Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av TM, mandag 06. mars 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

Martin Milling

Perfekt - tak for svar! Så kan jeg planlægge sommerferien lidt bedre  :)
(lader man lige så hurtigt, hvis man er kommet helt i bund, dvs. under 20%)
(og er der noget med at de sidste 5-8% tager rigtig laaaang tid?)

geear

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 11:26
Det tar normalt et minutt før bilen lader på maks hastighet. Deretter kan man beregne rundt 0.7KWh/minutt opp til rundt 78%. Mellom 78% og 90% vil hastigheten reduseres til omtrent halvparten i snitt, dvs ca. 0.35KWh pr. minutt.

20-80% gir 13KW/0.7 +1 = 19,7
10-80% gir 15.3/0.7 +1 = 22.8
20-95% gir 19.7 + 2.18/0.35 + 5min? = 31
Dette stemmer vel ikke særlig godt med oppgitt ladetid på 0-80% på 30 minutter og 21,8kWh tilgjengelig batterikapasitet? 0,7kWh/min, som du anslår, ville gitt betydelig mer enn 80% etter 30 minutter.

PS: Siden du åpenbart har litt peiling må det være lov å flisespikke litt, kilo benevnes vanligvis k per SI. K brukes normalt for Kelvin.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: Martin Milling på torsdag 20. april 2017, klokken 12:11
Perfekt - tak for svar! Så kan jeg planlægge sommerferien lidt bedre  :)
(lader man lige så hurtigt, hvis man er kommet helt i bund, dvs. under 20%)
(og er der noget med at de sidste 5-8% tager rigtig laaaang tid?)
Jeg har sjelden hurtigladet med mindre enn 10% igjen. Man bør prøve å unngå dette for sin egen mentale helses skyld.

Ladehastigheten er akseptabel opp til 92-95%. De siste 5% går veldig langsomt og er unødvendig om en ikke skal kjøre en strekning der rekkevidden er veldig marginal.

Det mest økonomiske er å holde seg til maks 80% og heller legge inn et ekstra stopp ved behov.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#18
Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 12:43
Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 11:26
Det tar normalt et minutt før bilen lader på maks hastighet. Deretter kan man beregne rundt 0.7KWh/minutt opp til rundt 78%. Mellom 78% og 90% vil hastigheten reduseres til omtrent halvparten i snitt, dvs ca. 0.35KWh pr. minutt.

20-80% gir 13KW/0.7 +1 = 19,7
10-80% gir 15.3/0.7 +1 = 22.8
20-95% gir 19.7 + 2.18/0.35 + 5min? = 31
Dette stemmer vel ikke særlig godt med oppgitt ladetid på 0-80% på 30 minutter og 21,8kWh tilgjengelig batterikapasitet? 0,7kWh/min, som du anslår, ville gitt betydelig mer enn 80% etter 30 minutter.

PS: Siden du åpenbart har litt peiling må det være lov å flisespikke litt, kilo benevnes vanligvis k per SI. K brukes normalt for Kelvin.
Du kan gjerne flisespikke om du vil. Jeg har aldri vært noen kløpper i rettskriving ;)

Det er selvsagt kWh som gjelder når man snakker kapasitet, men fort gjort å glemme en bokstav.

Oppgitt ladehastighet må man ta med en klype salt. Den er tydeligvis avrundet til nærmeste halvtime. For den nye utgaven med 50% større batteri har de rundet opp til 1 time.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Men du mener fortsatt den lader raskere enn oppgitt av VW? Eller er ikke 0-100% 21,8kWh som det påstås her på forumet?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 12:52
Men du mener fortsatt den lader raskere enn oppgitt av VW? Eller er ikke 0-100% 21,8kWh som det påstås her på forumet?
Bilen lades med maks strøm på 125A opp til rundt 78% SOC. Effekten avhenger av batterispenning som er omtrent 88x4V. Du får derfor maks 44KW før batteriet går over til å lade med konstant spenning og strømmen går ned. Det vil også være andre parametre som avgjør hvor fort ladingen går, mellom annet temperaturen. Ved for høy eller for lav temperatur vil ladestrømmen reduseres.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Martin Milling

Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 12:52
Men du mener fortsatt den lader raskere enn oppgitt av VW? Eller er ikke 0-100% 21,8kWh som det påstås her på forumet?
...man skal jo heller ikke glemme ladetabet. Hvis man vil lade fra 0-100% er det, så vidt jeg forstår, 21,8kWh batteriet skal tilføres. Men, der er et ladetab (15%?), som gør at man skal tilføre ca. 24-25kWh til bilen (?!).

Martin Milling

Sitat fra: eivhelle på torsdag 20. april 2017, klokken 12:50
....... Den er tydeligvis avrundet til nærmeste halvtime. For den nye utgaven med 50% større batteri har de rundet opp til 1 time.
I Danmark opgiver VW i spec's for den nye eGolf:  "80% opladning på 45 min.";
Jeg kan ikke huske hvad de skrev om "eGolf7.0", men da batteriet er blevet 50% større, og samme ladehastighed (44kW), må det officielle tal vel have været ca. 30 minutter for "80% opladning" (=> 0-80%?)

geear

Fra brosyjre på 190km e-Golf: Using DC fast-charging sockets at public charging
stations, the e-Golf can charge its batteries to around
80 percent of capacity in 30 minutes. 

http://www.a-pointduurzaamheid.nl/files/4914/2348/7329/e_golf_Env_Comm.pdf
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

En ting som ihvertfall er sikkert er at VW/Møller ihvertfall ikke snakker ned bilene sine. Dvs hvis VW oppgir ladetid på nye eGolf på 1 time så er det MINST 1 time.  :police:
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

geear

#25
Sitat fra: moby666 på torsdag 20. april 2017, klokken 14:05
En ting som ihvertfall er sikkert er at VW/Møller ihvertfall ikke snakker ned bilene sine. Dvs hvis VW oppgir ladetid på nye eGolf på 1 time så er det MINST 1 time.  :police:
Jeg har ingenting til overs for Møller, men i dette tilfellet gjør de nok nettopp det. Møller selger den med 60min fra 0-80% i Norge, mens offisielle tall fra VW er 45 minutter. Sjekk originalbrosjyre eller info fra VW i Tyskland.

---
Edit
Her er kilde:
Brosjyreoversikt fra VW i Tyskland:
http://www.volkswagen.de/de/models/der-golf/brochure/catalogue.html

Direktelink til brosyjre:
http://www.volkswagen.de/content/medialib/vwd4/de/dialog/pdf/golf-a7-pa/golf-e-katalog/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/golf-e-katalog.pdf

På side 6 oppgir de 0-100 ladetid fra Schuko på 17 timer, 0-100 med hjemmelader på 5 timer og 20 minutter, og 0-80% med CCS på 45 minutter.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

eivhelle

Nytt batteri har celler på 37Ah. 3 i parallell 88 i serie.

Skal du lade til 80% blir det 0.8x3x37 = 89Ah

Hvis ladestrømmen ligger på 125A bruker du da 89/125 = 0.71 timer = 42,6 minutter på å lade fra 0 til 80%.

Gammelt batteri på 25Ah vil bruke 0.8x3x25/125 = 0.48 timer = 28.8 minutter

Etter over 2 års erfaring med første utgave kan jeg bekrefte at disse beregningene stemmer veldig bra.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA