Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av TM, mandag 06. mars 2017, klokken 15:49

« forrige - neste »

TM

Det er så mange som skriver at e-Golf har veldig dårlig ladefart ved hurtiglading. Den er oppgitt til 40 kW, men hva kan man forvente som gjennomsnittlig effektiv ladefart fra 20-80 % ved optimal temperatur (15 grader ?) og ved kaldt batteri (0 grader ?).
Er det mulig å lese batteritemperturen på e-golf uten spesialutstyr, eller er det vist grafisk i instrumentet (som på Leaf)
Siden e-Golf ikke har batteri-klimatisering er det interessant å vite hva batteri-temperaturen, på samme måte som man ser kjøevannstemperatur på en fossilbil.

ReneM

Er det virkelig så dårlig da?

I dag tok vi turen fra Fyllingsdalen til Eikedalen. På vei tilbake måtte vi hurtiglade og jeg valgte Trengereid som egnet sted (spise og drikke litt).

Lader fra 23% - 96% i presis 30 minutter. Utetemperatur ved ladestasjon var 2 grader. Rekkevidden gikk opp fra 22 til 174. Synes ikke det var dårlig i det hele tatt. Kunne stoppe etter 15 minutter men fordi barna koste seg og ingen andre skulle benytte laderen lot jeg den gå litt til.

Forbruket ble 16.1 kWh/100km over 136 km. Ingen restriksjoner på klimaanlegg og kjøreprogram normal. Jeg synes det er ikke værst siden det er en del høydemeter i tillegg (gullbotn, Kvamskogen og melkeplassen).
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

TM

#2
Nei, det kan da ikke være så mye langsommere enn andre elbiler. Det er jo nesten 30 kW i snitt. Da vil jeg tippe at du ladet med 40 kW opp til 80 %, for det må jo bremse kraftig opp mot 96 %.  :)

eivhelle

Min erfaring fra hurtiglading er at det tar ca. et minutt å rampe opp ladeeffekten til 40KW (når batteriet har passe temperatur). Deretter ligger effekten på 40KW til omtrent 78%. Deretter rampes effekten ned til slik at man i snitt får omtrent 20KW mellom 78 og 92%. Deretter går effekten ytterligere ned slik at det tar rundt 10-15 minutter å lade de siste prosentene opp til 100%.

Jeg lader sjelden til høyere enn 92% og har kun ladet til rundt 100% to ganger. Begge ganger var laderen gratis og det var null kø.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

dabis

Min erfaring er å kjøre hardt så batteriet kommer opp i rundt 20 grader eller mer da vil du få ladet betydelig fortere en ved at batteriet bare er en 0-10 grader. Dette kan du enkelt teste selv for å få det bekreftet. Jeg opplevde å sammkjøre tilfeldig med annen e-golf mot kr.sand sist tempen var rundt 0 grader. De siste 2 milene ga jeg på å kjørte hardt på da jeg hadde en del å gå på. Da vi kom til hurtigladeren omtrent samtidig da jeg måtte fylle kaffekoppen ved Brokelandsheia så startet vi hurtiglading begge to med ca 20% +- 1% jeg ladet i 18 min til 80% men han kun var kommet til 60% etter 18 min. Tut å kjør sa jeg og kjørte videre :) Jeg holder en knapp på at jeg hadde høyere batteritemperatur en den andre e-golfen og derfor tillot bilen å lade med høyere kraft. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Gnist

#5
Grafen under viser et forløp av hurtiglading av e-Golf. Skal være data hentet fra en hurtiglader i USA. Jeg har ingen grunn til å mene noe om kvaliteten på dataene.

Grafen er hentet fra http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?p=5918&sid=79f88d61c76bc71cf337a637db25a86e#p5918

Ser ut til å vise en ladesekvens fra ca 38 % SOC opp til snaut 95 % i løpet av 30 minutter.

Lade-effekten ser ut til å starte på rundt 34,5 kW for så i løpet av rundt 18 minutter stige til ca 35,5 kW. Bilen er da ladet opp til ca 80%.

Deretter synker ladeeffekten ned til rundt 20 kW frem til en SOC på ca 90% når man er kommet til 25 minutter.

Deretter faller ladeeffekten raskt ned mot 10 kW og en SOC på snaut 95% ved minutt 30.

eivhelle

Desverre er det få av hurtigladerne som oppgir ladestrøm. Men de gamle utrangerte DBT laderne viste strøm og spenning. Og jeg mener å huske at ladestrømmen lå på rundt 108-110A når den ladet for fullt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ReneM

Dytter den. I dag måtte jeg hurtiglade litt og hadde med datamaskin og VCDS. Dessverre gikk det ikke så bra med CSV filen så en fin diagram har dere til gode.

Alt av data er logget direkte fra HV batteriet. Ladeeffekt er logget fra styringsenhet for lading.

Noen konklusjoner (Lading fra 15,5 til 87,5 prosent utetemperatur 6 grader):
- Lading gikk med full effekt fra første minutt.
- Lading foregår med over 40kW (halvveis var det 352V og 125A ladestrøm)
- lading reduseres etter 79% Da gikk ladestrømmen gradvis ned til 60A

- Total mottatt energi er 17,483 kWh (BKK sin lader meldte 17,65 kWh levert)
- Batteritemperatur gikk fra 7 til 16 grader
- Jeg avsluttet lading ved 90% på BKK lader. Faktisk ladenivå var da 87,5%

Se bildene:



Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

tutti

Så gode batteritemperaturer bør vel tilsi liten batterislitasje ved hurtiglading?

ReneM

Nei, jeg kan ikke se for meg at det sliter ut batteriet. Muligens det er litt annerledes ved 30 pluss grader og hyppig hurtiglading. Men en batteritemperatur på 16 grader kaller jeg ikke for kritisk ;)

Neste gang skal jeg tomme batteriet helt for strøm (til den slutter å kjøre) og lade den fra 0-100. Da får vi litt mer info.

Det er forresten en verdi som heter: extended battery capacity. Den er ikke aktiv. Jeg tipper at den blir aktivert når buffere blir brukt.

PS: maks ladehastighet var 43 kWh. På grafikken ovenfor ser man at maks strøm er 100A. På BKK sin lader la den på 125A frem til 80%.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

eivhelle

#10
Sitat fra: ReneM på søndag 19. februar 2017, klokken 20:40

PS: maks ladehastighet var 43 kWh. På grafikken ovenfor ser man at maks strøm er 100A. På BKK sin lader la den på 125A frem til 80%.
Siden grafikken er hentet fra en US e-golf, skal en ikke se bort fra at man har begrenset maks strømmen for USA versjonen for å sikre seg litt mot lading i høyere omgivelsestemperaturer. Alternativt kan det være at den aktuelle sekvensen ble logget på en varm dag og bilen begrenset strømmen, eller at hurtigladeren rett og slett ikke kan gi mer enn maks 100A.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Loth

Fikk meg en liten overraskelse her om dagen da jeg måtte ta en hurtigladning med kald bil. Har jo hørt at det tar lengre tid, men at det skulle utgjøre så mye trodde jeg ikke. Bilen stod med lader tilkoblet hjemme over natten, men hadde ikke tatt lading. (Relativt irriterende). Fant da ut at jeg bare kunne svinge innom den lokale hurtigladeren for å få ladet en 'skvett'. Temperaturen var vel rundt 0, tror det var noen pluss. Når jeg koblet til hurtigladeren så mener jeg den stod rundt 8- 9%, og bilen varsel om en ladetid på over 1t 50 min. (Husker ikke nøyaktig). Jeg ladet i litt over 11 min., og kom da bare opp i 18% (noe som forøvrig viste seg å være akkurat litt for lite for å komme meg dit jeg skulle, men det er en annen sak).

Har ikke akkurat hurtigladet så mye, men husker jeg ble overrasket første gang hvor raskt det gikk. Men da var det nok en annen temperatur både i været og batteriet.

tutti

#12
Sitat fra: Loth på mandag 20. februar 2017, klokken 11:32
Temperaturen var vel rundt 0, tror det var noen pluss. Når jeg koblet til hurtigladeren så mener jeg den stod rundt 8- 9%, og bilen varsel om en ladetid på over 1t 50 min. (Husker ikke nøyaktig). Jeg ladet i litt over 11 min., og kom da bare opp i 18% (noe som forøvrig viste seg å være akkurat litt for lite for å komme meg dit jeg skulle, men det er en annen sak).

Har ikke akkurat hurtigladet så mye, men husker jeg ble overrasket første gang hvor raskt det gikk. Men da var det nok en annen temperatur både i været og batteriet.
Ladet igår hos Fortum. Fra 31% til 85%. Tid 19 min. Pluss 4'c. Dette er ca. 11 kWh og normal ladefart (rundt 30-40 kWH).

Det du opplevde tilsier 2 kWh på 11 min og ca. 12 kWh ladefart, noe som er EKSTREMT sakte.

Martin Milling

Jeg er ved at planlægge sommerferien - en tur på 370km. Er der nogen klar konklusion på spørgsmålet (eGolf 2014-2016):
A. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 20-80% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 20 minutter realistisk?)
B. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 10-80% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 25 minutter realistisk?)
C. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 20-95% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 35 minutter realistisk?)

eivhelle

Sitat fra: Martin Milling på torsdag 20. april 2017, klokken 10:08
Jeg er ved at planlægge sommerferien - en tur på 370km. Er der nogen klar konklusion på spørgsmålet (eGolf 2014-2016):
A. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 20-80% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 20 minutter realistisk?)
B. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 10-80% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 25 minutter realistisk?)
C. Hvad kan man forvente som gennemsnitlig effektiv ladetid 20-95% ved optimal temperatur (15-20°C) og 50kW hurtiglader? (er 35 minutter realistisk?)
Det tar normalt et minutt før bilen lader på maks hastighet. Deretter kan man beregne rundt 0.7KWh/minutt opp til rundt 78%. Mellom 78% og 90% vil hastigheten reduseres til omtrent halvparten i snitt, dvs ca. 0.35KWh pr. minutt.

20-80% gir 13KW/0.7 +1 = 19,7
10-80% gir 15.3/0.7 +1 = 22.8
20-95% gir 19.7 + 2.18/0.35 + 5min? = 31
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA