Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Solceller på biltaket

Startet av kimerslund, mandag 06. mars 2017, klokken 00:39

« forrige - neste »

kimerslund

Har fått tilbud om å kjøpe en Nissan Leaf 2013-modell, 2. generasjon, SL fra forhandler til 161.400,-  med varmepumpe, diverse utstyr og nye dekk.
Kilometerstand: 54000
Som ny el-bil eier har jeg den tradisjonelle rekkeviddeangsten. Forhandler sa kapasiteten på batteriet er 92%. Er det ok og hvordan vil jeg eventuelt merke de manglende 8% på rekkevidden?

Dnn .

Syns ikke det var noe bra deal akkurat.

Kjøpte min 2013 2gen acenta (det dem heter? neste laveste utstyrsnivå) for 168k fra forhandler som hadde gått 44k. Denne hadde 100% batteri kapasitet igjen. Denne var norsk i tilegg.

kimerslund

Sitat fra: Dnn . på lørdag 31. desember 2016, klokken 20:10
Syns ikke det var noe bra deal akkurat.

Kjøpte min 2013 2gen acenta (det dem heter? neste laveste utstyrsnivå) for 168k fra forhandler som hadde gått 44k. Denne hadde 100% batteri kapasitet igjen. Denne var norsk i tilegg.
D


Sent from my iPhone using Tapatalk

kimerslund

Da er det vel samme modell som "min" du har?! Boseanlegg, varmepumpe, men ikke skinnseter...
Det jeg bryr meg mest om er batterikapasiteten, om 92% vil utgjøre en  tydelig forskjell.
Jeg skal bruke bilen til og fra jobb, 95 km frem og tilbake...



Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

95 km om en 24kwt leaf er 100% er i knappeste laget om det er ordentlig kaldt eller det er ordentlig regnvær.
92% etter tre år en innenfor forventet. 100% etter tre år er mer utenfor.
Men selv min 2012 nå på 84% klarer jeg å klemme 95 km ut av på vinter. Forvarm på vinter, og på us leaf må du gjøre det manuelt eller med tradisjonell kupevarmer.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kimerslund

Takk for svar, begge to! [emoji2]

Dette betyr vel at bilen burde fungere til og fra jobb, bare jeg kjører økonomisk. Forvarming skal jeg nok kunne klare [emoji6]

Leafnor : Hvor spartansk er du på komforten når du klemmer ut 95 km av din?
Hvor kortere kjører du generelt nå i forhold til før? Er det bare å tenke enkel prosentregning, altså for din del å gange med 0,84?


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

Jeg har på min Gen1 gjort en mod så jeg fyrer kun 1kw til varme. Søk på leafdelen på forumet om inovasjon varme.
Kjører setevarme og rattvarme, samt via sigarettenner kjøpt meg slik setevarme på jula/biltema jeg legger mellom sete og dør ned i fotbrønn. Det blir godt og varmt. Elles har jeg 20 grader stilt på bilen. Hakka R2 piggfri med laveste rullemotstand.
Og ja, bare å regne prosent.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kimerslund

Takk for gode tips, Leafnor! [emoji2] [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

kimerslund

Blir oppmuntret av å se at du bor i Trondheim også. Jeg bor på Jæren, velsigner med flatt landskap og mildt klima. Der burde også hjelp på.... [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk

leafnor

#9
Det er jo flatmarksland ja.
Simulerte på http://www.jurassictest.ch/GR/ tur/retur Stavanger/Varhaug, og min 2012 vil klare den turen på jærsk vinter med 1500W varme.

Nå har jeg vært en og annen gang i traktene der og opplevd at det blåser. Og det kan regne.
På en ordentlig uheldig dag med motvind, regn/slaps, så kan det bli i knappe laget om du samtidig holder bilen god og varm. Gjør deg kjent med alle mulige ladepunkter i tilfelle en slik dag dukker opp så du får ladet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Carl Anton Stenling

95 km mellom lading er for langt for 24 kwh-utgaven. Du bør enten kjøpe en annen bil eller sørge for lading på jobb.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

En 30kWt utgave ville være bekymringsfri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

kimerslund

Tusen takk for all respons og råd! :D

Leafnor: Takk for enda et nyttig tips! Veldig kul og nyttig side! http://www.jurassictest.ch/GR/ Er det din erfaring at den stemmer?! :D

Carl Anton Stenling

#13
Husk forøvrig ved vurderinger av mulige elbiltyper å ta hensyn til at batteriet svekkes noe over tid samt at det på vinterstid kan være forhold som krever ekstra rekkevidde. Kjørehastigheten har også stor betydning slik at motorveipendling i høy hastighet er langt mer krevende enn småveipendling. Over 60 km/t kan man som en tommelfingerregel regne rundt 10 % økt energiforbruk per 10 km/t høyere hastighet.

En relativt ny brukt 24 kwt Leaf i god stand fungerer gjerne greit for opptil 7-8 mil daglig pendlelengde mellom ladinger, men lengre strekninger blir krevende. Ekstrem saktekjøring eller mange hurtigladinger vil for de fleste være en dårlig løsning over tid. Det finnes da en rekke andre biler som er bedre valg.

Hvis man strekker rekkevidden maksimalt ofte så er det også sannsynlig at batterilevetiden vil bli en del forkortet uten at det er mulig å anslå nøyaktig hvor mye. Bilen lever nok best mellom 20 % og 80 % ladetilstand i det daglige.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

leafnor

Sitat fra: kimerslund på søndag 01. januar 2017, klokken 20:39
Tusen takk for all respons og råd! :D

Leafnor: Takk for enda et nyttig tips! Veldig kul og nyttig side! http://www.jurassictest.ch/GR/ Er det din erfaring at den stemmer?! :D
Den stemmer bra, men så er det alle de dager det er "ekstremvær" utenfor det vanlige. En 24 kWt Leaf vil ikke komme seg 95 km i kun slapsføre.
Som Carl A S er inne på så vil batteri forringes over tid også, og til sist får du trøbbel når du allerede er så nær grensen for hva den kan klare.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA