Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremseservice på Leaf-rent lureri eller nødvendig sikkerhetstiltak ?

Startet av DrNox, søndag 05. mars 2017, klokken 12:07

« forrige - neste »

DrNox

For oss som ikke har vært så heldige å eie en Tesla.
Hva er det valget, utstyr, du har vært mest fornøyd med?
Og hva er det valget du har vært minst fornøyd med?
Er det verdt pengene med for eksempel luftfjæringer eller ekstra flott lydanlegg?

turfsurf

Veldig mye er situasjonsbetinget. Luftfjæring var en ubetinget suksess for oss, både m.t.p. vinter og inn i garasjen. D utgave var og genialt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

DrNox

#2
Luftfjæring høres genialt ut slik at bilen ikke slår ned i stein som stikker opp, når vi må kjøre på en dårlig kjerrevei på landet. Det er også grunnen til at jeg vil ha awd/D utgave.
Blir kjøreegenskapene bedre av luftfjæring?
Leste at noen sa at luftfjæring kunne utløse store summer i reperasjon. Hvor mye kan dette belage seg på mon tro?

Mitt budsjett er 400k og synes luftfjæring og lydanlegg høres veldig forlokkende ut. Men dette vil koste ca 10% av bilens verdi. Da kommer økonomen frem i meg ::)

Edit; Trenger egentlig kun luftfjærene for og heve bilen. Kan større dekk/felg-dimensjon gjøre samme nytte?

cra

Hva slags nytte skal du ha av luftfjæring? Større bakkeklaring? Det kan du nok ikke oppnå med større felger/dekk (som også koster en del mer). Diameteren på hjulene skal være den samme uansett hva slags felger/dekk du velger, med et lite slinbgringsmonn. Om du vil ha bilen mykere kan du kanskje oppnå det med *mindre* felger og høyere profil på dekkene.

JEg var heldig og kjøpte på et gunstig tidspunkt, og har i grunn ikke angret på noe jeg tok med av utstyr. I den gradjeg skulle tatt bort noe hadde det kanskje vært pano-tak. Ikke noe must å ha det med mindre du vil feste takstativ. Det var mitt argument, men jeg har ikke noe stativ enda etter snart tre år.  ::)  Men kjekt å kunne lukke opp om sommeren, og det er jo lyst og fint i bilen.

Mange mener vinterpakken er bortkastet, men setevarmer bak er gull verdt for ungene. Den brukes ofte om vinteren, spesielt siden skinnsetene er kalde om morgenen. Savner start av setevarme via app. Savner rattvarmen, men det var ikek tilgjengelig da jeg kjøpte min.  Hvor bra varming av viskere/spylerdyser fungerer aner jeg ikke. Ville heller hatt varme i lykteglassene foran, for å være ærlig. Det er noe dritt å oppdage at disse er nedrimet om morgenen. Er bilen nedsnødd er det lett å huske å koste lyktene, men når rimet er fjernet med forvarming er det fort gjort å glemme lyktene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

DrNox

Det er større bakkeklaring jeg er ut etter, ja.

Savner også varme i baksetene på E-golfen vår. Bilen er jo for hele familien. Deilig med setevarme slik at man ikke trenge bruke for mye av batteriet til å heve temperaturen i bilen. Setevarmen virker også fortere enn ventilasjonsnlegget. Faktisk aldri sittet i en bil med varme i baksetene jeg. Brukervennlig luksus!

Diravi

#5
Sitat fra: DrNox på lørdag 31. desember 2016, klokken 12:55
Setevarmen virker også fortere enn ventilasjonsnlegget.

Tja, min erfaring med Tesla er nesten motsatt - varmeapparatet er ekstremt effektivt og gir raskt varme i kupéen, mens varmeelementer i setene trenger et par-tre minutter før du begynner å merke dem. I bil med skinn er det likevel et must. Jeg valgte bort vinterpakken fordi vi sjelden har passasjerer bak, og jeg så ikke poenget med dysene. Kjører alltid med hansker mellom oktober og mars og trenger ikke varme i rattet.

Det ekstrautstyret jeg ville vurdert på nytt er luftfjæringen. Jeg er bortimot allergisk mot å få slag og støt inn i bilen ved lave hastigheter, og at den begynner å riste på seg i en litt humpete rundkjøring. Derfor valgte vi luftfjæring, etter å ha kjørt med hydraulisk fjæring de siste ti årene. I en slik bil skal alt være en eneste smooth bevegelse, når resten er så smooth. :-) Men erfaringen er at bilen er så stivt satt opp at luftfjæringen gir lite ekstra komfort i hastigheter under 50. De fleste biler er jo behagelige nok på god hovedvei, så effekten av luftfjæring blir først merkbart på humpete 80-sone med mye telehiv.

Med de nye setene som kom nå ville jeg også vurdert standardseter med "delskinn" framfor skinnseter.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Nasatech

Ville valgt å kjøpe bil i mars, juni, september eller desember. Da får man høy rabatt pga. kvartalsresultat. Sjekk statistikken: http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Ellers er jeg også veldig fornøyd med luftfjærer, vinterpakken og oppgradert lyd. Men jeg har alltid valgt alle pakkene. Bedre å kjøpe med rabatt og så ta alt :)

Arnie

SitatDa får man høy rabatt pga. kvartalsresultat.

Dette må du forklare. Jeg har ikke fulgt med på Teslas priser, men de er da vel relativt konstante (bortsett fra dollarkursvariasjoner og utstyrsvalg). Kvartalsresultatet har da vel ingen innvirkning på pris til kjøper?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

DrNox


Tja, min erfaring med Tesla er nesten motsatt - varmeapparatet er ekstremt effektivt og gir raskt varme i kupéen.

Det ekstrautstyret jeg ville vurdert på nytt er luftfjæringen.

Med de nye setene som kom nå ville jeg også vurdert standardseter med "delskinn" framfor skinnseter.
[/quote]
Supert varmeapparat = FANTASTISK
Hvordan får man delskinn og skinnseter? Er delskinn standard? Er skinn en del av premiumpakken?

DrNox

Sitat fra: Nasatech på lørdag 31. desember 2016, klokken 13:41
Ville valgt å kjøpe bil i mars, juni, september eller desember. Da får man høy rabatt pga. kvartalsresultat. Sjekk statistikken: http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Ellers er jeg også veldig fornøyd med luftfjærer, vinterpakken og oppgradert lyd. Men jeg har alltid valgt alle pakkene. Bedre å kjøpe med rabatt og så ta alt :)
Kjekt med statistikk over norske byer :)
Dette med kvartalsresultat blir kanskje vanskelig og følge med på, men har fått med meg at Tesla-aksjonærene synes dette er viktig. Samt at Tesla endelig kom ut med overskudd i forrige kvartal.(?)

GOS

Sitat fra: Arnie på lørdag 31. desember 2016, klokken 14:37
SitatDa får man høy rabatt pga. kvartalsresultat.

Dette må du forklare. Jeg har ikke fulgt med på Teslas priser, men de er da vel relativt konstante (bortsett fra dollarkursvariasjoner og utstyrsvalg). Kvartalsresultatet har da vel ingen innvirkning på pris til kjøper?

Han/hun tenkte nok på slike biler som Tesla har inne på "lager", altså typisk biler som er kansellert/ikke hentet. Disse selger de da med (litt) rabatt og dess nærmere kvartalsslutt dess mer giret er de på å få de solgt og med på kvartalstall både i form av antall biler så vel som cash-flow.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: DrNox på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:24
Hvordan får man delskinn og skinnseter? Er delskinn standard? Er skinn en del av premiumpakken?

"Delskinn" er de såkalte tekstilsetene som er standard. Tekstil i midten og skinn - eller skinnimitasjon? - på sidene. Ved konfigurering av Model S/X kan man velge skinnseter istedet for tekstil/delskinn. Premiumpakken gir skinn andre steder enn på setet.

Men merk at vi i dag ikke VET om det blir de samme tilvalgene - eller standard konfigurasjoner - på Model 3 som de idag har på Model S og X, og selv om de blir tilgjengelig kan den relative prisen være en helt annen. Så inntil man vet noe mer her så kan erfaringer med tilvalgene slik de er for andre modeller i dag være irrelevant for oss på Model 3 "i morgen". F.eks. kan de vurdere luftdempere som irrelevante på Model 3, og derfor ikke tilby dem i det hele tatt, eller de kan komme med noen nye revolusjonerende dempere som overgår hva vi i dag vet om luftdemperne.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

DrNox

Når det gjelder tilvalg må vi nok vente til neste år ;D :P

Amoss

Sitat fra: DrNox på lørdag 31. desember 2016, klokken 18:24
Når det gjelder tilvalg må vi nok vente til neste år ;D :P

Fare for at det blir lite konkret informasjon om det nå i år ja ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pwb

Sitat fra: DrNox på lørdag 31. desember 2016, klokken 15:30
Sitat fra: Nasatech på lørdag 31. desember 2016, klokken 13:41
Ville valgt å kjøpe bil i mars, juni, september eller desember. Da får man høy rabatt pga. kvartalsresultat. Sjekk statistikken: http://www.itanywhere.no/Tesla.php

Ellers er jeg også veldig fornøyd med luftfjærer, vinterpakken og oppgradert lyd. Men jeg har alltid valgt alle pakkene. Bedre å kjøpe med rabatt og så ta alt :)
Kjekt med statistikk over norske byer :)
Dette med kvartalsresultat blir kanskje vanskelig og følge med på, men har fått med meg at Tesla-aksjonærene synes dette er viktig. Samt at Tesla endelig kom ut med overskudd i forrige kvartal.(?)

Grunnen til overskuddet var vel salg av  utslippssertifikater/kvoter. Altså noe av det samme som at man kan gå ut i skogen å plukke kongler og få ett overskudd ved å si at de er verdt 100.000,- stykket. Kanskje man bør begynne med konglekvoter istedenfor, for det er jo litt mer håndfast enn co2 kvoter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA