Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av ElDino, mandag 03. januar 2011, klokken 16:04

« forrige - neste »

ElDino

Siden Tazzarien min står hos Enviro Elbil fikk jeg låne en Renault Kangoo av de i går.. Fikk utlevert nøkkelen og de sa at det er som å kjøre en automat. Da jeg hentet bilen var den 80 % ladet. Til Nittedal borde det holde trodde jeg... Men det gikk ikke slik.. Oppover Lierbakken hold den 30-40 km i gule feltet på ecometret.. Etter det klarte den 50-55. Halvveis til Oslo datt den til 25 % og jeg måtte stoppe på en Shell stasjon og spørre pent om jeg fikk ladet litt. 20 kr pr 30 min kostet det. Med det er bra at jeg fikk lov. Etter tre timers ladning kom den på 85 % og jeg kjørte videre.. Var ikke spennende å vente der i -15.. Parkerte den på Alnabro med 55 %... Hele kjøreturen foregikk med varmeapparatet avslått for å spare strøm. Den varmet ikke så mye heller...

Det jeg la merke til at når du vridde om nøkkelen gikk ecometer nestet til toppen av det grønne feltet... Og der hold den seg på "tomgang". Måtte ligge på toppen av det gule feltet for å holde 50. Og at jeg måtte vente lenge/prøve å starte den mange ganger før at STOPP lampe skulle slukke...

Vet nå ikke om jeg skal ringe de og be komme og hente bilen og kjøpe meg "vanlig" bil eller prøve å bruke den.. er 25 km til jobben og kan lade i begge ender. Men å kjøre i 40 og fryse orker jeg ikke.
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

hkaspenberg

Det var kjipt med Kangoo'en men enda kjipere var Shell som krevde deg 40.- i timen for å lade. Det blir jo over 15 kr/kWh!  ???

Tilbake til Kangoo'en så har den kanskje stått noen dager uten å ha vært i bruk og med de temperaturene vi har nå så yter batteripakka dårlig. På min egen Think kan jeg på sommerstid uten videre trekke 90Ah ut av pakka uten at spenningen faller noe særlig under 100V ved belastning, nå i kulda maks 75-80Ah...

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

ElDino

Skal jeg la den være koblet til laderen hele tiden mens den er parkert?
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

hens

#3
Her er jeg enig med HKA, forsøk en full opplading og se hvordan bilen oppfører seg da.
Dette høres ut til å være en batteripakke med fullt sprik mellom cellene. Men varsle enviro om situasjonen.
Det er litt sløvt  å levere ut en bil som har stått lenge uten lading.

Med full opplading menes at laderen står tilkoblet til den slutter selv.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Sitat fra: ElDino på onsdag 08. desember 2010, klokken 07:19
... Hele kjøreturen foregikk med varmeapparatet avslått for å spare strøm. Den varmet ikke så mye heller...


Har ikke denne bensin lader, jeg trodde enviro instalerte dette på de han skulle selge?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElDino

Hmm... den slutter å lade på rett over 80%.... Da slutter ladelampe å blinke

Har sendt epost til Enviro ang bensin varmeren...
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Griffel

Når bilen en gang skal tilbake til Drammen er det noen ladepunkter underveis det kan være greit å vite om.

IKEA og Smartklubb på Slependen. Når det er så kalt som nå har dette av og til vært redningen for meg på vei hjem.

Smartklubb første underetasje til høyre forbi inngangen og mellom utkjøring og rampe til 1. etasje.
IKEA i parkeringshuset nær inngangen til rulletrappa. Det pleier å være plass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. desember 2010, klokken 12:28
Når bilen en gang skal tilbake til Drammen er det noen ladepunkter underveis det kan være greit å vite om.

Er også ladepunkter i Asker sentrum.
2 ved "Vennskaben" (ute), 4 ved stasjonen/Peppes (ute) og 2 på nederste plan i Trekanten kjøpesenter.  Skal også være 1 i Asker P-hus vis a vis Posten, men den har jeg aldri funnet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElDino

Noen som vet hvorfor ecometer liger på toppen av det grønne feltet mens tenningen er på?
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Elmo

Sitat fra: ElDino på onsdag 08. desember 2010, klokken 08:32
Skal jeg la den være koblet til laderen hele tiden mens den er parkert?
Sitat fra: ElDino på onsdag 08. desember 2010, klokken 13:01
Noen som vet hvorfor ecometer liger på toppen av det grønne feltet mens tenningen er på?
Er dette gammel eller ny Kangoo ??? De gamle har vel Saft NiCd batterier, men de nye har Lithium (ref den som brant på E18)
I denne kulda vil jeg si at du kan la den stå til lading mens du er parkert, uansett type.
Men for andre av spørsmålene dine kan typen ha noe å si.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

#10
I Bankveien (nedkjøring ved siden av Sparebank-1 Asker, http://goo.gl/maps/jM5W) er ladepunktet midt i øverste plan (er det to plan?). En vanlig stikkkontakt oppe på veggen, men ingen reservert plass for elbil.


Jeg er overrasket hvis det ikke er lademuligheter på Liertoppen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lanber

#11
Sett tenning på hakk 1, trykk og hold inne samtidig ADAC knapp og defroster knapp bakrute 11 sek, slipp begge knappene og vri tenning til hakk 2 kjapt som du kan.
Bla med ADAC knapp til du kommer til TRACT, hold ADAC knapp inne for å komme inn i meny. Der kan du blant annet se hvor mange A bilen trekker, spenning, 12V forbruk etc etc.  Finnes ikke den ting målbart som ikke finnes der bortsett fra spenning individuell spenning på batteriene.

Gå ut igjen av menyene med å trykke inn trip teller knapp.

ADAC knapp er den ytterst på vindusspyler armen.

I denne kulda så ikke regn med mer enn 50km rekkevidde, kanskje det går 60+km men det er ikke bra for batteriene å bli presset når det er så kaldt.
Personlig kjører jeg 47km til jobb i 90+ kmt, saktere i bakker selvsagt. Da ligger jeg akkurat mellom gult og rødt på econometeret. Har som regel 25-35% kapasitet igjen når jeg kommer frem.

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. desember 2010, klokken 13:16
I Bankveien (nedkjøring ved siden av Sparebank-1 Asker, http://goo.gl/maps/jM5W) er ladepunktet midt i øverste plan (er det to plan?). En vanlig stikkkontakt oppe på veggen, men ingen reservert plass for elbil.
På den kontakten har jeg ved flere anledninger sett en lapp med "IKKE for lading av elbil"

Dette er ikke "Asker P-hus" som jeg refererte til tidl. Det ligger mellom Posten og Ultra.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ElDino

Sitat fra: Lanber på onsdag 08. desember 2010, klokken 15:15
Sett tenning på hakk 1, trykk og hold inne samtidig ADAC knapp og defroster knapp bakrute 11 sek, slipp begge knappene og vri tenning til hakk 2 kjapt som du kan.
Bla med ADAC knapp til du kommer til TRACT, hold ADAC knapp inne for å komme inn i meny. Der kan du blant annet se hvor mange A bilen trekker, spenning, 12V forbruk etc etc.  Finnes ikke den ting målbart som ikke finnes der bortsett fra spenning individuell spenning på batteriene.

Gå ut igjen av menyene med å trykke inn trip teller knapp.

ADAC knapp er den ytterst på vindusspyler armen.

I denne kulda så ikke regn med mer enn 50km rekkevidde, kanskje det går 60+km men det er ikke bra for batteriene å bli presset når det er så kaldt.
Personlig kjører jeg 47km til jobb i 90+ kmt, saktere i bakker selvsagt. Da ligger jeg akkurat mellom gult og rødt på econometeret. Har som regel 25-35% kapasitet igjen når jeg kommer frem.

Skal prøve det imorgen.. Men håper at Tazzarien min blir reparert snart slik at jeg slipper å drive med dette :)

Klarte ikke å starte bilen idag. Etter å ha prøvd par ganger fik jeg en ny lampe til å lyse. En gul en som sitter over den grønne som indikere at varmen er på..
Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Elmo

Sitat fra: Lanber på onsdag 08. desember 2010, klokken 15:15
Sett tenning på hakk 1, trykk og hold inne samtidig ADAC knapp og defroster knapp bakrute 11 sek, slipp begge knappene og vri tenning til hakk 2 kjapt som du kan.
Bla med ADAC knapp til du kommer til TRACT, hold ADAC knapp inne for å komme inn i meny. Der kan du blant annet se hvor mange A bilen trekker, spenning, 12V forbruk etc etc.  Finnes ikke den ting målbart som ikke finnes der bortsett fra spenning individuell spenning på batteriene. Gå ut igjen av menyene med å trykke inn trip teller knapp.  ADAC knapp er den ytterst på vindusspyler armen.
Dette, og sikkert mye annet du vet om Kangoo Lamber, er informasjon som hadde vært kjærkomment på Elbilwiki http://elbil.no/wiki/Renault
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA