Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

krister461

Har svigerforeldre som er på vei til å kjøpe seg elbil. De ser ut til å lande på Ioniq da de ikke vil vente på Open Ampera-e eller Tesla Model 3.

Men, er det noen gode argumenter for heller å gå for e-Golf i disse dager?

Eneste jeg har sett er at Ioniq-en mangler app og mulighet til å forvarme uten å være koblet til strøm, noe som er ganske dust. Til gjengjeld er jo appen til VW rimelig håpløs.

På den andre siden virker Ioniq å gi det meste som e-Golfen gir til en mye rimeligere penge.

Er forøvrig selv en fornøyd eier av e-Golf 2014-modell.

knut.aulie

Tror du er inne på den viktigste grunnen med manglende app. En annen ting er dårlig takhøyde bak for lange personer.

Tror absolutt jeg ville valgt Ioniq med aktiv batterivarmer, lavere pris og best effektivitet av alle elbiler

TM

#2
Om aktiv batterivarme betyr noe i praksis avhenger vel litt av kjøremønsteret og om bilen parkeres i varm garasje. Jeg tror ikke man skal se blindt på innkjøpsprisen. Det meste av prisforskjellen tror jeg man får tilbake når man bytter bil og 50.000 kr død kapital utgjør ikke mer enn en knapp hundrelapp i renter pr. mnd. Å kjøpe 2. generasjon e-golf vil jeg vurdere som tryggere enn 1. generasjon Ioniq. Spesielt når det gjelder lys tror jeg det vil være stor. Dynamiske LED lys med oppvarmede lyktespylere til e-golf koster bare 2700 kr. Dessuten har VW god kvalitet på seter, så jeg synes det er mye som taler for e-golf. VW biler har bedre annenhåndsverdi og serviceapparat er bedre utbygd enn Huyndai.

krister461

Takker for svar. Takhøyde bak betyr lite. Er bare småbarn som skal sitte der en sjelden gang.

Når det gjelder serviceapparat så er erfaringene med lokale Møller såpass dårlige at det blir et argument for Ioniq. Å satse på at man får igjen differansen har jeg lite tro på, og 50 000/20% differanse er en del.

Når det gjelder setene så likte jeg ikke stoffsetene til 1. generasjons golf, så der måtte jeg bruke ekstra penger på skinn. Men, har jo ikke fått prøvd/sett de nye.

knut.aulie

Sitat fra: TM på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:38
Om aktiv batterivarme betyr noe i praksis avhenger vel litt av kjøremønsteret og om bilen parkeres i varm garasje.
Burde presisert temperaturkontroll av batteriet både varme OG kjøling. Dette har ikke bare med ladefart å gjøre men i høyeste grad med levetid og degradering på batteriet.

Jeg personlig ville absolutt prioritert det. Ville hvertfall ikke kjøpt brukt elbil uten,  så det har mye å si for bruktbilpris imho.

gamer73

Tror alt av kvalitet er bedre på Golf og selv om golf ikke er en pen og kul bil så ser den ti tusen ganger bedre ut enn Ioniq....men det var til besteforeldre? DA går man selvsagt for IONIQ!

tiger``n

Sitat fra: gamer73 på mandag 02. januar 2017, klokken 07:32
Tror alt av kvalitet er bedre på Golf og selv om golf ikke er en pen og kul bil så ser den ti tusen ganger bedre ut enn Ioniq....men det var til besteforeldre? DA går man selvsagt for IONIQ!
Sukk,   slikt kan vel kun sies av noen som aldri har eid en VAG...

moby666

#7
Ioniq er en vesentlig større bil enn eGolf, så det spørs litt hva man har brukt for. Ioniq har også en del utstyr som er veldig fint, for eksempel elektrisk forsete med minne, 70 kw hurtiglader, infinity anlegg, kjøling i forsetene, induksjonslading av mobil, lang rekkevidde i høy hastighet.

Har kjørt eGolf (24kwh) mye via jobben og har en del erfaring med den bilen. Hadde prisen på ny eGolf vs ioniq vært lik, tror jeg fortsatt at jeg hadde valgt ioniq.

Sjekk for eksempel videoene til Teslabjørn på ioniq og nå snart eGolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 09:30
Ioniq er en vesentlig større bil enn eGolf, så det spørs litt hva man har brukt for. Ioniq har også en del utstyr som er veldig fint, for eksempel elektrisk forsete med minne, 70 kw hurtiglader, infinity anlegg, kjøling i forsetene, induksjonslading av mobil, lang rekkevidde i høy hastighet.

Har kjørt eGolf (24kwh) mye via jobben og har en del erfaring med den bilen. Hadde prisen på ny eGolf vs ioniq vært lik, tror jeg fortsatt at jeg hadde valgt ioniq.

Sjekk for eksempel videoene til Teslabjørn på ioniq og nå snart eGolf.
Ioniq er "tilsynelatende" større enn e-golf, men i praksis ikke. Eneste fordelen jeg kunne merke da jeg prøvekjørte Ioniq er at den har lengre akselavstand og derfor er noe mer komfortabel når du kjører over fartsdumper. Plassen i baksetet er hakket trangere enn i e-golfen og bagasjerommet har omtrent samme antall liter, men er vanskeligere å utnytte siden høyden er veldig lav.

Betjeningsmessig er det veldig praktisk at Ionic har pedaler på rattet for å justere regen, men jeg synes dette også er ganske elegant løst på e-golfen. For øvrig synes jeg e-golfen har et mer intuitivt brukergrensesnitt. Ioniq har plassert mange knapper på rattet, men har blandet funksjoner på en litt rotet måte. Mellom annet er interfacet for styring av cruise control blandet sammen med andre meny funksjoner i stedet for å ha egne knapper for styring av dette. Dette er langt mer elegant løst på e-golf.

Jeg har også sett noen klage over at lysene på Ioniq ikke er spesielt bra. Det er ikke positivt for eldre mennesker siden mørkesynet blir dårligere med alderen og man derfor helst skal ha så godt lys som mulig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

J@x

Jeg gikk lenge og hadde samme problemstilling, e-golf 2017 eller Ioniq?
Jeg hadde en 1. gen e-golf fra før, og var egentlig innstilt på ny e-golf fordi jeg ville ha litt lenger rekkevidde.
Prøvekjørte Ioniq og ble imponert. Fikk tilbud på begge, en topp spekket hvit Ioniq uten takluke med litt rabatter: 275.000kr. Tilsvarende spec hvit e-Golf med litt rabatter: 347.900kr. Da er der litt utstyr på Ioniq som ikke er på e-Golf, og samme motsatt vei... Med en prisforskjell på nesten 73.000kr og lenger leveringstid på e-Golfen, ble det nok Ioniq på meg.

Jeg er nok mer en VW-person enn Hyundai, men e-Golfen er ikke så mye bedre, og på mange områder er Ioniq´en også ganske overlegen..
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Chivas

Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?

knut.aulie

Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 14:26
Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?
28 er netto 35,8 er brutto

28 mot 31,5 er vel riktigere

moby666

#12
I utgangspunktet har ikke dette så mye å si da reel lengde er det som er viktig. Nå har jeg ikke testet nye eGolf, men IONIQ går i praksis nesten dobbelt så langt som dagens eGolf i sammenlignbare situasjoner og lader dobbelt så fort.


Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 14:26
Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Chivas

Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 15:54
I utgangspunktet har ikke dette så mye å si da reel lengde er det som er viktig. Nå har jeg ikke testet nye eGolf, men IONIQ går i praksis nesten dobbelt så langt som dagens eGolf i sammenlignbare situasjoner og lader dobbelt så fort.


Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 14:26
Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?
?
Mtp at den nye e-golfen ventelig øker rekkevidden med overkant av 50% høres det litt vel heftig ut med 100% økning på ionic??

moby666

#14
Kjørte Oslo-Sarpsborg-Oslo (uten å lade) i romjulen og lå i fartsgrensen og vel så det, dvs mye 120 (på speedometer). Kom meg hjem med ca 10% gjenstående.

Kjører jeg eGolf fra Oslo-Sarpsborg i fartsgrense++ kommer jeg såvidt frem til Sarpsborg på denne tiden av året.

Oslo - Sarp er ca 90 km

Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 16:04
Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 15:54
I utgangspunktet har ikke dette så mye å si da reel lengde er det som er viktig. Nå har jeg ikke testet nye eGolf, men IONIQ går i praksis nesten dobbelt så langt som dagens eGolf i sammenlignbare situasjoner og lader dobbelt så fort.


Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 14:26
Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?
?
Mtp at den nye e-golfen ventelig øker rekkevidden med overkant av 50% høres det litt vel heftig ut med 100% økning på ionic??
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA