Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

moby666

Da foretrekker jeg bakgårds-forretningen med overlegne garantier der jeg slipper å sponse marmor, ukultur og rare miljøgebyrer ;)

Sitat fra: TM på onsdag 04. januar 2017, klokken 16:20
Det virker jo sannsynlig.  Ser for øvrig at det er mange som er sikre på at 1. generasjon Ioniq er en bedre bil enn 2. generasjon e-Golf. Jeg tror begge bilene teknisk sett er gode biler, men å velge bil handler også mye om følelser. Jeg er rimelig sikker på at salget av e-Golf også i år vil være rekordhøyt, selv om mange må betale noen ti-tusen mer for den enn for en Hyundai fra en bakgårds-forretning... (et bilmerke de fleste har vanskelig for å stave riktig  ;)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

Sitat fra: moby666 på torsdag 05. januar 2017, klokken 14:24
Da foretrekker jeg bakgårds-forretningen med overlegne garantier der jeg slipper å sponse marmor, ukultur og rare miljøgebyrer ;)
Min erfaring er at din beskrivelse passer godt på Møller sine forhandlere, men de frittstående har jeg langt bedre erfaring med  ;)

tiger``n

Det blir stadig mindre av de frittstående dog. Møller kjører stadige oppkjøp, for hos de skal både omsetning og bunnlinje stadig opp, opp, opp.

Esp1gr1

Sitat fra: TM på onsdag 04. januar 2017, klokken 16:20
..... fra en bakgårds-forretning... (et bilmerke de fleste har vanskelig for å stave riktig  ;)
Hvis du spør en 7-åring om å stave Volkswagen og Hyundai, så er vel sjansen større for at de får Koreaneren riktig. Og når det gjelder Hyundai som båkgårdsfirma, så har har de som konsern nesten halvparten av omsetningen til VW, men i motsetning til VW leverer de grønne resultattall, noe det er lenge siden VW har gjort; og er sånn sett et sikrere valg for fremtiden.
Helt riktig at bilvalg er mye følelser, og vi valgte vår første elbil basert på følelsen av å få mye bil for pengene. Er så langt kjempefornøyd med valget!
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business bestilt 29/11-2019, levering rundt uke 7 2020

eivhelle

#49
Hovedgrunnen til at jeg ikke syntes at Ioniq var et aktuelt alternativ til e-golfen er at den ikke er like praktisk som bruksbil. Hvis du vil ha med deg ski har du flere alternativer med e-golf. Du kan felle ned midtryggen på baksetet og ha en skipose midt i bilen og likevel ha med deg 2 passasjerer i baksetet. Det kan du ikke i Ioniq som bare kan felle ned 1/3 eller 2/3 av baksetet, en mangel den for øvrig deler med Tesla model S. Hvis det blir for trangt med skipose i bilen kan du montere takstativ og skiboks. Pr. i dag ser det ikke ut til at det finnes noen løsning for takstativ til Ioniq.

Jeg har til nå ikke brukt skiboks på den e-golfen jeg har nå siden rekkvidden allerede er lav nok som det er. Men med 50% større batteri i den nye, er ikke dette lenger så stort problem. For Ioniq vil bruk av skiboks være mer problematisk siden den i stor grad kompenserer mindre batterikapasitet, med god aerodynamikk. I så måte er 3.5KWh mer tilgjengelig batterikapasitet i e-golfen også verdt en del, siden tukling med aerodynamikken vil gjøre mindre forskjell på forbruket for golfen enn for Ioniq.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

02jan

Er egolf ny og gammel godkjent-lovlig med taklast ?
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

eivhelle

#51
Sitat fra: 02jan på fredag 06. januar 2017, klokken 15:57
Er egolf ny og gammel godkjent-lovlig med taklast ?
Er godkjent for 75 kg taklast. Så med en Skiguard 830 takboks får du 470 liter ekstra bagasjeplass, og har mulighet for å laste inntil 50 kg med bagasje i boksen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

02jan

Det høre lovende ut. Gjør det straks greiere, og at større batteri muliggjør bruk av takboksen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Luftventil

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

krister461

Sitat fra: Luftventil på fredag 06. januar 2017, klokken 22:28
Her er en test av et annerkjent bilmagasin hvor E-Golf vinner ganske klart over Ioniq.

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/hyundai-ioniq-volkswagen-e-golf-bmw-i3-vs-nissan-leaf-electric-vehicle-group-test
Ganske klart? 4,5 vs 4 stjerner, og i testen er bilene priset rimelig likt mens det er stor diff i Norge.

geear

#55
Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 20:55
Ganske klart? 4,5 vs 4 stjerner, og i testen er bilene priset rimelig likt mens det er stor diff i Norge.
Har du lest testen eller bare konkluderer du bare løst og fritt ut fra et "terningkast"?

"Neither the Leaf nor the Ioniq feels desperately agile, the former because it's softly sprung and rolls quite hard, the latter because of its heavy steering and long wheelbase. The e-Golf rides best, quietly and with suppleness, followed by the Leaf and the Ioniq, and finally by the i3, which is firmly sprung and a bit brittle-riding but twice as agile as anything else here. The most consistent, pleasant and intuitive controls belong to the e-Golf, the least so to the Ioniq, whose brake pedal tuning is as unflattering as its steering."

"The truth is that both the e-Golf and the i3 are quite plainly a cut above most of the standards set by the Leaf and Ioniq – and either of them could be our winner. The e-Golf is the battery car done brilliantly, in order to be spectacularly familiar, comforting and ordinary, but the i3 is even more brilliant and even more extraordinary in every way."

Edit: Og prisforskjellen er helt sammenlignbar i UK og Norge. Husk at dette er 190km Golfen. Jeg fikk tilbud på Ioniq til 282k og e-Golf 190km med "alt" til 290k, begge med vinterdekk. 900GBP er forskjellen i testen - det skulle stemme godt overens med prisene jeg fikk.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

krister461

Joda, har lest testen, og enig i at teksten antydet en større diff enn karakteren til slutt. Men, usikker på om de ville konkludert likt om prisene var som i Norge. Min konklusjon ble ihvertfall at det ikke var noen spesielt gode grunner til å overtale svigers til å gå for egolf over ioniq, selv om jeg personlig trolig ville valgt egolf selv om prisforskjellen var noe mindre...

geear

Sitat fra: krister461 på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:30
Joda, har lest testen, og enig i at teksten antydet en større diff enn karakteren til slutt. Men, usikker på om de ville konkludert likt om prisene var som i Norge. Min konklusjon ble ihvertfall at det ikke var noen spesielt gode grunner til å overtale svigers til å gå for egolf over ioniq, selv om jeg personlig trolig ville valgt egolf selv om prisforskjellen var noe mindre...
Jeg redigerte nok innlegget mitt mens du skrev dette, se siste avsnitt i innlegget mitt over. Men det er tydelig at dette er en test av "drivers car", med høy vekting for god innovative eller god gjennomføring, og lav vekting på rekkevidde og pris.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

Dette har jeg skrevet tidligere men som bil er golf meget bra, den kjører veldig bra. MEN som elbil faller den igjennom på rekkevidde og ladehastighet. Nye egolf vil etter all sannsynlighet bli bedre på det nåværende egolf er dårlig på, bare synd at det blir såpass dyrt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

Sitat fra: gr på lørdag 07. januar 2017, klokken 21:35

Jeg redigerte nok innlegget mitt mens du skrev dette, se siste avsnitt i innlegget mitt over. Men det er tydelig at dette er en test av "drivers car", med høy vekting for god innovative eller god gjennomføring, og lav vekting på rekkevidde og pris.

Dette er helst en test for bybiler, med fokus på hvordan de er i byforhold (de kjører i London) og som nr 2-bil. I tillegg er det tydeligvis ingen målbare kriterier som teller spesielt, men subjektive meninger. Større bil og plass får ikke plusspoeng, snarere minuspoeng fordi den blir vanskeligere å håndtere i bytrafikk. Ser ikke ut som rekkevidde har noen særlig betydning heller. Skal man ha en ren bybil er selvsagt I3 genial, og Golf med sin Golf-form er mer oversiktlig enn Ioniq med sin aerodynamiske form.

Det blir litt annerledes hva som teller mest når det er snakk om motorvei, norsk landeveiskjøring og vinterforhold som den norske testen, og også "evnene" som mulig nr 1-bil.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA