Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Planetpatruljen på BarneTV - Ensidig fokus på fossilbiler

Startet av Victorious, onsdag 08. mars 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

gigafactory

http://pushevs.com/2017/03/16/2018-kia-soul-ev-confirmed-efficient/

Litt kult om det stemmer at de går opp til 100 celler i serie, det bør i så fall bety drøye fire prosent raskere lading på en typisk hurtiglader?

moby666

Håper bilen får sort interiør og litt mer utstyr så blir dette bra. Hadde håpet på litt større batteri, men er viktig å holde prisen nede.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Soulglow

Jeg har nettopp bestilt en Kia Soul EV, dette vil da bli 2018 modellen.
Har fått bekreftet at de går fra 27 kwh til 30 kwh, ellers kun små endringer.

goggo

Sitat fra: Soulglow på søndag 23. april 2017, klokken 08:06
Jeg har nettopp bestilt en Kia Soul EV, dette vil da bli 2018 modellen.
Har fått bekreftet at de går fra 27 kwh til 30 kwh, ellers kun små endringer.

Velkommen som ny bruker på forumet, og som elbil eier. Du kommer nok til å bli veldig fornøyd med din Kia :)
Hvilken leveringsdato fikk du?

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Svein Evensen

At 3kw utgjør 80 km lenger rekkevidde, skjønner alle ikke stemmer.

Kårepåsporet

Sitat fra: Svein Evensen på mandag 24. april 2017, klokken 12:27
At 3kw utgjør 80 km lenger rekkevidde, skjønner alle ikke stemmer.

Selvsagt ikke. Akkurat som Ioniq som har 1 kW større batteri og 68 km lenger rekkevidde en Soul :-)

(Jada, jeg vet at det ikke bare er batteriet som er forskjellen, jeg bare måtte  ;), men det kan være andre ting som gjør bilen mer effektiv også....)

model3citizen

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 25. april 2017, klokken 17:42
Sitat fra: Svein Evensen på mandag 24. april 2017, klokken 12:27
At 3kw utgjør 80 km lenger rekkevidde, skjønner alle ikke stemmer.
80 km rekkevidde er forskjellen på konvertert bensinbil designet med inspirasjon fra stablet lecablokk ("Soul")  og moderne elbil fra bunnen (Ioniq).

Å kalle ioniq for en "moderne elbil fra bunnen" fordrer at du definerer hva du legger i akkurat det.

Jeg er helt uenig all den tid den er designet for å være en hybrid, plug-in hybrid og ren elbil; fra bunnen.

Konsekvensen av dette er bl.a. at hele batteriet på den helelektriske utgaven ligger midt over bakakselen, enda mere kompromittert enn på Soul Ev.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Kårepåsporet

Må huske at det er noen som hater Soul.
Hvorfor? Aner ikke, mulig det er pga Soul er en veldig bra bil med særdeles mange fornøyde eiere? 8)
Eller sjalusi på at Soul eiere viser sin glede og hilser/vinker til andre Soulere?
Jeg har aldri opplevd lignende. Heller ikke fått så mange positive kommentarer fra andre bileiere.

rolandvg99

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 26. april 2017, klokken 18:18
Må huske at det er noen som hater Soul.
Hvorfor? Aner ikke, mulig det er pga Soul er en veldig bra bil med særdeles mange fornøyde eiere? 8)
Eller sjalusi på at Soul eiere viser sin glede og hilser/vinker til andre Soulere?
Jeg har aldri opplevd lignende. Heller ikke fått så mange positive kommentarer fra andre bileiere.

Soul er en bil jeg liker. Litt begrenset fargeutvalg på Electric'en (fremdeles bedre en tyskerenes 50 shades of grey) og noe høyt forbruk er mine hovedankepunkter. Fremdeles med i kampen om min neste bil nummer 1. Ioniq er en bedre kjøremaskin, men for meg blir den altfor lav både i innstag og i takhøyde bak. Lyst interiør er for meg "ja, takk". Skal prøve e-Golf før jeg bestemmer meg, men er redd >kr 14000,- for interiør uten "hulefølelse" er altfor mye. Totalkost kommer da fort opp i mer enn kr 60 000,- samenlignet med Soul.
"I like soul with a capital S"

Kårepåsporet

Kjører du mange turer til dagen, altså ut/inn av bilen ofte er Soul helt klart mye bedre enn Ioniq.
Ioniq blir mer åle seg inn, jeg må ihvertfall bøye hodet for å unngå å "stange" oppi. Jeg er ikke mer enn 1,86 høy...
Fordelen med lav bil er lavere forbruk/lengre rekkevidde.
Rekkevidden på Ioniq med krevende topografi og hastigheter 60-85 er ca 50% lengre enn dagens Soul.
Ville ikke kjøpt dagens modell, med unntak av hvis en klarer seg med rekkevidden og en sparer mye penger.
Den nye oppgraderte er vel rett rundt hjørnet

eivhelle

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. april 2017, klokken 10:12
Rekkevidden på Ioniq med krevende topografi og hastigheter 60-85 er ca 50% lengre enn dagens Soul.
Ville ikke kjøpt dagens modell, med unntak av hvis en klarer seg med rekkevidden og en sparer mye penger.
Den nye oppgraderte er vel rett rundt hjørnet
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Sitat fra: eivhelle på lørdag 29. april 2017, klokken 11:14
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 29. april 2017, klokken 10:12
Rekkevidden på Ioniq med krevende topografi og hastigheter 60-85 er ca 50% lengre enn dagens Soul.
Ville ikke kjøpt dagens modell, med unntak av hvis en klarer seg med rekkevidden og en sparer mye penger.
Den nye oppgraderte er vel rett rundt hjørnet
"I like soul with a capital S"

Svein Evensen

3kw større batteri er jo latterlig..Antar at om man fyller 42 psi i dekkene( mot fabrikkens anbefaling på 34 psi) . Så en Soul med 30kw batteri, og 34 psi i dekkene, og en Soul(27kw)med 42 psi i dekkene får vel omtrent samme kjørelengde.

Kårepåsporet

Jeg glemte å presisere rekkevidde Soul vs Ioniq:

Det er min sammenligning, en tildels svært kupert strekning på 45 km, forbrukt energi på GOM begge biler.
Ved tilnærmet like forhold:
Soul brukte 32-33%
Ioniq maks 22%, da var nok farten heller høyere enn saktere.
Det er kanskje 8-10 km med 50-60 og resten 80 km/t.
Jeg opplever at GOM er rimelig like på begge bilene.
Hvilke tall dere andre har bryr jeg meg forsåvidt ikke då mye om, dette er bare min opplevelse av bilene.
Men bruksmessig hvis en ser bort fra mer nyttig utsyr og lengre rekkevidde for Ioniq, ja da scorer Soul høyere enn Ioniq hos meg.
Men også det er min helt objektive mening

rolandvg99

3 kw er akkurat det jeg trenger for å slippe lading på vei til familie og venner om 4-5 år når batterier begynner å miste futt. Kommer mest sannsynlig til å bestille en 2018 Soul EV i morra. E-Golf var artigere å kjøre og med mer utstyr, men 40 kW lading blei litt snaut. I tillegg er det en prisdifferanse på kr 50 000, eller kr 65 000 dersom jeg skal ha lysere interiør. Liker det lyse, åpne miljøet i Soul vesentlig bedre enn huletendensene i e-Golf.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA