Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet på nye 2170 batterier

Startet av ReneM, søndag 05. mars 2017, klokken 21:16

« forrige - neste »

SteinarSun

Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:44
Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:00
Restverdien på de gamle batteriene vil bety mye, men det er vanskelig å spå det. Mest sannsynlig er det ikke før bilene passerer batterigarantitiden at det begynner å bli marked for brukte batterier fra første generasjon.

Brukte batterier fra Gen.1 Leaf eller trilling har ihvertfall ikke lang hylletid hos bilopphuggerne, de forsvinner med en gang. Nesten alle blir slaktet for cellene.
Det har vel litt med batterigarantitiden på disse første bilene å gjøre?
Nope, de er ettertraktet som lager til solcelle-anlegg.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

jkirkebo

Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:10
Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 13:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:44
Sitat fra: gr på tirsdag 10. januar 2017, klokken 09:00
Restverdien på de gamle batteriene vil bety mye, men det er vanskelig å spå det. Mest sannsynlig er det ikke før bilene passerer batterigarantitiden at det begynner å bli marked for brukte batterier fra første generasjon.

Brukte batterier fra Gen.1 Leaf eller trilling har ihvertfall ikke lang hylletid hos bilopphuggerne, de forsvinner med en gang. Nesten alle blir slaktet for cellene.
Det har vel litt med batterigarantitiden på disse første bilene å gjøre?
Nope, de er ettertraktet som lager til solcelle-anlegg.

Blant annet det ja, jeg har selv 70 moduler på hytta (det er 48 i et Leaf-batteri). Til sammen 35kWh brutto, 24kWh netto. Til samme kostnad som ca. 10kWh netto fra blybatterier, og halve vekten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivhelle

Appropos batteri. Den nye e-golfen får batterier fra Samsung SDI. Den skal benytte 37Ah celler som  Samsung først og fremst har utviklet for bruk i ladbare hybrider. Altså celler som kan levere mye strøm, men som har noe lavere energitetthet enn for eksempel 94Ah cellene som benyttes i BMW i3. Dette er for så vidt også tilfelle for battericellene fra Panasonic, som brukes i dagens utgave.

Det at VW har brukt en teknologi som er mindre energitett er litt av bakgrunnen for at de ikke har hatt behov for aktiv kjøling av batteriet siden de utsettes for en snillere ladesyklus enn det de opprinnelig er designet for. Jeg vil også anta at dette er positivt i forhold til forventet levetid, når bilen brukes i nordisk klima og sjelden utsettes for ekstrem varme.
http://pushevs.com/2017/01/09/volkswagen-replaces-battery-cell-supplier/
http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/products/prismatic-lithium-ion-battery-cell.html

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:52
Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 10. januar 2017, klokken 15:10
Nope, de er ettertraktet som lager til solcelle-anlegg.

Blant annet det ja, jeg har selv 70 moduler på hytta (det er 48 i et Leaf-batteri). Til sammen 35kWh brutto, 24kWh netto. Til samme kostnad som ca. 10kWh netto fra blybatterier, og halve vekten.
Interessant! Det er kjipt at det da forårsaker at det blir dyrere for oss som kanskje vil forsøke å få tak i et batteri fra en ny e-Golf, men det gjør jo også at det er et marked å bli kvitt det gamle i.

Har solcelleanlegg på hytta selv, så dette var interessant. Har dere noe mer info om hvordan dette gjøres?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

SteinarSun

Du kan jo sjekke ut Tesla PowerWall.

Etterhvert som nye AMS-målere er rullet ut, vil det også komme tidsdifferensierte priser på strøm. Selv uten solcelleanlegg kan det være interessant å kjøpe strøm når den er billig og hente ut når prisen er høy (Typisk morgen og kveld).
I kombinasjon med solcelleanlegg er dette også noe å ha i vanlige hus.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

geear

Noen som har noe mer info om ombordladeren?

For meg ser det ut som at det finnes flere forskjellige ladere til e-Golf, og hvorfor skulle ikke disse være plug and play?

Såvidt jeg har klart å finne ut leveres e-Golf med type 2 + Chademo i Japan, 7,2kW type 2 i USA, 3,6kW type 2 i Europa (+DC i Norge og som ekstrautstyr ellers?). Hvorfor skulle dette være så komplisert bygget opp at det ikke bare er å bytte unit og evt. reprogrammere?

Har denne uniten noe som helst med DC-lading å gjøre? Tenker da på om dersom man bruker en USA-lader, vil man risikere at DC ikke virker? Eller kanskje lader fra en europeisk FL-golf er å foretrekke?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Ser ut som europeisk 3600W er partnummer 12E915682 og amerikansk 7200W er 5QE915681. Dessverre er det ikke samme connectorer, så det må være mer som er forskjellig. Veldig interessert i info om 2. gen euroladeren hvis noen har noe...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

dabis

Et reelt stor minus er at om man vurderer å oppgradere batteriet så vil du være pent nøtt til og betale full mva på det nye batteriet du vurderer å oppgradere.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

vitcho

Er Møller egentlig blevet tydeligere, om de vil tilbyde, man kan opgradere batteriet på en gammel e-golf (eventuelt og beholde den gamle lader), nu hvor de er begyndt at levere de nye biler? Jeg ved godt, det sikkert bliver dyrt, men det er jeg uinteresseret i - jeg vil bare vide, om det kan lade sig gøre, hvis man betaler prisen. Har nogen spurgt?


Orbit

Sitat fra: dabis på onsdag 26. april 2017, klokken 14:14
Et reelt stor minus er at om man vurderer å oppgradere batteriet så vil du være pent nøtt til og betale full mva på det nye batteriet du vurderer å oppgradere.

Batteri er MVA-fritt, også som løs reservedel! Se § 6-7 (2) her
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: gr på tirsdag 25. april 2017, klokken 10:59
Ser ut som europeisk 3600W er partnummer 12E915682 og amerikansk 7200W er 5QE915681. Dessverre er det ikke samme connectorer, så det må være mer som er forskjellig. Veldig interessert i info om 2. gen euroladeren hvis noen har noe...
For å svare meg selv her, så ser det ut som at det er type 1-kontakt på US e-Golf.. så da er det bare å håpe på at ny lader fra eurobil er veien å gå.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA