Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

02jan

Har du kjørt bil i London ?

Ja, i Norge er vi så spesielle , vi har svinger, bakker og motorvei, utlandet kan ikke vurdere hva som er bra å dårlig på en bil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

krister461

Sitat fra: gr på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:35
Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:30
Joda, har lest testen, og enig i at teksten antydet en større diff enn karakteren til slutt. Men, usikker på om de ville konkludert likt om prisene var som i Norge. Min konklusjon ble ihvertfall at det ikke var noen spesielt gode grunner til å overtale svigers til å gå for egolf over ioniq, selv om jeg personlig trolig ville valgt egolf selv om prisforskjellen var noe mindre...
Jeg redigerte nok innlegget mitt mens du skrev dette, se siste avsnitt i innlegget mitt over. Men det er tydelig at dette er en test av "drivers car", med høy vekting for god innovative eller god gjennomføring, og lav vekting på rekkevidde og pris.
Ja nettopp ja. Men, når de sammenliger med gammel e-golf så blir det en snever test når den ikke vektlegger rekkevidden. :)

Crown

Sitat fra: 02jan på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:18
Har du kjørt bil i London ?

Ja, i Norge er vi så spesielle , vi har svinger, bakker og motorvei, utlandet kan ikke vurdere hva som er bra å dårlig på en bil.

Leste du testen? De har fokus på at det er bybiler og nr 2-biler. Da stiller man kriterier som gjelder for det.

"Where affordable EVs have already shown strength is when performing as responsive, relaxing, cost-efficient short-range transport, in the role typically served by the second car in a family. And that's how we're going to test today's field. We've plotted a route across north London, taking in some of its most congested streets and winding up at Queen Elizabeth Olympic Park in Newham. We simply want to know which of these cars would serve you best with predominantly urban use in mind."
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 20:55
Sitat fra: Luftventil på fredag 06. januar 2017, klokken 22:28
Her er en test av et annerkjent bilmagasin hvor E-Golf vinner ganske klart over Ioniq.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test
Ganske klart? 4,5 vs 4 stjerner, og i testen er bilene priset rimelig likt mens det er stor diff i Norge.
Mens vinneren er den billigste av de tre i Norge , nemlig i3 [emoji6]

Crown

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. januar 2017, klokken 01:07

Mens vinneren er den billigste av de tre i Norge , nemlig i3 [emoji6]

Kan du utdype det litt? :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

geear

Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:32
Ja nettopp ja. Men, når de sammenliger med gammel e-golf så blir det en snever test når den ikke vektlegger rekkevidden. :)
"Gammel" eller ei, kjører bra gjør den om den har 190km eller 300km - kanskje 190km-varianten til og med kjører bedre enn 2017-modellen, som mest sannsynlig har en litt tyngre batteripakke. Lettere er den iallfall ikke.

Jeg syns det er litt forfriskende å lese en elbiltest hvor rekkevidde ikke vektlegges. Mange elbilførere vektlegger rekkevidde i overkant mye, og lar det trumfe alle andre egenskaper. Det er kun det som forklarer det store salget av biler som ellers, med forbrenningsmotor, ikke ville vært spesielt interessante. Det er også sjelden at man ser en biltest vurdere størrelsen på drivstofftanken. Naturligvis handler dette om at de fleste forbrenningsbiler har "nok" rekkevidde på en tank, og at de kan fylles raskt opp, men mange elbileiere har jo også "nok" med 100km, 200km - og da bør andre egenskaper telle mye mer.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Lible

Sitat fra: gr på mandag 09. januar 2017, klokken 10:18
Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 23:32
Ja nettopp ja. Men, når de sammenliger med gammel e-golf så blir det en snever test når den ikke vektlegger rekkevidden. :)
"Gammel" eller ei, kjører bra gjør den om den har 190km eller 300km - kanskje 190km-varianten til og med kjører bedre enn 2017-modellen, som mest sannsynlig har en litt tyngre batteripakke. Lettere er den iallfall ikke.

Jeg syns det er litt forfriskende å lese en elbiltest hvor rekkevidde ikke vektlegges. Mange elbilførere vektlegger rekkevidde i overkant mye, og lar det trumfe alle andre egenskaper. Det er kun det som forklarer det store salget av biler som ellers, med forbrenningsmotor, ikke ville vært spesielt interessante. Det er også sjelden at man ser en biltest vurdere størrelsen på drivstofftanken. Naturligvis handler dette om at de fleste forbrenningsbiler har "nok" rekkevidde på en tank, og at de kan fylles raskt opp, men mange elbileiere har jo også "nok" med 100km, 200km - og da bør andre egenskaper telle mye mer.
Jeg har også forundret meg over hvordan enkelte bilmerker som antagelig ikke ville vært med i vurderingen om det ikke var for rekkevidden, plutselig er blitt kjempeinteressant. Opel f.eks, som nærmest har vært en like fremmed fugl som storken, her i Norge, synes plutselig å være kjempeaktuell for veldig mange, kun ut ifra rekkevidde. Hadde man tenkt det samme om Lada hadde kommet med tilsvarende rekkevidde?

Jeg er forøvrig helt uenig der du skriver at mange nærmest har nok med 100 - 200 km rekkevidde, som det er idag. Bortsett fra Tesla, har majoriteten av el-biler solgt før 2016 og en halv, krøpet ned mot 100 km, kanskje under, i vinterkulda. Dette er i mine øyne for lavt for en bil man ofte må gi 2-3 hundre tusen for. Skal man bruke bilen til noe mer enn handleturer og jobbpendling, rekker dette dårlig i vinterlandet Norge. Personlig har jeg 18-20 mil til hytta på fjellet. Skulle gjerne hatt en bil jeg kunne kommet opp med maks 1 lading. Slik det er idag, risikerer jeg via de 2 ladinger jeg må gjennom hver vei med 2016 e-Golf å bruke mange timer ekstra på en utfartsdag. Ved en av 2 tilgjengelige ladestasjoner med hver 2 uttak og med 4 stk foran meg i køen, vil det kunne ta meg nærmere 3 timer å fylle tanken. Så må jeg innom 1 stasjon til på veien opp, med kanskje like lang ventetid.

Jeg tror man må noe over rekkevidden til dagens Ionic, ikke nødvendigvis så mye mer, før mange er klar for å ta spranget over til el-bil. Da rekker man til og med en Harrytur-retur fra Oslo-området uten å lade  :)

knut.aulie

Sitat fra: Crown på søndag 08. januar 2017, klokken 10:17
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. januar 2017, klokken 01:07

Mens vinneren er den billigste av de tre i Norge , nemlig i3 [emoji6]

Kan du utdype det litt? :)
Var kanskje litt kjapp med pris når jeg tenker meg om. Tenkte i farten at i3 starter på 267 , e-golf på 300 og Ioniq på 290. Men det blir pærer og epler selv om det passet i hodet mitt. Sorry

Men det viktigste var at det faktisk var i3 som ble vurdert best i den omtalte testen.

eivhelle

Sitat fra: Lible på mandag 09. januar 2017, klokken 14:19
Jeg er forøvrig helt uenig der du skriver at mange nærmest har nok med 100 - 200 km rekkevidde, som det er idag. Bortsett fra Tesla, har majoriteten av el-biler solgt før 2016 og en halv, krøpet ned mot 100 km, kanskje under, i vinterkulda. Dette er i mine øyne for lavt for en bil man ofte må gi 2-3 hundre tusen for. Skal man bruke bilen til noe mer enn handleturer og jobbpendling, rekker dette dårlig i vinterlandet Norge. Personlig har jeg 18-20 mil til hytta på fjellet. Skulle gjerne hatt en bil jeg kunne kommet opp med maks 1 lading. Slik det er idag, risikerer jeg via de 2 ladinger jeg må gjennom hver vei med 2016 e-Golf å bruke mange timer ekstra på en utfartsdag. Ved en av 2 tilgjengelige ladestasjoner med hver 2 uttak og med 4 stk foran meg i køen, vil det kunne ta meg nærmere 3 timer å fylle tanken. Så må jeg innom 1 stasjon til på veien opp, med kanskje like lang ventetid.

Hva som er nok rekkevidde avhenger i stor grad av innstillingen din. Når du kjenne begrensningene bilen har er det først og fremst et spørsmål om du er villig til å tilpasse deg begrensningene til bilen eller ikke.

Jeg har nå snart kjørt e-golfen min i to år. I løpet av denne tiden har jeg utfordret meg selv til å bruke elbilen konsekvent, selv om kona har en veldig kurant bensinbil (Audi A4) som man fint kunne ha prioritert å bruke på de turene hvor e-golfen ikke er optimal. Og det er overraskende hvor lite tilpasninger som faktisk er nødvendige. Jeg har måttet tilpasse kjørestil, tatt flere pauser enn før og i størst mulig grad unngått å kjøre på tidspunkt det er mye kø. Men det er så klart noen turer som man rett og slett ikke kan gjennomføre med såpass begrenset batterikapasitet. Og det er også grunnen til at jeg nå kommer til å oppgradere til den nye utgaven.

Slik jeg vurderer det er 2014-2016 versjonen av e-golf en ypperlig bil for kjøring i nærmiljøet, jobbpendling på maks 8 mil/dag og for sporadiske langturer i tidsrommet mars - november. Men den er litt for begrenset hvis du kjører mye langturer om vinteren.

Med oppgradert batteripakke ser jeg ikke lenger noen store problemer med å bruke bilen til langturer hele året.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

SteinarSun

Jeg har kjørt e-golf i 2 år, og bilen er glimrende som eneste bil for meg.
Såpass fornøyd at jeg bytter den inn i en ny med det lille batteriet.
Har jeg behov for langtur leier jeg meg en bil, koster ikke all verden for en langhelg med fri km.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Lible

Sitat fra: eivhelle på mandag 09. januar 2017, klokken 18:25
Sitat fra: Lible på mandag 09. januar 2017, klokken 14:19
Jeg er forøvrig helt uenig der du skriver at mange nærmest har nok med 100 - 200 km rekkevidde, som det er idag. Bortsett fra Tesla, har majoriteten av el-biler solgt før 2016 og en halv, krøpet ned mot 100 km, kanskje under, i vinterkulda. Dette er i mine øyne for lavt for en bil man ofte må gi 2-3 hundre tusen for. Skal man bruke bilen til noe mer enn handleturer og jobbpendling, rekker dette dårlig i vinterlandet Norge. Personlig har jeg 18-20 mil til hytta på fjellet. Skulle gjerne hatt en bil jeg kunne kommet opp med maks 1 lading. Slik det er idag, risikerer jeg via de 2 ladinger jeg må gjennom hver vei med 2016 e-Golf å bruke mange timer ekstra på en utfartsdag. Ved en av 2 tilgjengelige ladestasjoner med hver 2 uttak og med 4 stk foran meg i køen, vil det kunne ta meg nærmere 3 timer å fylle tanken. Så må jeg innom 1 stasjon til på veien opp, med kanskje like lang ventetid.

Hva som er nok rekkevidde avhenger i stor grad av innstillingen din. Når du kjenne begrensningene bilen har er det først og fremst et spørsmål om du er villig til å tilpasse deg begrensningene til bilen eller ikke.

Jeg har nå snart kjørt e-golfen min i to år. I løpet av denne tiden har jeg utfordret meg selv til å bruke elbilen konsekvent, selv om kona har en veldig kurant bensinbil (Audi A4) som man fint kunne ha prioritert å bruke på de turene hvor e-golfen ikke er optimal. Og det er overraskende hvor lite tilpasninger som faktisk er nødvendige. Jeg har måttet tilpasse kjørestil, tatt flere pauser enn før og i størst mulig grad unngått å kjøre på tidspunkt det er mye kø. Men det er så klart noen turer som man rett og slett ikke kan gjennomføre med såpass begrenset batterikapasitet. Og det er også grunnen til at jeg nå kommer til å oppgradere til den nye utgaven.

Slik jeg vurderer det er 2014-2016 versjonen av e-golf en ypperlig bil for kjøring i nærmiljøet, jobbpendling på maks 8 mil/dag og for sporadiske langturer i tidsrommet mars - november. Men den er litt for begrenset hvis du kjører mye langturer om vinteren.

Med oppgradert batteripakke ser jeg ikke lenger noen store problemer med å bruke bilen til langturer hele året.
Jeg er enig i det meste du skriver, jeg kunne også klart meg med dagens e-Golf til 90 %. Mitt problem er økonomiske prioriteringer, og så lenge dagens rekkevidde ikke er ideel og nye modeller med kanskje det man trenger av økt rekkevidde ligger 1-2 år fremover i tid, vil jeg ikke risikere å kjøpe en bil jeg kan tape 100-150 tusen kroner på før jeg kan oppgradere til ny. Jeg synes inntil 20 mil er litt snevert for å slippe rekkeviddeproblemer og frykt for kø ved ladestasjonen, mens derimot 25 mil, helst drøyt det også vinterstid hadde hjulpet mye.

Jeg kjenner til flere som har opp mot 20 mil til hytta, og det å vite at man slipper ladestress med kø foran ladestasjonen, kald bil etc, etc, tror jeg gjør at mange har fordel av å vente til nevnte rekkevidde er på plass.

Kan man nyte godt av flere av dagens fordeler er det selvsagt ingen vits i å sitte på gjerdet, men for meg er det mest drivstoffbesparelsen som vil regnes og det er litt for lite i forhold til eventuelt verditap.

Chivas

Vet ikke hvor mange Ionic som nå ruller på norske veier, men ser at det begynner å dukke opp endel feil med disse.
Det er forsåvidt ikke overraskende - ikke pga at det er Hyundai, men pga ny bil med barnesykdommer som fleste andre.
Der bør jo e-golf, som har rullet god stund nå,  ha en fordel og forhåpentligvis har de  luket bort det meste med den nye som kommer.

moby666

Skall ha problemfri bil er leaf et godt alternativ. Har vært utrolig mye feil på egolf.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

jantegolf

Fikk min E-golf 1.4.15. Har ikke vært innom verkstedet/forhandleren ennå. Har kun kjørt ca. 15000 km, men er veldig fornøyd med feilfri bil til nå.

tutti

#74
Sitat fra: moby666 på onsdag 11. januar 2017, klokken 19:17
Skall ha problemfri bil er leaf et godt alternativ. Har vært utrolig mye feil på egolf.
Jeg har min egolf på 3 året og den har vært nesten helt feilfri.

I forhold til Leaf har du også f.eks. radarstyrt cruiskontroll og mye bedre (led)lys.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA