Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny Teslabrann

Startet av Eirik Tømmerås, mandag 06. mars 2017, klokken 08:19

« forrige - neste »

Eirik Tømmerås

Er i tankeboksen om elbil, hovedsaklig for at jeg tror på klimakrisen men, at det er billigere å eie og kjøre med er jo bare en bonus. Bilen vil i all hovedsak bli brukt til kjøring til nærmeste by, 25 km. Men vil jo og ha rekkevidde til litt lengre kjøring til turer o.l. Bor selv i sør-Troms og vi har en datter og barnebarn i Kr.sand/Vennesla, så tanken er jo å kunne kjøre dit uten å bruke veteranbilen(Mercedes 190E).
Da kommer tanken: Er det spesiellt viktig å kjøpe Ampera-E med tanke på hvor tett ladstajonene er blitt? Ser jo på "green race" at Ampera-E/Bolt bruker rundt 1 kWh mere pr. mil enn Leaf 30 kWh, og i3 94Ah 1 kWh under det igjen. Man kjører vel ikke en Ampere tom for så å lade en time til 80%? I mitt hode er det bedre å stoppe oftere å lade 10 min, og der kommer forbruket inn.
Leaf er jo gjennomprøvd teknologi, så tenker veldig på en brukt nyere 30kWh, til vel 200.000,-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei,
Tallene fra "Green Race" er kWh/100km altså per 10 mil. 1 kWh pr mil er ganske mye forskjell :-)

Det er fortsatt for tidlig å si hvilket forbruk Ampera-E vil få av produksjonsutgavene; men av de tidligere verdiene som er oppgitt er gjennomsnittsforbruk etter ECE101 1,36 kWh/mil for Ampera-E og 1,50 kWh/mil for Leaf og 1,29 kWh/mil for i3.  Leaf er ikke snill på forbruket så det er ikke usannsynlig at Ampera-E vil ha lavere forbruk enn Leaf.
At i3 har lavere forbruk enn begge disse er naturlig pga lav vekt og effektivt drivverk.

Med Ampera-E har du dobbelt så lang rekkevidde som en Leaf 30KWh -> faktisk rekkevidde omtrent som en Tesla Model S 75 og kanskje enda bedre. Er usikker på tetthet og oppetid for ladenettverket fra Sør-Troms til Kristiansand men ville satset på å ikke måtte stoppe på hver eneste ladestasjon som man risikerer med et lite batteri. En ladestasjon ute av drift eller kø vil fort legge til mye tid.

Små pauser med lading vil som regel bli mer effektiv når man har et større batteri fordi 10-20min ladepause hele tiden kan ligge innenfor et mer "optimalt" område for eksempel 20-60% når et mindre batteri blir mer stresset på 10-80%.

Eirik Tømmerås

#2
Jeg vet at "green race" oppgir i kWh pr. 100 km men, jeg flytter komma et hakk bak og får da pr 10 km  :)
Eks. fra hjemmet her(utfor Sortland) til Bjerkvik bruker Ampera-E/Bolt 15,08 kWh/100km. Leaf bruker 13,78 kWh/100 km, i3 bruker 12,82 kWh/100 km.

zyp

Jeg har vært innom samtlige fylker i landet bortsett fra Finnmark med egolf, så det er ikke umulig å komme seg rundt. Nord for Trondheim måtte jeg saktelade et par steder fordi det er ennå litt for tynt mellom hurtigladerne for en 24kWh-bil, men det burde løse seg i løpet av neste år. Tror at Ioniq kunne ha klart turen uten saktelading allerede i dag.

Tror også at Ioniq er en bedre langtur-bil enn det Ampera-E blir. Kjører du så langt at du uansett må lade så har det mer å si hvor raskt du kan lade enn hvor ofte du må lade.

Eirik Tømmerås

Har "kjørt" turen Sortland- Kr.sand via "green race" og kommet til at mellom Mosjøen og Grong må det lades på Namdal Hotell med 32A. Men pytt, da kan man ta seg en strekk eller gå seg en tur :)

Eirik Tømmerås

Sitat fra: Eirik Tømmerås på lørdag 31. desember 2016, klokken 18:39
Har "kjørt" turen Sortland- Kr.sand via "green race" og kommet til at mellom Mosjøen og Grong må det lades på Namdal Hotell med 32A. Men pytt, da kan man ta seg en strekk eller gå seg en tur :)

P.S Koreansk bil sitter litt langt inne for en gammel mann. Men etter å ha rattet nyere Mercedes i senere tid begynner det og å sitte langt inne, i hvertfall for kona...

Espen Hugaas Andersen

#6
Jeg ville definitivt vurdert Ioniq. Virker nå som den beste (rimelige) elbilen som man kan få levering på innenfor noenlunde rimelig tid. Opel Ampera-e kan man ikke forvente å få levert før 2018, samme med Tesla Model 3.

40 kWh Zoe har også veldig god rekkevidde, men manglende hurtiglading vil fortsatt gjøre at jeg personlig ville velge den bort for annet enn som bil nr 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut.aulie

Sitat fra: Eirik Tømmerås på lørdag 31. desember 2016, klokken 18:44
P.S Koreansk bil sitter litt langt inne for en gammel mann. Men etter å ha rattet nyere Mercedes i senere tid begynner det og å sitte langt inne, i hvertfall for kona...
Jeg var også skeptisk til Koreansk bil, men etter 50 tusen på to år i Kia Soul så er det totalt borte. 100% feilfritt og beste bilen jeg noengang har hatt. Ioniq er søsterselskap og vil antagelig være like bra.

Kommer med litt sorg til å skifte til Ampera-e nå til sommeren grunnet lengre rekkevidde, app styring av biltemp og ikke minst over 200 hk. Spesielt gleden over stor motor er generelt undervurdert på elbil, men da må du ha stort batteri.

J@x

Sitat fra: Eirik Tømmerås på lørdag 31. desember 2016, klokken 18:39
P.S Koreansk bil sitter litt langt inne for en gammel mann. Men etter å ha rattet nyere Mercedes i senere tid begynner det og å sitte langt inne, i hvertfall for kona...

Jeg og kona var også skeptiske til koreansk bil etter 25 år med tyske og svenske biler, så jeg skulle bare teste en Ioniq for moro skyld. Endte med handel.... Den imponerte på mange måter, fin finish, godt utstyrt, finere i virkeligheten enn på bildene, og ikke minst lavt forbruk ift det meste av andre elbiler.. Solgte eGolfen.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Panduck

Skal du på langtur betyr ladehastighet mye. Hvor lenge bilen kan holde god hastighet på 50kW inn gir spart tid. At AmeraE ikke vil lade noe raskere er en ting, men med stort batteri vil den kunne holde grei ladefart i lang tid. Det tar tid å stoppe, koble til, og når man først lader kan det være greit å få flest mulig km ut av ladestoppen. Ioniq har maxfart på 70kW inn, selv om det ikke finnes ladere for dette vil det muligens og bety at den kan holde god fart i lengre tid.

Selv med ladestasjoner tett i tett vil ting gå tregt med en del 24kW biler, spesielt når ladehastigheten dropper etter 60% og blir håpløs etter 80%.

moby666

Størrelse på batteri OG temperatur på batteri har mye å si når du skal lade. AE vil forhåpentligvis være bra her.
Viktig med varme/kjøling av batteri ved hurtiglading. Se på feks TeslaBjørn sin test av Leaf til Bergen vs IONIQ til Trondheim så ser dere hvor viktig dette er.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Panduck

#11
Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 16:19
Størrelse på batteri OG temperatur på batteri har mye å si når du skal lade. AE vil forhåpentligvis være bra her.
Viktig med varme/kjøling av batteri ved hurtiglading. Se på feks TeslaBjørn sin test av Leaf til Bergen vs IONIQ til Trondheim så ser dere hvor viktig dette er.

Hvor?

Jeg har og kjørt både LEAF og ny i3 til G.borg. Selv om leaf ble kjørt om sommer med god tempratur og i3 om vinter med kulde, var det to helt forskjellige turer. Planlegger tur med i3en til Lofoten, det ville jeg aldri ha tenkt på med LEAFen. (leafen hadde 24kWh, det blir noe annet med 30kWh-leaf...)

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA