Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

Chivas

I TeslaBjørn sin test av Ionic demonstrerer han at man kan slippe rattet hvor Ionic'en fortsatt vil styre automatisk før den etter noen sekunder gir en alarm.
Finnes det en slik funksjon på e-golf?

Nå er jeg ikke ute etter en selvkjørende bil ala Tesla, men hvem har vel ikke opplevd at man fort er på vei ned i grøfta eller over i motsatt felt hvis man begynner å lete etter noe på gulvet eller lignende - i slike situasjoner er jo denne funksjonen veldig godt å ha! Øket trafikksikkerhet gir den jo også :)

Sjekk videoen her (ca rundt 1 min):

SteinarSun

Har lane-assist på min 2014 e-golf, går ut ifra at det er det du spør om ?
Virker forøvrig kun over 65 km/t orginalt.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

eivhelle

e-golfen har omtrent alt Ioniq har av utstyr og litt til. Ionic har oppvarmet ratt, men e-golfen har til gjengjeld oppvarmet frontrute som er vel så viktig i vinterhalvåret. Ryggekamera på Ioniq er plassert på en måte som gjør at det fort blir fullt av skitt, mens e-golfen har kamera som ligger beskyttet bak emblemet bak når det ikke er i bruk.

Ellers er materiellkvaliteten generelt bedre på interiøret i e-golfen og e-golf har bedre lys.

Etter mitt syn er e-golfen verdt mer penger enn Ioniq, men hvis jeg hadde måttet snu på kronene hadde jeg ikke hatt noe som helst problem med å velge en Ionq i stedet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Sitat fra: eivhelle på onsdag 04. januar 2017, klokken 09:10
e-golfen har omtrent alt Ioniq har av utstyr og litt til. Ionic har oppvarmet ratt, men e-golfen har til gjengjeld oppvarmet frontrute som er vel så viktig i vinterhalvåret. Ryggekamera på Ioniq er plassert på en måte som gjør at det fort blir fullt av skitt, mens e-golfen har kamera som ligger beskyttet bak emblemet bak når det ikke er i bruk.

Ellers er materiellkvaliteten generelt bedre på interiøret i e-golfen og e-golf har bedre lys.

Etter mitt syn er e-golfen verdt mer penger enn Ioniq, men hvis jeg hadde måttet snu på kronene hadde jeg ikke hatt noe som helst problem med å velge en Ionq i stedet.

Husk at vi snakker 70k forskjell og gjerne mer, opptil 90k.

Bedre kamerabeskyttelse (så lenge lokket ikke fryser fast) og antakelig bedre lys (fjernlys) er jeg enig i. At interiørkvaliteten er så mye bedre er jeg ikke umiddelbart enig i, Ioniq har veldig god finish i en annen klasse enn Leaf og Soul (og Ampera-e) f.eks. så det blir snakk om smak og behag. Ioniq har el-seter med memory og aktiv ventilasjon/kjøling, har e-Golf dette? Utrolig kjekt på varme skinnseter om sommeren. Raskere lading er også en vesentlig faktor på en elbil synes jeg.

Oppvarmet frontrute har mindre betydning på en elbil ettersom det er varme fra varmeapparatet omtrent umiddelbart som starter å smelte isen, så det er snakk om minimal tidsforskjell, mens oppvarmet frontrute derimot har utfordringer mht antenneforhold og sikt i visse situasjoner, særlig etter noen år. Varme i ratt er derimot noe jeg ikke vil være uten etter først å ha hatt det i Leaf. Kan ha det ganske kaldt i kupéen så lenge hendene er varme :)

Jeg gleder meg til det blir kjørt sammenligningstester av de to bilene. Dagbladet hadde nettopp Ioniq vs I3 der Ioniq vant, bl.a. var det overraskende at Ioniq konstant hadde lengre rekkevidde enn I3 på tross av at reklametallene sa 312km vs 280km i I3's favør, den var også mer komfortabel, hadde mindre støy, langt mer plass selvsagt og kostet 100k mindre.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

gigafactory

NEDC-testen er vel i 20-30 grader celsius, sier fint lite om rekkevidde under norsk vinter. Kun omtrent 15% av syklustiden er med hastighet over 70 km/t, så strømlinjeformede biler blir ikke belønnet der i forhold til hvor viktig det er i praksis.

moby666

#35
Kjører mye eGolf i jobben og interiørkvalitet, støynivå, komfort er ihvertfall ikke bedre enn i IONIQ, jeg vil heller si tvert i mot. Mye mer behagelig å kjøre IONIQen hjem :) Nå er dette en diskusjon mellom nye eGolf og IONIQ, men siden ingen har testet nye eGolf blir jo dette bare synsing. Dagens seter, interiør, komfort og utstyr kan ihvertfall ikke sammenlignes med IONIQ. IONIQ sin ACC og aktive Lane Assist er en generasjon nyere og fremstår mye bedre enn det som er i dagens eGolf.

IONIQ kan fungere som en familiebil - det kan ikke eGolf (hvis du har barn + bagasje)

Anbefaler alle å teste IONIQ og eventuelt teipe over Hyundai merket, hvis det plager dere. Jeg kan garantere dere at dere blir positivt overasket - det ble ihvertfall jeg :) 
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:54
Dagens seter, interiør, komfort og utstyr kan ihvertfall ikke sammenlignes med IONIQ. IONIQ sin ACC og aktive Lane Assist er en generasjon nyere og fremstår mye bedre enn det som er i dagens eGolf.

Adaptiv cruise i e-golfen er helt utmerket og mye mer oversiktelig å bruke enn i Ioniq. Active lane assist fungerer også helt utmerket, så her skjønner jeg ikke problemstillingen. Hva betyr det å ha en generasjon nyere når funksjonen er helt lik som før? Jeg har testet ACC i Volvo XC60, Audi Q5, VW Touraeg og e-golf og funksjonen var identisk. Største forskjellen var betjeningen og der synes jeg at e-golfen og Volvo XC60 hadde det beste og mest intuitive brukergrensesnittet. Ioniq fikk jeg aldri test ACC på fordi jeg ikke fant ut av betjeningen på den korte testturen jeg hadde.

Setene i Ioniq er helt grei, men har dårligere sidestøtte enn sportssetene i e-golfen. Baksetene i Ioniq er ubrukelige for folk over 180cm siden man da sitter med hodet i taket. Jeg måtte selv sitte med bøyd nakke og i tillegg hadde jeg omtrent ikke luft mellom knærne og forsetet.

Andre praktiske detaljer er at du ikke kan felle ned ryggen på midtsete bak og derfor må ofre det ene baksetet for å få med ski. Dette er særdeles upraktisk hvis du ikke har takstativer eller skiboks.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Anbefaler deg å teste ACC i IONIQ ;)
For meg er setene i IONIQ bedre enn "sportsetene" i eGolf. Synes det er veldig greit med elektrisk justering, slik at jeg kan justere litt i "fart" når jeg kjører lange turer. Særlig korsryggstøtten synes jeg passer bedre for meg.

Sitat fra: eivhelle på onsdag 04. januar 2017, klokken 13:56
Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 10:54
Dagens seter, interiør, komfort og utstyr kan ihvertfall ikke sammenlignes med IONIQ. IONIQ sin ACC og aktive Lane Assist er en generasjon nyere og fremstår mye bedre enn det som er i dagens eGolf.

Adaptiv cruise i e-golfen er helt utmerket og mye mer oversiktelig å bruke enn i Ioniq. Active lane assist fungerer også helt utmerket, så her skjønner jeg ikke problemstillingen. Hva betyr det å ha en generasjon nyere når funksjonen er helt lik som før? Jeg har testet ACC i Volvo XC60, Audi Q5, VW Touraeg og e-golf og funksjonen var identisk. Største forskjellen var betjeningen og der synes jeg at e-golfen og Volvo XC60 hadde det beste og mest intuitive brukergrensesnittet. Ioniq fikk jeg aldri test ACC på fordi jeg ikke fant ut av betjeningen på den korte testturen jeg hadde.

Setene i Ioniq er helt grei, men har dårligere sidestøtte enn sportssetene i e-golfen. Baksetene i Ioniq er ubrukelige for folk over 180cm siden man da sitter med hodet i taket. Jeg måtte selv sitte med bøyd nakke og i tillegg hadde jeg omtrent ikke luft mellom knærne og forsetet.

Andre praktiske detaljer er at du ikke kan felle ned ryggen på midtsete bak og derfor må ofre det ene baksetet for å få med ski. Dette er særdeles upraktisk hvis du ikke har takstativer eller skiboks.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

geear

Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:07
Anbefaler deg å teste ACC i IONIQ ;)
Jeg har prøvd den (før jeg kjøpte min første VW) og lurer også på forskjellen mellom ACC i dagens e-Golf og Ioniq.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

Hvis du sitter i kø (noe jeg gjør mye i Oslo :( ) og det kommer en bil inn fra siden, håndterer eGolf dette meeeget dårlig. Test dette i IONIQ så skjønner dere hva jeg mener. Her er det klasseforskjell på implementasjonen.

IONIQ kan også stille inn hvor aggressiv ACC skal være, hvor fort den skal slå inn etc. Dette mangler også på eGolfene jeg kjører. Andre nye VAG biler har denne muligheten.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Chivas

Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:45

IONIQ kan også stille inn hvor aggressiv ACC skal være, hvor fort den skal slå inn etc. Dette mangler også på eGolfene jeg kjører. Andre nye VAG biler har denne muligheten.
Da er det vel kanskje å anta at det kommer på den nye e-golfen også?

TM

Det virker jo sannsynlig.  Ser for øvrig at det er mange som er sikre på at 1. generasjon Ioniq er en bedre bil enn 2. generasjon e-Golf. Jeg tror begge bilene teknisk sett er gode biler, men å velge bil handler også mye om følelser. Jeg er rimelig sikker på at salget av e-Golf også i år vil være rekordhøyt, selv om mange må betale noen ti-tusen mer for den enn for en Hyundai fra en bakgårds-forretning... (et bilmerke de fleste har vanskelig for å stave riktig  ;)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:45
Hvis du sitter i kø (noe jeg gjør mye i Oslo :( ) og det kommer en bil inn fra siden, håndterer eGolf dette meeeget dårlig. Test dette i IONIQ så skjønner dere hva jeg mener. Her er det klasseforskjell på implementasjonen.

IONIQ kan også stille inn hvor aggressiv ACC skal være, hvor fort den skal slå inn etc. Dette mangler også på eGolfene jeg kjører. Andre nye VAG biler har denne muligheten.
Bruker kun ACC når jeg kjører på motorveien og har aldri opplevd noen problemer her. Hva mener du med å håndtere dårlig? Bremser ikke bilen ned når noe fletter inn fra siden, eller bremser den for mye ned? Har du opplevd farlige situasjoner på grunn av ACC i e-golfen?

Hva mener du meg aggressiv ACC? De normale innstillingene er at man kan justere avstanden til kjøretøyet foran. Det skal normalt ikke være nødvendig å justere radaren, men mulig at noe biler kanskje benytter de akustiske sensorene i tillegg for å kunne se mer til hver av sidene?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Ok, da er sikkert egolf midt i blinken for deg.


Sitat fra: eivhelle på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:48
Sitat fra: moby666 på onsdag 04. januar 2017, klokken 14:45
Hvis du sitter i kø (noe jeg gjør mye i Oslo :( ) og det kommer en bil inn fra siden, håndterer eGolf dette meeeget dårlig. Test dette i IONIQ så skjønner dere hva jeg mener. Her er det klasseforskjell på implementasjonen.

IONIQ kan også stille inn hvor aggressiv ACC skal være, hvor fort den skal slå inn etc. Dette mangler også på eGolfene jeg kjører. Andre nye VAG biler har denne muligheten.
Bruker kun ACC når jeg kjører på motorveien og har aldri opplevd noen problemer her. Hva mener du med å håndtere dårlig? Bremser ikke bilen ned når noe fletter inn fra siden, eller bremser den for mye ned? Har du opplevd farlige situasjoner på grunn av ACC i e-golfen?

Hva mener du meg aggressiv ACC? De normale innstillingene er at man kan justere avstanden til kjøretøyet foran. Det skal normalt ikke være nødvendig å justere radaren, men mulig at noe biler kanskje benytter de akustiske sensorene i tillegg for å kunne se mer til hver av sidene?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA