Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solceller på biltaket

Startet av kimerslund, mandag 06. mars 2017, klokken 00:39

« forrige - neste »

kimerslund

Oppdatert info: Det viser seg at strekningen til og fra jobb bare er 82 km lang. (Forskjell på Google maps på mobil og datamaskin!)
Da bør vel bilen være godt innenfor med hensyn til rekkevidde?!


Sent from my iPhone using Tapatalk

AppleKnocker

Der er samme distanse som jeg pendler med 2014 24kwh Leaf.
Null problem hvis bilen har varmepumpe og noenlunde friskt batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

#17
82 km bør gå greit, men det er ingen stor margin om vinteren.
Det er viktig med korrekt lufttrykk og gode dekk samt forvarming for å holde forbruket nede.

Vær forøvrig oppmerksom på at simuleringen i GreenRace krever at batterikapasiteten justeres ift. standardverdien. Det ligger nå inne 24 kwt (som er for høyt). For din bruktbil vil ca. 20 kwt gi realistisk simulering for godværsdager.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tomrh

Nå når Nissan har kampanje på 30 kWh bør bruktprisen ligge lavere på 24 kWh utgaver, og SL er jo USA import, hvor har den kjørt disse 54.000 kilometrene? I varme strøk? Mmmm...skeptisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kimerslund

Den har alle strekene intakt, altså 92-100% batterikapasitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Electrix

Sitat fra: kimerslund på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:27
Den har alle strekene intakt, altså 92-100% batterikapasitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
85-100%, den første streken forsvinner etter 15% tap, de neste 6,25% for hver.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kimerslund

Og nedsatt til 20.000 kw på Green race burde jeg etter turen sitte igjen med 56% batteri etter å ha kommet hjem fra jobb (altså 82 km).
Bilen selges gjennom Sørimport som sies å være en seriøs forhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gausel

Hei! Akkurat det kan vel garanteres at du IKKE har. Men rundt 20-25% rest nå på vinteren tipper jeg ;)
(Basert på to vintres erfaring på indre østlandet og akkurat samme kjørelengde)
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Ebe

I går var det snø, slaps og -1 grad i Bergen. Jeg har 45-ish km totalt frem og tilbake fra jobb. Inkludert ett stopp i barnehage begge veier. 15 km hver vei lå jeg i 90-100 på speedometer, ellers kø og 60-sone. Varme på 23-24 grader og vifta på 5. Forvarmet bil til jobb. Må såpass varme til for å ha det deilig i bilen, kona er frysepinn.

Når jeg parkerte hjemme hadde jeg 45% igjen av batteriet. Hadde da kjørt ca 45 km. 2014-modell med varmepumpe og alle streker (leafspy måler full SOH til 95%).

Så du har ikke sååå stor margin ved 82 km, men ved bevisst kjøring skal det gå fint.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Trekkoppbil

Det greie kan være å prøve en bil på strekningen et par dager. Man kan spørre en selger om å få låne bil, eller man kan leie bil på Nabobil.

sylwester

#25
Sitat fra: Dnn . på lørdag 31. desember 2016, klokken 20:10
Syns ikke det var noe bra deal akkurat.

Kjøpte min 2013 2gen acenta (det dem heter? neste laveste utstyrsnivå) for 168k fra forhandler som hadde gått 44k. Denne hadde 100% batteri kapasitet igjen. Denne var norsk i tilegg.

Det er lite sannsynlig at det er 100% kapasitet igjen etter 3 år. Man ser ikke kapasitetstap på Leaf før det er mistet 15% så eneste måten å se f.eks. 8% er å få det ut via ODBII-porten og f.eks. LeafSpy lite appen. Selv batterirapporten fra Nissans service rapporterer 12/12 på 0-14% kapasitetstap.

Jeg er enig i at 24kWh-utgave for 160k er en smule dyrt når man kan få en ny 30kWh for 210k på kampanje. Jeg kjøpte min norske 2012-modell med 70' km og samme batteritap i April for 125k. Jeg syns fremdeles det var et godt kjøpt, men syns den samme bilen idag burde være rimeligere når nye biler har gått ned 40k.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Batteritap varierer mye. Min er 2.5 år med snart 60 000km. 99-100% batterikapasitet igjen på Leafspy. Jeg måler hver uke. Nå skal det sies at jeg følger et strikt laderegime hvor jeg sørger for at bilen ligger mest mulig rundt 50% SOC når den står parkert. Vet ikke hvor mye det har å si, men jeg er i hvert fall fornøyd med batteriets tilstand.

Mange gen 1 Leaf har batteri som har tapt seg mye, nesten uten unntak. Blant gen 2 24kwh har jeg inntrykk av at bildet det er mer blandet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA