Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Effekt ved hurtiglading

Startet av madsskon, onsdag 08. mars 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

ChrML

Ikke noe nytt dette :).

Årsaken er batterikjemi. Lithium Ion batterier skal ikke lades når batteritemperaturen er 0 gr eller lavere. Da ville batteriet blitt ødelagt pga oppbygging av belegg internt.

Løsning på det: Varme batteriet til en temperatur som batteriet kan lades uten skade, deretter gradvis tillate lading/regen.


Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.

Tuxedo

Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øggen

Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Ikke noe nytt dette :).

Løsning på det: Varme batteriet til en temperatur som batteriet kan lades uten skade, deretter gradvis tillate lading/regen.


Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.

Eller som før, aktivere batterivarming når den står tilkobla støm og du likevel forvarma bilen. Sjukt irriterende at det e kutta ut.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Thor2014

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:53
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
Det kan kanskje logges av dere som har sånn Canbusleser?

ChrML

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:53
Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:46
Men en optimalisering Tesla burde tenkt på: Hvorfor ikke aktivere regen, men bruke regen effekten som batterivarmer inntil det kan lades? Sparer energi + batteri blir raskere varmt og kan lades.
Mulig at den allerede gjør det slik, men batterivarmeren tar så lite last at bremseeffekten likevel blir liten.
Jeg tror ikke det er slik. Kanskje, men elementet er bare 6 kW.

Tror den først begynner å gjøre det når regen kobles inn når batteri når ca et par grader, men veldig begrenset.

Det hadde vært teknisk mulig uten mye ekstra vekt å hatt full regen hele tiden. Krever:
- Kombi element 6 kW / 60 kW
- En måte å trinnløst regulere effekten mellom batteri og element

<2 gr = 60 kW element
2-12 gr = Gradvis innkobling av lader/utkobling av element
>12 gr = 60kW lader

Gjør bilen mer brukervennlig, raskere varm og mer effektiv.

Aberet er kanskje hvis det er noen grense for hvor fort det er lurt å varme et batteri mtp termisk ekspansjon ol.. 60 kW er ganske mye effekt, blir fort varme. Helt sikkert en del som bor høyt og starter hverdagen med lange regen perioder :)

Thor2014

Hjem fra hytta feks.
Hvis bilen slår på varmeelementet i bilen og batteriet burde man kunne få 12 kw ut, uten at noe blir trukket fra batteriet.

Amoss

Sitat fra: ChrML på onsdag 04. januar 2017, klokken 15:12
Aberet er kanskje hvis det er noen grense for hvor fort det er lurt å varme et batteri mtp termisk ekspansjon ol.. 60 kW er ganske mye effekt, blir fort varme. Helt sikkert en del som bor høyt og starter hverdagen med lange regen perioder :)

Har tenkt litt i samme baner som deg. Slik jeg ser det er det å ha en konsekvent "regen"/"motorbrems" så fornuftig at man skulle tillate full effekt på genereringen uansett, men bruke (det man kan) av den regenererte effekten på å varme/kjøle batteriet (alt etter hva behovet er) og/eller andre forbrukere (kupe varme/lys/etc..), og heller "kaste" overskuddsenergi som varme til luften dersom alt ikke kan brukes. Dersom man bruker de vanlige bremsene så blir jo også mye av bevegelsesenergien kastet ut som varme fra bremsene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:43
Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...

Godt poeng ja. Så tenker man må dele det opp i flere elementer - la oss si f.eks. 4?  Og plassere dem så langt i fra hverandre som praktisk mulig?  Helst på ett sted som alt er designet for å kunne frigjøre så å si all bevegelsesenergi fra bilen som varme til luften?  Noen som har noen gode forslag om hvor på bilen det kunne være?    ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thor2014

Hadde nok holdt med 30kw. Plassert i batteriet. Sirkulasjon av kjølevesken sørger for distribusjon av varmen.
Tenker du å lage en DIY?

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:57
Tenker du å lage en DIY?

Om det er meg du spør så nei, har ingen slike planer. Bare prøver å se om det kunne være bedre måter å løse det på enn det som er idag. ... og håpe noen hos Tesla har tenkt i samme baner når de har designet Model 3 :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ChrML

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:43
Tror det ville vært et slit å få et 60kW varmeelement i bilen på en trygg måte.  Ville generert like mye varme som 60 stk 1000 W panelovner under maks regen...

Tror ikke det ville vært noe stort problem dersom den sitter i vannstrømmen mot kupedelen av bilen. Litt avhengig av gjennomstrømning såklart.

60 kW øker vanntemperatur fra -10 gr til 30 gr på 2 minutter hvis vi antar ca 7 liter vann i systemet. Kun vannet. + batterimassen så kanskje 5 min ved regen hele tiden.

Ved 0.5 liter pr sek, ca 30 gr temp økning mellom før-etter element. Litt mye kanskje, men fordelen med 60 kW ville vært konsekvent kjøreopplevelse uavhengig hvor lenge man har kjøtt.

CFM

Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille. Selvsagt ønsker vi å ta vare på bevegelsesenergien om vi kan. Men er problemstillingen å få bilen til å oppføre seg likt uansett hvilken temperatur batteriet har så er vel det mulig uten å generere strøm. Eksempelvis industriroboter bruker strøm både når de starter og avslutter en bevegelse brått. De har ikke noe batteri eller radiator for å bremse en bevegelse uten å komme nevneverdig på kant med Newton sine låver.

Ett annet eksempel: Når min Tesla var ny hadde den ikke bakkestartshold på samme måte som nå. Med creep på så ville den fortsatt trille litt bakover hvis bakken var bratt nok. Så selv om bilen triller sakte bakover så kunne jeg bruke strøm på å redusere hastigheten bakover og akselerere fremover. Den produserte ikke noe strøm på en kvisete bakkestart  ;)
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

Spinner

Bilen kunne da brukt bremsene til å emulere nedbremsingen ved regenerering med varmt batteri. Ikke noe vits å styre med store energimengder det må kvittes seg med :)

Griffel

Sitat fra: CFM på torsdag 05. januar 2017, klokken 19:24
Litt áv trådstarters topic nå men, likevel:

En induksjonsmotor trenger vel ikke å generere strøm for å bremse slik en DC-motor ville gjort. Kontrolleren kan jo rotere magnetfeltet forover eller bakover uavhengig av om rotoren går forover, bakover eller står stille.
Jo den gjør det. Enten roterer den fritt uten å levere energi, ellers bremser den og leverer energi, og trenger da noe som kan benytte denne energien.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA