Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av jensjacob, mandag 06. mars 2017, klokken 19:48

« forrige - neste »

jensjacob

Hvad er priserne ved at være nede i ?

Jeg fandt denne:
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/e-golf-vii/85-kw-comfortline-aut-5d/3050194
2015, 19000 km, næsten alt i udstyr til 209.000 DKK som jeg synes er billigt.

Hvis man så venter et par år og går efter en 2014'er med måske 25000 km på tælleren så kan den måske fås til 150 - 160k.
Så kan man give sig selv et budget på 150.000 til at opgradere til Kreisels batteri med 55 kWh og måske en 10 kW lader. - Alt andet uændret.

Hvis jeg havde valget mellem en 2017'er med 35 kWh batteri + en masse digitaliserede funktioner jeg ikke har brug for og en standardudstyret fejlfri 2014'er med 55 kWh nyt batteri til samme pris, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge...

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TM

Er det ikke mye enklere og bedre å bestille en 2018 Ampera-e ?

jensjacob

Ikke hvis den er fuld af funktioner jeg ikke gider have eller hvis standardfunktionerne er digitaliserede til et niveau hvor responstiden er langsom eller blot uforudsigelig. Jeg gider det ikke.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

eivhelle

Sitat fra: jensjacob på søndag 01. januar 2017, klokken 20:38

Hvis jeg havde valget mellem en 2017'er med 35 kWh batteri + en masse digitaliserede funktioner jeg ikke har brug for og en standardudstyret fejlfri 2014'er med 55 kWh nyt batteri til samme pris, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge...

På 2017 modellen kan du velge nytt digitalt instrument mot tillegg i prisen. Men du kan også velge å beholde samme klokke instrumentpanel som du har i 2014-2016 modellen. Så det er ingen tvang hvis du ønsker å beholde de tilsynelatende analoge instrument klokkene (som antageligvis har digital styring) i stedet for enn fullskjerms løsning.

Jeg tror nok uansett at man må innse at bilen er blitt en datamaskin med 4 hjul der det er svært lite analoge funksjoner igjen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Martin Milling

Hvis man kan opgradere til Kreisels 55kWh-batteri vil det for mange være et så stort plus, så dit forslag faktisk giver økonomisk god mening. Vel også i Norge? Købe en billig eGolf fra 2014-2015, retrofitte et 55kWh Kreisel-batteri til 100000 NOK (?), og så har man en eGolf med 40% længere rækkevidde end eGolf 2017...

kaiat

Tja, de rimeligste e-Golf'ene i Norge ligger vel på rundt 200.000 NOK. Legg til batterioppgradering til 100.000, så havner du på 300.000 - eller omtrent det samme som en Ampera-e med 60 kWh batteri. Så altså, en to-tre år gammel bil - riktignok med nytt batteri - eller en helt ny bil med fulle garantier på hele bilen. Hva tror du folk flest velger å gjøre?

Gnist

Jeg tror ingen bør holde pusten mens man venter på batterioppgradering til eksisterende e-Golf fra Kreisel Electric.

Så lenge som Kreisel leverer prototyper eller teknologi til serieproduksjon hos Vw, eller mener at de er aktuell leverandør til Vw, så vil de ikke risikere å ødelegge forholdet sitt til folka i Wolfsburg gjennom å selge uautoriserte batterioppgraderinger til gammel e-Golf.

Vw skal i årene fremover ekspandere voldsomt innenfor emobilitet og jeg vil tro brødrene Kreisel ser det å komme med som underleverandør i denne satsningen som mye mer interessant enn å skulle levere batterioppgraderinger til et knøttlite midlertidig nisjemarked.

Hvis det er slik at Kreisel har fått teknologisk støtte fra Vw til å lage sin demonstrasjon av egen batteriteknologi i en e-Golf, så er det ikke utenkelig at dette har skjedd nettopp under forutsetning av at dette kun skulle være en demonstrasjon og ikke resultere i et produkt.

Når vi kommer så langt at garantien på batteripakkene i dagens e-Golf har gått ut og kapasiteten i kjørende biler kommer under 70%, så tenker jeg at Vw vil tilby en mulighet for å bytte batteripakken. For å unngå problemer i forhold til typesertifiseringen av bilen, så vil byttepakken ha de samme egenskapene som originalpakken. I hvert fall vil dette være argumentet Vw benytter for å ikke tilby oppgradering til større kapasitet.

Jeg vil tro at Vw allerede i dag har en pris for å bytte batteriet på en e-Golf med tilsvarende nytt batteri. Har dog ikke undersøkt.

jensjacob

#7
Og præcis derfor skal man blande VW helt udenom det og være klar til at teame op med nogen der er med på at lave noget reverse engineering og bruge den startkapital det kræver.

Og nej, det kommer ikke til at ske imorgen eller næste år men om et par år eller tre. Til den tid vil 2014 modellen stadig være god og potentiel fejlfri og - vigtigst - usandsynlig billig. Så kan man købe et par eksemplarer at reverse engineere på.

Sådan som jeg ser det, så vil den største udfordring være at afmontere batteripakken, åbne den og efterfølgende samle den igen til samme vandtætte niveau. Resten er praktik. Selv det softwaremæssige. De rigtige folk vil kunne finde ud af det.

Så kan VW hoppe og danse men hvad jeg vælger at gøre med den VW jeg har købt og betalt er ikke VW's bekymring. Kun det danske motorregister som skal se til at bilerne er i forsvarlig stand hvis de skal køre på vejene.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA