Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp - Noen anbefalinger angående Tesla vs dieselbil?

Startet av krister461, søndag 05. mars 2017, klokken 22:29

« forrige - neste »

TM

Det er vel umulig å trekke noen konklusjoner om rekkevidden Ioniq på bakgrunn av en enkelt tur. Det er nok ikke tvil om at nye e-Golf vil klare turen Oslo -Sarpsborg - Oslo uten lading. Tipper disse bilen vil ha nokså lik rekkevidde i hastigheter opp til 100 km/t, så rekkevidde kan ikke være et argument for velge den ene framfor den andre. Det blir vel mye smak og behag her. Jeg føler meg sikker på at VW vil selge mange flere e-Golf enn Huyndai selger Ioniq. Det er jo ikke akkurat det merket som er førstevalget hos bilkjøpere, og når man kommer til en Huyndai forhandler så forsterkes vel det inntrykket  ;)

knut.aulie

Sitat fra: TM på mandag 02. januar 2017, klokken 16:24
Det er jo ikke akkurat det merket som er førstevalget hos bilkjøpere, .......
Sånn som Opel (GM) ikke akkurat har vært førstevalget til bilkjøperne [emoji6]

J@x

Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 16:13
Kjørte Oslo-Sarpsborg-Oslo (uten å lade) i romjulen og lå i fartsgrensen og vel så det, dvs mye 120 (på speedometer). Kom meg hjem med ca 10% gjenstående.

Kjører jeg eGolf fra Oslo-Sarpsborg i fartsgrense++ kommer jeg såvidt frem til Sarpsborg på denne tiden av året.

Oslo - Sarp er ca 90 km

Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 16:04
Sitat fra: moby666 på mandag 02. januar 2017, klokken 15:54
I utgangspunktet har ikke dette så mye å si da reel lengde er det som er viktig. Nå har jeg ikke testet nye eGolf, men IONIQ går i praksis nesten dobbelt så langt som dagens eGolf i sammenlignbare situasjoner og lader dobbelt så fort.


Sitat fra: Chivas på mandag 02. januar 2017, klokken 14:26
Ionic'en bruker riktignok mindre suppe per mil enn e-golfen, men 28 kWh kontra 35,8kWh må vel ha noe å si også?
?
Mtp at den nye e-golfen ventelig øker rekkevidden med overkant av 50% høres det litt vel heftig ut med 100% økning på ionic??

Har samme erfaring med min e-Golf (uten varmepumpe vel og merke). En tur til Ørsta og tilbake for meg, gjennom undersjøisk tunell, er ca 92km. Denne turen klarte jeg med nød og neppe vinterstid på en lading, og altfor kaldt i kupeen. Når jeg lånte Ioniqen kjørte jeg denne turen + en del mer, og faktisk rekkevidde pluss estimert rest var da ca 180km, da hadde jeg det varmt og godt og sparte ikke på noe. Så for meg er byttet fra gamle e-Golf til Ioniq ca en dobling av rekkevidde på vinterstid. Når det gjelder forbrukstall, så hadde jeg lavere forbruk en vestlandsvinter (2-4 grader og regn) en helg med Ioniq enn snittforbruket mitt en vestlandssommer med e-Golfen.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

tutti

Sitat fra: TM på mandag 02. januar 2017, klokken 16:24
Det er vel umulig å trekke noen konklusjoner om rekkevidden Ioniq på bakgrunn av en enkelt tur. Det er nok ikke tvil om at nye e-Golf vil klare turen Oslo -Sarpsborg - Oslo uten lading. Tipper disse bilen vil ha nokså lik rekkevidde i hastigheter opp til 100 km/t, så rekkevidde kan ikke være et argument for velge den ene framfor den andre. Det blir vel mye smak og behag her. Jeg føler meg sikker på at VW vil selge mange flere e-Golf enn Huyndai selger Ioniq. Det er jo ikke akkurat det merket som er førstevalget hos bilkjøpere, og når man kommer til en Huyndai forhandler så forsterkes vel det inntrykket  ;)
Sarp - Oslo t/r = 180 km

Forbruk anslått for egolf motorvei = sommer 15 kWh/100 km, vinter 22 kWh/100 km eller mer = dvs. fra 27 kHw til 40 kWh (husk at dette er 100-110 soner).

Ny egolf brutto batteri 33,5 kWh minus forbruk 27 til 40 kWh = Det kan gå eller ikke avhengig av årstid.

nr1rayner

Golf og Leaf har vel temmelig lik CD-verdi og ganske likt forbruk.
Ioniq er ca 30% mer effektiv enn en Leaf, så Ioniqens 28 kwh vil "tilsvare" ca 36kwh i en Golf/Leaf.
Så selv når Golf kommer med "36kwh" vil nok Ioniqen fortsatt vinne rekkeviddeløpet de imellom.
Men klart, rekkevidde er ikke alt...
Forvrig merkelig at de ikke kan enes om hvordan batterikapasitet skal oppgis..

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 31. desember 2016, klokken 17:56
Burde presisert temperaturkontroll av batteriet både varme OG kjøling. Dette har ikke bare med ladefart å gjøre men i høyeste grad med levetid og degradering på batteriet.

Tjah, har det egentlig det?
Ser selvsagt på det som en fordel, men..
Texas-varmen har knekt endel Leaf-batterier, men her i kalde nord er vel ingen batterier som har tatt skade av høy varme?
Problemet her til lands er vel først og fremst i forbindelse med hurtiglading, kaldt/varmt batteri gir sakte lading.
Sjekk Bjørn Nylands tur med 30kwh Leaf, med hurtiglading i kjent stil. Der blir det problem med høy temp og sakte lading. Men ved daglig/vanlig kjøring kan jeg ikke forstå at det er noe stort behov for kjøling.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

eivhelle

Ioniq skal ha en Cv på 0,24. E-golf har Cv på 0,28. Så e-golfen er bedre enn Leaf her.

Frontarealet er heller ikke så forskjellig på e-golf og Ionic så luftmotstanden skal ikke utgjøre mer enn godt 15%.

Ioniq er i tillegg rundt 190 kg lettere, som bidrar til noe lavere rullemotstand.

Etter mine beregninger burde Ioniq klare et forbruk på rundt 17,1 KWh/100 km hvis en kjører konstant i 110km/t under vindstille forhold.

Tilsvarende beregninger for e-golfen gir et forbruk på 19,4 KWh/100 km.

Her vil man i praksis se en god del utslag hvis man har motvind eller medvind. En lett bris på 3m/s i ryggen vil redusere forbruket til 14,9 på Ionic og 16,9 for e-golfen. Tilsvarende motvind vil endre forbruket til henholdsvis 19,6 og 22,2.

Jeg er derfor svært skeptisk til sammenligninger som er gjort på to forskjellige turer siden svært små nyanser i vær og vind i stor grad påvirker forbruket.

En ting jeg har stusset ved angående Ionic, er at brutto kapasitet er oppgitt til 28KWh. Det skulle i så fall bety at man i praksis bare skulle hatt rundt 25,5 KWh tilgjengelig. Jeg har vanskelig å forstå at Ionic kan klare oppgitt rekkevidde uten at man har hele kapasiteten på 28KWh tilgjengelig for bruk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Crown

Prisforskjellen blir fort 70k for tilsvarende utstyrte biler, så vidt jeg kan se. Om 5 år tror jeg ikke man får tilsvarende forskjell igjen, for å si det slik, kanskje prosentforskjellen, men man blir ikke rik av prosenter i lommen :) Hyundai-forhandlerne hadde kunne selge det mangedobbelte enn nå hvis de bare hadde hatt biler tilgjengelig. Bilen har blitt "årets bil" i Norge, Frankrike og Sverige f.eks. og ble kåret til sikreste bilen i sin klasse i 2016 i euro-NCAP. Hyundai er på ingen måte slik de var for 15-20 år siden.

Ioniqs største svakhet er mangel på app. MEN den har varme i ratt (har ikke klart å se om nye e-Golf har det), VENTILERTE skinnseter (med kjøling også), el-seter med memory og for stivbeinte personer som liker å sitte nærmt rattet er det kjekt med funksjonen som trekker setet tilbake når man setter seg inn og ut.

Angående forhandler - vel Møller har en rekke steder svært så frynsete rykte og det mangler ikke skrekkhistorier, og man kommer ikke utenom stort sett, så kan ikke se at det trekker opp. Det som gjenstår å se er hvordan Hyundai takler å plutselig selge mange biler igjen, for det er noen år siden sist de var oppe i dette volumet :) Men bilen har jo 5 år og FRI km garanti på bilen og 8 år 200.000km på drivlinje, så det borger jo for at den er skikkelig bygget.

Men - vet ikke hvor gamle svigerforeldrene er, er de godt oppe i årene kan alle dippeduttene og knappene være mer til bry enn til glede for begge biler. Nissan kjører kampanje på 30kWh Leaf i disse dager, fra 209k med vinterhjul og metallic... den mangler alt det "gøye" utstyret, men er veldig enkel å forholde seg til, lettere å komme inn og ut av og er den mest gjennomprøvde elbilen noensinne og vil nesten garantert være feilfri.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Chivas

Sitat fra: eivhelle på mandag 02. januar 2017, klokken 23:12
Ioniq skal ha en Cv på 0,24. E-golf har Cv på 0,28. Så e-golfen er bedre enn Leaf her.

Frontarealet er heller ikke så forskjellig på e-golf og Ionic så luftmotstanden skal ikke utgjøre mer enn godt 15%.

Ioniq er i tillegg rundt 190 kg lettere, som bidrar til noe lavere rullemotstand.

Etter mine beregninger burde Ioniq klare et forbruk på rundt 17,1 KWh/100 km hvis en kjører konstant i 110km/t under vindstille forhold.

Tilsvarende beregninger for e-golfen gir et forbruk på 19,4 KWh/100 km.

Her vil man i praksis se en god del utslag hvis man har motvind eller medvind. En lett bris på 3m/s i ryggen vil redusere forbruket til 14,9 på Ionic og 16,9 for e-golfen. Tilsvarende motvind vil endre forbruket til henholdsvis 19,6 og 22,2.

Jeg er derfor svært skeptisk til sammenligninger som er gjort på to forskjellige turer siden svært små nyanser i vær og vind i stor grad påvirker forbruket.

En ting jeg har stusset ved angående Ionic, er at brutto kapasitet er oppgitt til 28KWh. Det skulle i så fall bety at man i praksis bare skulle hatt rundt 25,5 KWh tilgjengelig. Jeg har vanskelig å forstå at Ionic kan klare oppgitt rekkevidde uten at man har hele kapasiteten på 28KWh tilgjengelig for bruk.
knut.aulie skriver "28 er netto 35,8 er brutto
28 mot 31,5 er vel riktigere"

Nå vet jeg ikke hva Cv eller CD står for, men vil ikke den nye e-golfen være mer effektiv med den nye motoren? 50% økning i batterikapasitet, mens 63% økning i rekkevidde(?)

TJK

Kona pendler fra Hamar (127 moh) til Eidsvoll (126 moh) hver dag, 6,5mil hver vei.
Ingen mulighet for lading på jobben. Motorvei og ligger i 110/120 km/t på speedometeret stort sett dele veien.
Er dette en tur Ioniq vil klare stort sett hver dag?
Vil i hovedsak ikke lade på turen, men hvis det blir krise er det jo hurtiglader både på Minnesund og Espa.

Crown

Sitat fra: TJK på tirsdag 03. januar 2017, klokken 09:36
Kona pendler fra Hamar (127 moh) til Eidsvoll (126 moh) hver dag, 6,5mil hver vei.
Ingen mulighet for lading på jobben. Motorvei og ligger i 110/120 km/t på speedometeret stort sett dele veien.
Er dette en tur Ioniq vil klare stort sett hver dag?
Vil i hovedsak ikke lade på turen, men hvis det blir krise er det jo hurtiglader både på Minnesund og Espa.

Har ikke hørt om noen som har klart å få så lite som 130km rekkevidde uansett fæle forhold hittil :) Hvis hun kjører alene har jo Ioniq en smart "driver only"-knapp også, slik at hun bare trenger å varme opp seg selv, tipper det sparer noen km når det er iskaldt. Så jeg vil tro at dette blir barnemat :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

nr1rayner

Det brukes vel både Cd, Cv og Cw, og mener de er samme sak, har ikke satt meg så nøye inn i det.

Uansett er det snakk om "coefficient of drag", eller luftmotstand.
Ioniq og Model S har vel begge 0,24, men Ioniq har vesentlig lavere forbruk.
Vekt har mye å si, MS er nesten 1 tonn tyngre.
I tillegg kommer frontarealet, som en Cd verdi vel ikke sier noe om.
En lav Cd-verdi gir altså ingen automatikk i at en bil har lavere forbruk enn en annen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ReneM

Det hele henger jo sammen med hverandre. Hastigheten har mest påvirkning av forbruket fordi den er kvadratisk.

Jeg er også spennende på ampera-e sitt forbruk på høy hastighet og fravær av varmepumpe. mener at CW verdien er 0,32, det er ca. Det samme som en kjøleskap på høykant :) (til å med designer av ampera-e har sagt at det er en aerodynamisk katastrofe). Frykter at flere får seg en god (negativ) overraskelse når de pendler med 120 km/t i kulden.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

j-Golf

#27
Ja desværre kan CW tallet ikke bruges direkte til at sammeligne forskellige biler, da man skal indregne frontarealet. En 1 m2 plan plade vinkeltret på vinden har en CW værdi på ca. 1, og det har en tilsvarende plade på 10 m2 også. Men ingen kan være i tvivl om, hvilken en der giver mest vindmodstand ;)

eivhelle

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:18
Det brukes vel både Cd, Cv og Cw, og mener de er samme sak, har ikke satt meg så nøye inn i det.

Uansett er det snakk om "coefficient of drag", eller luftmotstand.
Ioniq og Model S har vel begge 0,24, men Ioniq har vesentlig lavere forbruk.
Vekt har mye å si, MS er nesten 1 tonn tyngre.
I tillegg kommer frontarealet, som en Cd verdi vel ikke sier noe om.
En lav Cd-verdi gir altså ingen automatikk i at en bil har lavere forbruk enn en annen..
For å beregne luftmotstanden ganger du Cv med frontarealet, lufttettheten og kvadratet av hastigheten. Så både drag coefissienten, frontareal og hastighet er viktige parametre. I tillegg øker lufttettheten ved lavere temperatur.

Og for å komplisere det hele så er det sjelden helt vindstille. Selv en lett bris på 3m/s bidrar i overkant av 10km/t på luftmotstanden i den ene eller andre retningen. Og blåser det frisk bris 10m/s rett imot får du et ekstra bidrag på 36km/t som må legges til hastigheten din.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Komfort over fartshumper har nå med mer enn akselavstand å gjøre. Ioniq opplevdes iallfall for meg som en mer komfortorientert og mykere bil enn Golfen. e-Golf er ganske sporty satt opp, og kjører godt. Altså et valg man må ta.

Som nevnt før, Ioniq er tilsynelatende veldig mye for pengene. Rotete ratt, ikke app og halogen fjernlys er dårlige valg av Hyundai, men ellers mye bra.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA