Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Planetpatruljen på BarneTV - Ensidig fokus på fossilbiler

Startet av Victorious, onsdag 08. mars 2017, klokken 12:21

« forrige - neste »

nr1rayner

Du har et poeng der knut..
Men, WLTP har vel egentlig ingen begynt å bruke enda, og siden det er snakk om norsk forhandler er det nok bare å se bort fra EPA, så det er nok temmelig sikkert etter NEDC.

Dagens Soul er vel oppgitt til 212km såvidt jeg husker, ny rekkevidde skulle da bli ca 292km.
212km/27kwh= 7,85km/kwh
292km/7,85km/kwh = 37kwh

Så, vi bikker nok ikke det magiske 40kwh enda.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

goev

37KWh stemmer godt med spesifikasjonene på de batteriene som SK Innovation har i sin portefølje i dag:

192 x 50Ah x 4V = 38,4KWh, hvor kanskje ca. 36KWh er tilgjengelig.

Selv om det er litt lite sammenlignet med Opel Ampera-E og div. kommende elbiler, så er dette tross alt mer enn 6 ekstra mil i reell rekkevidde. Ikke så verst som midlife-oppgradering, synes jeg.

Blir også spennende å se om det blir mulighet til å oppgradere batteripakka i gamle Soul-er.

Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

nr1rayner

Sitat fra: goev på onsdag 11. januar 2017, klokken 08:32
Blir også spennende å se om det blir mulighet til å oppgradere batteripakka i gamle Soul-er.
Det har vært diskutert før, i mange mange andre tråder.
På en bil med bra batteri er det bare tull, koster alt for mye.
Husker ikke om det var Zoe eller i3 der det var "annonsert" priser, uansett, det var vel snakk om ca 70-100'.

Har du gåent batteri, klart, da "må" man ta kostnaden uansett så kjør på, men å bruke ca 50% av bilens verdi på å oppgradere den er økonomisk selvmord. Da kjøper man heller ny bil  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

goev

Hvis prisen er 70'-100', så er jeg enig, men om Kia tar det gamle batteriet i innbytte og man får en ok pris for det så kan en oppgradering for være verdt prisen.

La oss ta utgangspunkt i en batteripris på $145. Da er prisen for det nye 38KWh batteriet $5500. Får man halv pris for det gamle, altså $1900, så sitter man igjen med en pris på $3600, som er 31000 kroner. Ikke en helt usannsynlig pris, og det kunne fort være verdt pengene for mange. Men, jeg tviler på at det blir en opsjon.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

knut.aulie

Bytte av batterier kommer ikke til å bli aktuelt før det kommer tredjepartsleverandører på markedet . Bilfabrikantene vil aldri kaninalisere sitt eget salg.
Det er mye som tyder på at oppgraderinger blir fort alt for dyrt fordi styringselektronikk ol blir mye jobb og deler.
Bytte til nytt likt batteri eller nye celler vil derimot kunne bli kurant.

Det som også kan bli aktuelt er oppgradering til  mye lettere batteri med samme kapasitet, dette vil gi en viss rekkeviddeøkning i seg selv.

nr1rayner

Tror de prisene var med det gamle i innbytte...
Et gammelt batteri er ikke mye verd for produsenten, eller, de vil i hvert fall ikke innrømme at det er det.

Bytte i Leaf har vært oppe, sette inn 30kwh i 24kwh biler.
Nissan har visst da sagt at det er annen batterikjemi, selv om det sikkert går rett inn med fester, kabler og alt, var det noe snakk om koding osv osv.
Men, viktigere var vel noe snakk om typegodkjenning. Gjeldende typegodkjenning er med en viss type kjemi, og det må vel da gjøres om ved skifte, såvidt jeg forstod.
Nissan vil tydeligvis ikke ha nye batteri i gamle biler, klart de vil heller selge nye biler.. Og ser ingen grunn til at det skulle være noe annerledes for Kia.
Prisen er kanskje satt "kunstig høyt", da selvsagt også fordi man heller vil selge nye biler enn bare batteriet.

Det blir som knut skriver, bare å vente på 3.parts batterier, hvis de kommer, og hvis de er bedre enn de originale.
Men aller helst, vente til hele bilen kommer, med endel ekstra stæsj man ikke hadde i den gamle  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:46Bytte i Leaf har vært oppe, sette inn 30kwh i 24kwh biler.
Nissan har visst da sagt at det er annen batterikjemi, selv om det sikkert går rett inn med fester, kabler og alt, var det noe snakk om koding osv osv.
Men, viktigere var vel noe snakk om typegodkjenning. Gjeldende typegodkjenning er med en viss type kjemi, og det må vel da gjøres om ved skifte, såvidt jeg forstod.
Nissan vil tydeligvis ikke ha nye batteri i gamle biler, klart de vil heller selge nye biler.. Og ser ingen grunn til at det skulle være noe annerledes for Kia.
Prisen er kanskje satt "kunstig høyt", da selvsagt også fordi man heller vil selge nye biler enn bare batteriet.

Det var noen nede i Østerrike tror jeg, som hadde fått tak i et 30 kWh-batteri som de ville sette inn i en 24 kWh-Leaf. Der passet ikke kablingen overens, så det eksperimentet endte visst der...

maruch

Jeg har lest over det google gir på "ny kia soul ev" og ser at det er heller snakk om 2018-utgave enn sommeren 2017. Så det er fortsatt litt lengre å vente.
Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

trykkertor

Ja, jeg fikk inntrykk av selger at 2018 modellen er den som har oppgradert. Og at 2018-modellen typisk kommer "allerede" i området september/oktober.

maruch

Kia Soul EV 2017
Nissan Leaf 2011 - ikke lengre

goggo

Her er enda en artikkel om større batteri.
http://pushevs.com/2017/02/02/kia-soul-ev-expected-to-get-more-battery-capacity-this-year/

"According to Park Tae-joon – a battery expert reporter – from the South Korean electronic newspaper etnews, the Kia Soul EV will get its usable battery capacity upgraded from 27 to 35 kWh."

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

mkaut

Ifølge http://pushevs.com/2017/03/08/2018-kia-soul-ev-gets-30-kwh-battery/ blir det bare 30kWh netto, som gir økning av NEDC rekkevidde fra 212 til 250 km .. altså bare 40 km ekstra  :(
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

snoemann

Sitat fra: mkaut på torsdag 09. mars 2017, klokken 08:48
Ifølge http://pushevs.com/2017/03/08/2018-kia-soul-ev-gets-30-kwh-battery/ blir det bare 30kWh netto, som gir økning av NEDC rekkevidde fra 212 til 250 km .. altså bare 40 km ekstra  :(

Overraskende at de går for en såpass liten økning, men kanskje de bare anser denne som en ren bybil og vil øke fortjeneste eller liknende.
Uansett litt synd for utviklingen om flere av de neste elbilene skal ha så lave kwh økninger.
Får håpe det ikke blir slik.

Da blir det spennende å se op Ioniq får samme kwh bump
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

knut.aulie

Soul burde fått dobbelt så stort batteri og 4wd.
3 til 8 kWh er egentlig samme bilen, hvertfall 3!

model3citizen

Sitat fra: mkaut på torsdag 09. mars 2017, klokken 08:48
Ifølge http://pushevs.com/2017/03/08/2018-kia-soul-ev-gets-30-kwh-battery/ blir det bare 30kWh netto, som gir økning av NEDC rekkevidde fra 212 til 250 km .. altså bare 40 km ekstra  :(

Ble akkurat lekket et tysk interndokument som bekrefter dette, +3kWh

Om prisen holder seg, så er det min oppfatning at Kia Soul fortsatt er markedets mest attraktive alternativ om man tar pris/rekkevidde med i betraktning.

Ampera-E koster tross alt 100.000,- mer, og da blir det opptil enhver å vurdere om det er verdt det.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA