pengebok og mobil) og 7-8kg stæsj.....

Det går det jo an å gjøre noe med da.  ;D

Sammenliknet med mine "gammelbiler" er den høne på vinterføre. Men sammenliknet med leiebiler jeg har fått tildelt er den bedre. Noen av disse turbo(di)eselene må man jo ha klampen i bånn for å lure ut noen Nm av! Om han som har viklet ut LeafSpy leser her så ville en akustisk feedback på moment være gull verd på norske vinterveier. Antispinn er som tidligere beskrevet ikke optimal. Den er for pinglete.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Ebe

Bruker ECO som "snømodus", om man sammenligner med aldre automatkasser. Prøver først med antispinn på og full gass. Dersom ikke det går, så slår jeg av antispinn og føler meg frem selv.

Har egentlig et godt inntrykk av bilen på snøføre, men jeg har heller aldri kjørt noen spesielle vinterbiler før.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

Snakket med en e-Golf eier i går som parkerte på fortauet fordi han ikke kom seg opp innkjørselen til huset sitt. Han klaget over at antispinn er for hissig og tar ned motoreffekten altfor mye bare ved antydning til litt spinn. (Uten at jeg har prøvd e-Golf på vinterføre), så opplever jeg ikke antispinn *så* hissig på Leaf. Mjauen vår er imidlertid håpløs sånn sett, må ofte deaktivere esp. Men på Leafen er det veldig sjelden vi har opplevd å måtte deaktivere antispinn for å komme oss fram.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA